معرفی هاست و انواع آن| هاست ایرانی یا خارجی؟|2021

آموزش وبسایت

مقدمه

بیایید اول ببینیم هنگام راه‌اندازی سایت، هاست دقیقا کجای کار قرار دارد. برای درک بهتر، لازم است کمی درباره ساختار سایت بدانیم. ساخت وب‌سایت اینترنتی، درست مثل افتتاح یک مغازه ،آداب خودش را دارد. تصور کنید همین حالا قرار است بوتیک مانتو وروسری خودمان را باز کنیم

هنگام راه‌اندازی فروشگاه یا مغازه واقعی، بعد از اینکه فکرهایمان را کردیم باید یک اسم برای آن انتخاب کنیم. برای طراحی سایت هم قدم اول انتخاب نام یا دامنه است. Domain یا دامنه به صورت «پسوند دامنه.نام دامنه.www» مشخص می‌شود.به عنوان مثال:arazpardazesh نام دامنه می شود و  com. پسوندآن می باشدر جوع شود به مقاله ی 21 ویژگی وبسایت تجاری موفق سو پول ساز

هاست درست مثل فضای فروشگاه، برای یک سایت اینترنتی است. در یک فروشگاه فیزیکی باید مغازه‌ای اجاره کنیم که اجناس را در آن قرار بدیم. به همین ترتیب در سایت هم به اجاره فضایی برای قرار دادن اطلاعات، عکس‌ها و فایل‌ها نیاز است. این فضا و حافظه هاست نام دارد.

هاست چیست؟

هاست،سرورتعریف هاست در ادمین سایت

ادمین سایت “هاست در زبان انگلیسی (Host) به معنای میزبان است که به بخشی از سرور گفته می‌شود. یک سرور می‌تواند به چندین قسمت تقسیم شود (تقسیم‌بندی مجازی) که به هر قسمت آن، هاست گفته می‌شود. یعنی هر بخش از این سرور به عنوان یک هاست از یک وب‌سایت میزبانی می‌کند. برای راه‌اندازی یک وب‌سایت در فضای اینترنت بعد از طراحی قالب سایت، باید به دنبال تهیه‌ی یک هاست مناسب برای خود باشید.”

تعریف هاست در وب مک مشهد

وب مک مشهد”هاست (host) در لغت به معنای میزبانی می باشد . دراصطلاح به کامپیوتر و یا سروری گفته می شود که توانایی ذخیره و نگهداری اطلاعات شما مانند کدها و فایلهای شما و همچنین تصاویر و سایر اطلاعات شما را در خود داشته باشد.

سروری که بناست وظیفه بالا را به عهده داشته باشد باید از سیستم سخت افزاری مناسبی برخوردار باشد و همچنین این سرور باید به صورت شبانه روزی  و 24 ساعته به اینترنت وصل باشد تا توسط اینترنت در دسترس تمامی افراد در شبکه اینترنت باشد.

سرور مربوطه که به صورت دائم به اینترنت وصل می باشد این اجازه را به مرورگرها میدهد تا کاربران با وارد کردن نام دامین خود در قسمت url مرورگر به اطلاعات آن سرور دسترسی داشته باشند.

فضای هاست دارای یک آدرس اینترنتی منحصر بفرد بنام IP ، یک حوزه منحصــر بفرد و یک نام منحصـر بفــرد که کامپیوتر شما را در شبکه می شناساند ، می باشد . به عبارت دیگر ، میزبانی یک سایت عبارتست از فراهم نمودن محلی مناسب بعنوان پایگاه اصلی برای ارسال و دریافت اطلاعات از طریق اینترنت که در اصطلاح فنی به آن Web Hosting گفته می شوند.

تعریف هاست در سایت ایران سرور

 ایران سرور “هاست (host) بخشی از یک سرور است که اطلاعات سایت شما روی آن قرار می‌گیرد. در فضای هاست می‌توانید صفحات وبسایت، تصاویر، عکس‌ها، و انواع فایل‌ها را وارد کنید. به این ترتیب سایت شما در سراسر جهان در اختیار کاربران قرار میگیرد. 

 

مطالب مرتبط :

چرا باید وبسایت داشته باشیم؟!

