آموزش HTML: وی بی اسکریپت

آموزش HTML

سلام  خدمت همراهان عزیز روزهای فرد با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

Application of scripting languages ​​in HTML

وی بی اسکریپت :

وی بی اسکریپت نسخه ای از ویژوال بیسیک است که برای برنامه نویسی در اینترنت به کار می رود. همچنین وی بی اسکریپت توسط شرکت مایکروسافت توسعه یافت و فقط در کاوشگر اینترنت قابل استفاده است . به همین دلیل شهرت آن در اینترنت نسبت به جاوا اسکریپت کمتر است.

قدرت آن مثل جاوا اسکریپت است و می تواند به تمام اشیای تشکیل دهنده صفحات وب دسترسی داشته باشد.

و نیز وی بی اسکریپت فقط یک نوع داده از نوع Variant دارد که می تواند انواع داده های زیر را بپذیرد:

Empty, Integer, Null, currency, Double, Object, Boolean, Long

نوع داده Variant با کلمه کلیدی Variant  به صورت زیر تعریف می شود.

as variant نام متغیر Dim

به عنوان مثال زیر، متغیر Sum را از نوع Variant تعریف می کند.

Dim sum as variant

نوع متغیر Variant با توجه به نوع داده ای که در آن قرار می گیرد. تعیین می شود به عنوان مثال ، اگر یک مقدار رشته ای در متغیر Variant قرار گیرد آن متغیر از نوع رشته ای منظور می شود و چنانچه یک مقدار صحیح در متغیر Variant قرار گیرد آن متغیر از نوع صحیح منظور خواهد شد.

متغیر ها در سطح اسکریپت تعریف می شوند. تعریف متغیرها می تواند با دستور Dim به صورت Public یا Private تعریف شود.

بنابراین وی بی اسکریپت ، دارای تعداد زیادی از ثوابت است که از قبل تعریف شده اند و می توان در اسکریپت از آنها استفاده کرد. ثوابت وی بی اسکریپت شامل ثوابت رنگ ، مقایسه ای تاریخ و زمان ، فرمت تاریخ ، نوع درایو ، صفات فایل ، ثوابت MsgBox و غیره است .

متغیر ها :

متغیرها نام هایی برای کلمات حافظه اند و محتویات آنها ممکن است و در حین اجرای برنامه تغییر کنند. برای نامگذاری متغیرها از ترکیبی از حروف a تا z (کوچک و بزرگ) ارقام و خط زیر (-) استفاده می شود ، به طوری که با رقم شروع نشود مثل SI  sum1 ، 2_ Average . طول نام متغیرها می تواند تا 250 حرف باشد.

اعلان متغیرها:

قبل از اینکه از متغیرها استفاده کنید ، باید آنها را در برنامه اعلان نمایید. برای این منظور ، نام و نوع آنها را تعیین کنید البته در ویژوال بیسیک می توان بدون اعلان متغیرها از آنها استفاده کرد ولی بهتر است قبلا اعلان و سپس مورد استفاده قرار گیرند. دقت کنید که در این زبان می توانید با انتخاب یکی از گزینه ها (که در ادامه همین فصل گفته خواهد شد) کاری کنید که نیاز به اعلان متغیر ها باشد. برای اعلان متغیر ها از دستور Dim استفاده می شود:

نوع متغیر as نام متغیر Dim

نام متغیر ، نامی است که برای متغیر خود انتخاب می کنید و نوع متغیر تعیین می کند که متغیر مورد نظر از چه نوعی باشد . مثال های زیر را ببینید.

الف    Dim x as integer

ب    Dim Y as currency

ج     Dim ST As string,P1 as long

د      Dim STR as string*5

ه     Dim sum as variant

دستور اول تغیر X را از نوع صحیح ، دستور دوم متغیر Y را از نوع ارزی ،همچنین دستور سوم متغیر ST را از نوع رشته ای با طول متغیر و P1 را از نوع صحیح بزرگ و دستور چهارم متغیر STR را از نوع رشته ای با طول ثابت 5 و دستور پنجم متغیر SUM را از نوع Variant تعریف می کند .به شکل تعریف متغیرهای رشته ای طول ثابت و طول تعیین شده باشد فقط تا همان طول ثابت منظور خواهد شد.

مقدار دادن به متغیرها :

پس از اعلان متغیرها می توان به آنها مقدار داد و از آنها استفاده کرد. برای مقدار دادن به متغیر ها به دو روش عمل می شود :(1) دستور انتساب و (2) دستورات ورودی .  در اینجا دستور انتساب را بررسی کرده دستورات ورودی را جای مناسبی شرح خواهیم داد. مثال های زیر را ببینید:

x = 125

Y = 1472.65

“STR = “AHMAD

“ST = “computer science

sum= 2545

عملگرها

مفهوم عملگرها نمادهایی هستند که برای انجام عملیات بر روی متغیرها و مقادیر مورد استفاده قرار می گیرند ، مثل نماد + که برای عمل جمع به کار می رود . این عملگرها به سه دسته تقسیم می شوند : حسابی رابطه ای و منطقی.

در مورد عملگر های منطقی دقت داشته باشید که X و Y عبارات منطقی اند که ممکن است ارزش درستی یا نادرستی باشند . با فرض اینکه T ارزش درستی و F ارزش نادرستی باشد ،عملگرNOT بر روی یک عملوند عمل می کند و ارزش آن را نقبض می کند .

و نیز عملگر AND بر روی دو عملوند عمل می کند. و حاصل آن وقتی T است که هر دو عملوند ارزش T داشته باشند . در بقیه موارد ارزش نادرستی دارد. حاصل عملگر OR وقتی ارزش نادرستی دارد که هر دو عملوند آن ارزش نادرستی داشته باشند بقیه موارد ارزش درستی دارد.

نتیجه  عملگر XOR وقتی ارزش درستی دارد که ارزش یکی از دو عملوند T و دیگری F باشد . حاصل عملگرEQU وقتی درستی است که ارزش هر دو عملوند یکسان باشد (هر دو T یا هر دو F باشند) . حاصل عملگر IMP وقتی ارزش نادرستی دارد که عملوند سمت راست F باشد . در بقیه موارد ارزش آن درست است.

همچنین وی بی اسکریپت از زیر برنامه های Sub و Function نیز پشتیبانی می کند.

نام زیر برنامه ها از قانون نامگذاری متغیر ها تبعیت می کند . پارامتر ها مقادیری هستند که بین زیر برنامه فراخوان و زیر برنامه فراخوانی شونده تبادل اطلاعات می کنند. تابع می تواند مقداری را برگرداند که این مقادیر باید دارای نوع باشد . نوع تابع همان انواع متداول در وی بی اسکریپت است .

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 + 9 =