آموزش PHP : متغیر ها و ثابت ها در PHP

آموزش PHP

آموزش PHP متغیر ها و ثابت ها در PHP

سلام خدمت همراهان گرامی دوستان با سری آموزش های گام به گام PHP در خدمتتون هستیم آموزش امروز در مورد متغیرها در زبان برنامه نویسی می باشد.

phplearning

متغیر ها :

نامی برای محلی از حافظه است که برای ذخیره داده ها به کار میرود . مقدار موجود در متغیر (محل حافظه ) ممکن است در طول اجرای برنامه نغییر کند. یکی از ویژگی های متغیر ها در PHP  این است که لازم نیست قبل از به کار گیری متغیرها ،آن ها را اعلان کرد. وقتی مقداری درآن قرار می گیرد. آن متغیر اعلان می شود. منظور از اعلان متغیر ،تعیین نوع متغیر است.

هر متغیر دارای نام است نام هر متغیر در PHP  از قوانین زیر پیروی می کند.

نام متغیر می تواند هر طولی داشته باشد و شامل حروف ، اعداد ، خط ربط و علامت $  است . تمام متغیرها با علامت $  شروع می شوند، مثل sum  ، $average  ،$x$  و total$ نام متغیر نمی تواند با رقم شروع شود.

در نام گذاری متغیر ها ، بین حروف کوچک و بزرگ تفاوت است . به عبارت دیگر ، نسبت به حروف حساس است. به عنوان مثال ، متغیرهای average$   و Average$  با هم فرق می کنند.

مقدار دادن به متغیرها :

همانطور که گفته شد، برخلاف زبان هایی مثلC  و  Java در PHP  لازم نیست ابتداد متغیر اعلان شود و سپس از آن استفاده گردد. هنگامی که مقداری در متغیر قرار می گیرد ، آن متغیر اعلان می شود . برای مقدار دادن به متغیر از علامت =  یا عملگر انتساب استفاده می شود . مثال های زیر را ببینید:

10= sum$

15.5= average$

average = ali$

 

دستور اول مقدار 10را در متغیر sum$  قرار می دهد و نتیجه نوع sum$  صحیح خواهد بود . دومین مقدار (15.5)را در average$   قرار می دهد و در نتیجه نوع آن اعشاری منظور می شود. دستور سوم مقدار “Ali” را در متغیر name$ قرار می دهد و در نتیجه نوع آن رشته ای (متنی) تعیین می شود.

توجه داشته باشید که وقتی متغیری مقدار گرفت و نوع آن تعیین شد، با انتساب مقداری از نوع دیگر نوع آن متغیر نیز تغییر می کند . دستورات زیر را ببینید:

10 = x$

x = Ahmad$

 

اولین دستور مقدار (10) را درمتغیر  x$  قرار می دهد و در نتیجه نوع آن عددی صحیح تعیین می شود.دستور بعدی مقدار “Ahmad” را در x$ قرار می دهد و در نتیجه نوع آن رشته ای تعیین می گردد. بنابراین PHP  زبانی است که از نظر نوع بسیار ضعیف است . در زبان هایی مثل C  و  Java  ، متغیرها فقط می توانند از یک نوع باشند، در حالی که در PHP این طور نیست . البته این موضوع ، در کاربردی که PHP دارد، به عنوان یک نقطه قوت تلقی می شود.

متغیر متغیر

نوع دیگری از متغیر به نام متغیر متغیر در PHP وجود دارد که از طریق آن می توان نام متغیر را به طور پویا تغییر داد.

در این موارد ، از مقدار یک متغیر به عنوان نام متغیر دیگر استفاده می شود . دستور زیر را ببینید:

varname = total$

این دستور مقدار ‘total’ را در varname$ قرار می دهد. به جای total$ می توانیم varname$$ استفاده کنیم .به عنوان مثال می توانیم مقدار total$ را به صورت زیر تعیین کنیم:

5 = varname$$

همان معادل دستور زیر است:

5 = total$$

ثوابت :

همانطور که می دانید ، مقدار موجود در متغیر را می توان عوض کرد. ثابت نیز همانند متغیر ، مقداری را ذخیره می کند ، ولی مقدارش در طول اجرای برنامه قابل تغییر نیست . برای اعلان ثوابت ، از تابع define استفاده می شود.

define(‘FACTOR’, 10)

define(‘PRICE’, 4)

دستور اول ثابتی به نام FACTOR را با مقدار 10  و دستور دوم ثابتی به نام PRICE را با مقدار 4  اعلان می کند. توجه کنید ثابت ها را با حروف بزرگ در نظر گرفتیم . این کار ضروری نیست ، ولی برای تمایز با متغیر ها که معمولا با حروف کوچک در نظر گرفته می شوند ، بسیار مناسب است. نکته دیگری که باید در مورد ثوابت بدانید این است که هنگام به کارگیری آن ، از $ استفاده نمی شود دستور زیز را ببینید:

test = PRICE$

این دستور ، مقدار ثابت PRICE را متغیر test$ قرار می دهد.

برگرفته از :

آموزش گام به گام PHP

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 2 =