طراحی و اجرای انواع وبسایت

21 ویژگی وبسایت تجاری موفق و پول ساز

 

سرور چیست؟ چه فرقی با هاست دارد؟

 سرور نوعی کامپیوتر است اما با عملکرد خاص خودش. این دستگاه‌های قدرتمند از قطعات سخت‌افزاری تشکیل شدند که بالاترین پردازش را دارند. از سرورها برای مواردی مثل میزبانی وب استفاده می‌شود. به دلیل همین کاربرد مهم، این دستگاه‌ها باید همیشه روشن، متصل به اینترنت و در دسترس باشند. 

وقتی دسترسی فقط محدود به یک شبکه باشد با سرور تحت شبکه روبرو هستیم. (شاید شما هم در شرکت‌تان سرور مخصوصی دیده باشید که فقط در اختیار شما و همکارانتان است) اما وقتی دسترسی سرور بین تمام کامپیوترهایی باشد که از طریق اینترنت به هم متصل‌اند، منظور سرورهای اینترنتی هستند. همین سرورها هستند که وقتی موضوعی را سرچ می‌کنید اطلاعات آن را در اختیار شما قرار می‌دهند.

و اما تفاوت این سرورها با هاست

یک سرور میزبان وب، فضای خود را تقسیم می‌کند و هر بخش آن را در اختیار یک مشتری قرار می‌دهد. وقتی شما هاست اجاره می‌کنید، صاحب فضای کوچکی از این سرور می‌شوید. از یک تا ۱۰۰ سایت می‌توانند همزمان از سرور به صورت مشترک استفاده کنند. برای درک بهتر،  سرور را ساختمان بزرگی تصور کنید که یک واحد کوچک از آن را به عنوان هاست اجاره می‌کنید. (البته اگر شرکت‌تان بزرگ است می‌توانید کل ساختمان را اجاره کنید! به این حالت سرور اختصاصی می‌گویند.

منظور از انواع هاست چیست؟

هنگام خرید هاست با انواع متفاوت آن روبرو می‌شوید. چون شرکت‌های هاستینگ، هاست های متفاوتی را برای نیاز هر مشتری ارائه می‌دهند. مثلا اگر شما فقط یک وبلاگ‌نویس ساده باشید، هاست متفاوتی از یک وب‌سایت تجاری بزرگ نیاز دارید. در ادامه با تعریف انواع host آشنا می‌شویم.

۱. هاست اشتراکی (Shared Web Hosting)

هاست اختصاصی

یک سرور را تصور کنید که به چندین بخش تقسیم شده است. حالا هر کدام از این بخش‌ها یک هاست اشتراکی هستند. سرور می‌تواند تا ده‌ها هاست اشتراکی داشته باشد. این نوع از هاست قیمت مناسبی دارند چون هزینه نگهداری سرور بین همه کاربران تقسیم می‌شود. در کل اگر سایت‌تان ترافیک بالایی ندارد، تازه‌کار هستید و نمی‌خواهید زیاد هزینه کنید، هاست اشتراکی نیازتان را رفع می‌کند.

۲. هاست اختصاصی (Dedicated Web Hosting)

هاست رایگان

در این نوع هاست یک سرور فقط در اختیار یک مشتری قرار می‌گیرد. پس طبیعتا مزایای آن بیشتر از نوع اشتراکی است. امنیت بالا، پهنای باند اختصاصی، افزایش سرعت (که خودش بهبود سئو را در پی دارد) از مزایای هاست اختصاصی هستند. البته اگر انتخاب‌تان این نوع است، حواستان به مرحله راه‌اندازی و تعرفه هم باشد. توصیه می‌کنیم فقط در صورتی که سایت بزرگ و پربازدیدی دارید (مثلا بیشتر از ۱۰۰ هزار بازدید در ماه) به سراغ این نوع هاست بروید. هاست اختصاصی هزینه بالایی دارد.

۳. هاست یا سرور مجازی (VPS)

هاست مجازی

سرور مجازی

هاست مجازی (یا سرور مجازی که اکثراً با نام VPS آن را می‌شناسیم) چیزی بین هاست اختصاصی و اشتراکی است. در این سرویس فضای یک سرور به کمک تکنولوژی hypervisor تقسیم‌بندی می‌شود. اما این هاست تقسیم شده، استقلال بیشتری نسبت به هاست اشتراکی دارد. چون شما می‌توانید طبق نیازتان سیستم عامل، یا برنامه مورد نظرتان را نصب کنید. بدون اینکه با هاست‌های همسایه کاری داشته باشید! علاوه بر این، VPS نسبت به هاست اختصاصی هم مزیت دارد. هزینه این سرویس بسیار مقرون به صرفه و حدود یک پنجم تا یک دهم هاست اختصاصی است.

