دستیابی به اعضای اشیا و عملیات پارامتری در PHP

آموزش PHP

object in php
سری آموزش های فصل هفتم :

مقدمه ای بر شی گرایی در PHP

سلام  خدمت همراهان عزیز  با آموزش زبان برنامه نویسی (PHP) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

شی گرایی در PHP
مباحث مورد بررسی:

1 دستیابی به اعضای اشیا

2 عملیات با پارامتر

دستیابی به اعضای اشیا :

پس از این که اشیایی را از کلاس ایجاد کردید می توانید به تمام اعضای آن دستیابی داشته باشید. به عنوان مثال دستورات زیر را در نظر بگیرید:

()t= new test$

()t-> set$

()t-> display$

دستور اول شی ء ای به نام t$ را از نوع کلاس test اعلان می کند دستور دوم تابع ()set مربوط به شی ء t$ را فراخوانی می کند. این تابع موجب می شود

مقدار 100 در صفت a$ قرار گیرد. دستور سوم تابع ()display مربوط به شی ء t$ را فراخوانی می کند فراخوانی این تابع منجر به خروجی زیر می شود:

Attribute is : 100
یاد آوری یک نکته:

در دستوراتی که مشاهده کردید توابع مربوط به شی ء t را فراخوانی نمودیم . در PHP برخلاف زبان هایی مثل ++C و Java صفات اشیا به صورت عمومی اعلان می شوند به طوری که در خارج از اشیا و بدون استفاده از توابع عضو اشیا قابل دستیابی اند . این نکته به بسته بندی آسیب می رساند دستورات زیر را ببینید:

()t= new test$

t -> $a = 100 $

echo $t -> $a

عملیات با پارامتر:

چون عملیات کلاس ها به صورت توابع پیاده سازی می شوند و توابع می توانند دارای پارامتر باشند ، بنابراین عملیات کلاس ها نیز می توانند پارامتر داشته باشند . برای آشنایی با عملیات پارامتری و توابع دستیاب کلاس test را به صورت زیر ارائه می کنیم .

همانطور که در این لیست مشاهده می کنید کلاس test1  تابعی به نام ()set دارد که پارامتری را پذیرفته مقدارش را در صفت a$ قرار می دهد. تابع دیگری به نام ()get وجود دارد که به عنوان یک دستیاب عمل می کند ، به طوری که مقدار صفت a$ را بر می گرداند.

اکنون دستورات زیر را در نظر بگیرید.

()t= new test1 $

(50)t-> set$

()t-> display$

()x = $t -> get $

echo $x

دستورات اول شی t1 را از نوع کلاس test1 ایجاد می کند . دستور دوم تابع ()set را فراخوانی کرده مقدار 50 را به عنوان پارامتر آن ارسال می کند دستور سوم تابع ()display را فراخوانی می کند تا مقدار صفت $s چاپ شود . همچنین  دستور چهارم تابع ()get را فراخوانی می کند تا مقدار صفت a$ را برگرداند و در متغیر x$ قرار دهد. دستور آخر مقدار متغیر x$ را چاپ می نماید .

معرفی سایت های خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

مثال :

طراحی صفحاتی که شعاع دایره ای را از ورودی خوانده مساحت و محیط آن را محاسبه و چاپ می کند . در این مثال کلاسی برای شی دایره تعریف کرده از آن استفاده می کنیم .

مراحل طراحی صفحه :
1. دستورات زیر را در فایل ch7-1.html تایپ و ذخیره کنید :

این دستورات فرمی را برای در یافت شعاع دایره ایجاد می کنند . دکمه ای که در این فرم قرار گرفت ، آن را به برنامه دیگری تحویل می دهد.

2.  دستورات زیر را در قابل circle.inc تایپ و ذخیره کنید:

در این دستورات کلاس به نام circle تعریف می شود . این کلاس دارای یک صفت به نام raduis$ است که شعاع دایره را مشخص می کند. تابع ()set Radius مقدار شعاع دایره را به عنوان پارامتر پذیرفته (r$) و در صفت شعاع دایره (radius$) قرار می دهد. و همچنین  تابع ()getRadius یک تابع دستیاب است که شعاع دایره را بر می گرداند . تابع ()area برای محاسبه مساحت و تابع ()perime برای محاسبه محیط دایره به کار می رود. هریک از این دو تابع مقادیر محاسبه شده را بر می گردانند.

دانلود رایگان افزونه ی ورد پرس:

دانلود افزونه المنتور Elementor Pro 3.12.2

 3 دستورات زیر را در فایل ch7-1.php تایپ و ذخیره کنید.

دستورات دوم فایل circle.inc را به برنامه ضمیمه می کند. که حاوی تعریف کلاس circle است . دستور سوم شی ء c$ را از نوع کلاس ()circle ایجاد می کند . و نیز دستور چهار به متغیر فرم radius که شعاع دایره است دستیابی دارد و آن را در متغیر p$  قرار می دهد. دستور پنجم تابع ()setRadius را با پارامتر p$ فراخوانی می کند تا شعاع دایره تعیین شود .همین طور  دستور ششم به شعاع دایره دستیابی دارد و آن را چاپ می کند .

و دستور هفتم سطر را رد می کند . دستور هشتم تابع ()area را فراخوانی می کند تا مساحت را محاسبه وچاپ نماید.  و همین طور دستور نهم سطر جاری را رد می کند . دستور دهم تابع ()perime را فراخوانی می کند تا محیط دایره را محاسبه و چاپ کند .

4 مرورگر را اجرا کرده در نوار آدرس آن https://Iocalhost/ch7/ch7-1.html را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید .اکنون فر می مانند شکل را خواهید دید.
5 عدد مثل 20 را به عنوان شعاع دایره وارد کرده دکمه Submit را کلیک کنید تا نتیجه پردازش را مانند شکل زیر ببینید.

 

<p title=”introduction”>   this is the first      </p>

 

برگرفته از :

کتاب : آموزش گام به گام (PHP)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 × یک =