۴. هاست ابری (Cloud Web Hosting)

 

هاست ابری جدیدترین تکنولوژی میزبانی وب است. تا اینجا فقط یک سرور میزبان سایت شما بود. اما در هاست ابری چندین سرور از سایت شما پشتیبانی می‌کنند. به این صورت که نسخه‌های وب‌سایت روی چند سرور قرار می‌گیرد و به طور موازی میزبانی می‌شود. حالا اگر گفتید فایده این کار چیست؟

اگر یکی از سرورها در سرویس‌دهی به مشکل خورد، سرور بعدی سایت را در دسترس کاربر قرار می‌دهد. یا اگر یک زمانی سرور به ارتقاء و تعمیر نیاز داشت، سایت شما همچنان روی سرور دیگر کار می‌کند. به این ترتیب down time سایت تقریبا به صفر می‌رسد. شرکت‌های بزرگی مثل گوگل از این هاست برای در دسترس بودن دائم استفاده می‌کنند.

۵. هاست رایگان (Free Web Hosting)

و در آخر هاست وسوسه‌انگیز رایگان را بررسی کنیم ?. شرکت‌های هاستینگ این سرویس را معمولا با هدف جذب مشتری و تست خدمات ارائه می‌دهند. قضیه اینجاست که نگهداری سرور در دیتاسنتر، پشتیبانی هاست و خود شرکت هاستینگ کلی هزینه دارند. حالا به نظرتان منطقی است که هاست به صورت رایگان تقدیم مشتری شود؟ قطعا نه! هاست رایگان وجود دارد. اما قضیه این است که هر چقدر پول بدهیم همان‌قدر آش می‌خوریم! این نوع سرویس محدودیت‌های زیادی دارد که به ریسکش نمی‌ارزد.

محدودیت نام دامنه، پهنای باند، فضای دیسک، امنیت و… از معایب میزبانی رایگان هستند. مثلا اگر سایتتان را با نام www.arazpardazesh.com به هاست متصل کنید، ممکن است به صورت

.www.arazpardazesh.freehost.com به شما تحمیل شود. که خب جنبه خوبی برای اعتبار برندتان ندارد. در کل هاست رایگان فقط برای تست روی پروژه‌های کوچک و آزمایشی توصیه می‌شود.

هاست خارجی بهتر است یا ایرانی؟

حتما هاست ایرانی و خارجی به گوشتان خورده است. یک مقایسه سریع بین این دو داشته باشیم. هاست ایرانی در داخل کشور میزبانی می‌شود. در نتیجه با فاصله کم از کاربران ایرانی، سرعت لود سایت بالا می‌رود. از طرفی نگهداری از هاست ایرانی در دیتاسنترهای داخل کشور انجام می‌شود. این یعنی در خطرات احتمالی تحریم یا عدم دسترسی به اینترنت بین‌الملل، اطلاعات سایت شما همچنان محفوظ است.

توصیه می‌کنیم اگر سایتی دارید که مخاطبان آن ایران هستند، یا سرعت بارگذاری سایت برایتان مهم است از هاست ایرانی استفاده کنید. در کل این دو نوع هاست، تفاوت شدید و چشمگیری با هم ندارند. چه هاست شما داخل کشور باشد و چه خارج، تمام کاربران وب در جهان می‌توانند از آن بازدید کنند.

 

دوستان عزیز سعی کردم دراین مقاله به تعریف هاست و انواع آن بپردازم به دلیل اهمیت موضوع هاست در سری مقاله های بعدی در مورده ویژگی های هاست خوب به صورت مفصل توضیح خواهم داد پیروز و ربلند باشید

برگرفته از :

ایران سرور

وب مک مشهد

ادمین سایت

4 نظر در “معرفی هاست و انواع آن| هاست ایرانی یا خارجی؟|2021

  1. محدثه گفت:

    سلام با تشکر از نویسنده محترم . مطالبتون عالی هست.

    1. arazpardazesh گفت:

      سلام ممنون از نظرتان . با ما همراه باشید. هر روز هفته با مقالات بسیار کاربردی و آموزنده در کنار شما هستیم

  2. you movies گفت:

    سایت خیلی خوبی دارید
    امیدوارم موفق باشید

    1. با سلام … از لطف شما بسیار ممنونیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شانزده − هفت =