تعریف پایگاه داده در PHP

آموزش PHP

تعریف پایگاه داده در PHP
Introduction to mysql
مقدمه :

سلام خدمت همراهان گرامی در خدمت شما هستیم با سری آموزش های صفر تا صد زبان برنامه نویسی (PHP) برای اطلاعات بیشتر حتما مقاله های

قبلی رو مطالعه کنید.

یکی از مهم ترین بخش های هر برنامه کاربردی از جمله برنامه های کاربردی وب پایگاه داده ی آن است که با چگونگی ذخیره و با زیابی داده ها سرو کار دارد.

در این فصل مروری بر مفهوم پایگاه داده و انواع آن خواهیم داشت و سپس به نصب پایگاه داده ی MySQL می پردازیم .

عنوان فصل : معرفی MySQL

یکی از مهم ترین بخش های هر برنامه کاربردی از جمله برنامه های کاربردی وب پایگاه داده ی آن است که با چگونگی ذخیره و با زیابی داده ها سرو کار دارد.

در این فصل مروری بر مفهوم پایگاه داده و انواع آن خواهیم داشت و سپس به نصب پایگاه داده ی MySQL می پردازیم .

تعریف پایگاه داده :

پایگاه داده مجموعه ای از داده های پایدار است که توسط برنامه های کاربردی موجود در یک موسسه مورد استفاده قرار می گیرد.

منظور از پایداری این است که نوع داده های پایگاه داده با داده ها ی ناپایداری مثل داده های ورودی داده های خروجی دستورات کنترلی صف ها بلوک های کنترل نرم افزار نتایج موقت و به طور کلی تمام داده هایی که ماهیت آن ها حالت گذرا دارد متفاوت است.

و پایگاه های داده از نظر فیزیکی فایل هایی هستند که در سیستم های کامپیوتری برای ذخیره و باز یابی داده ها به کار می روند. برنامه های کاربردی مستقیما نمی توانند این فایل ها را دستکاری کنند بلکه برای پردازش این فایل ها فرمان هایی را به سیستم های مدیریت پایگاه داده (DBMS) صادر می کنند بنابراین سیستم های مدیریت پایگاه داده واسط میان کاربران و پایگاه های داده هستند.

به این دلیل می گوییم داده های پایگاه داده پایدار است که وقتی داده ها توسط سیستم مدیریت پایگاه داده برای ورود به پایگاه داده پذیرفته شدند ، فقط در صورتی می توانند حذف شوند که در خواستی به سیستم مدیریت پایگاه داده وارد شده اجازه حذف به آن داده شود یعنی با اثرات جانبی ناشی از اجرای برنامه حذف نخواهد شد.

توجه داشته باشید که منظور از موسسه در تعریف پایگاه داده هر سازمان اقتصادی علمی فنی و غیره است . موسسه ممکن است یک واحد مستقل (با پایگاه داده ی اختصاصی کوچک) با یک شرکت بزرگ (با پایگاه داده ی مشترک) باشد مانند: شرکت تولید ، بانک و بیمارستان دانشگاه و….

آموزش رایگان فتوشاپ :

روشن کردن بخشی از تصویر در فتوشاپ + ویدیو

هر موسسه داده هایی راجع به عملیات خود نگهداری می کند . این داده ها همان داده های پایدار هستند.

داده های موجود در این موسسات ممکن است شامل موارد زیر باشد. داده های مربوط به تولد ، حسابداری ، برنامه ریزی ، دانشجویان و…..

معرفی سایت های خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

https://php-fig.org

سیستم پایگاه داده چیست؟

سیستم پایگاه داده سیستم کامپیوتری نگهداری داده ها است پایگاه داده را می توان بستری (مخزنی) برای نگهداری داده ها در نظر گرفت . کاربران سیستم می توانند عملیات گوناگونی را بر روی این فایل ها انجام دهند:

  1. افزودن فایل های جدید و خالی به پایگاه داده
  2. افزودن داده ها به فایل های موجود
  3. بازیابی داده ها از فایل های موجود
  4. تغییر داده های فایل های موجود
  5. حذف داده ها از فایل موجود
  6. حذف فایل های از پایگاه داده

به عبارت ساده تر سیستم پایگاه داده یک سیستم کامپیوتری است که هدف آن ذخیره اطلاعات است و کاربران می توانند آن اطلاعات را باز یابی یا به هنگام سازی کنند . هر چیزی که برای سازمان یا یک فرد ارزشمند باشد اطلاعات نام دارد .

در این مطلب اطلاعات وداده ها را به جای هم به کار می گیریم بعضی از افراد داده ها را همان چیزی هایی می دانند که در پایگاه داده ذخیره می شوند و اطلاعات را معنای آن داده ها از دید کاربر می دانند تمایز آن ها از اهمیت ویژه ای برخوردار است و در صورت لزوم صریحا باید از آن ها نام برد.

  • داده ها
  • سخت افزار
  • نرم افزار (به خصوص سیستم مدیریت پایگاه داده)
  • کاربران

هر یک ازاین چهار مولف را به طور مختصر شرح خواهیم داد.

الف  : داده ها

همچنین در سیستم های پایگاه داده در کامپیوترهای شخصی و کامپیوتر های بزرگ (یا سرور) به کار گرفته می شوند.

بدیهی است که قابلیت هایی که یک سیستم پایگاه داده ارائه می کند تا حد زیادی به کامپیوتری که این سیستم بر روی آن نصب است بستگی دارد سیستم ها بر روی کامپیوتر های بزرگ معمولا چند کابره هستند .

در حالی که سیستم ها در کامپیوتر های شخصی تک کاربره می باشند سیستم تک کاربره سیستمی است که در آن واحد فقط یک کاربر می تواند از پایگاه داده استفاده کند. سیست چندکاربره سیستمی است که در آن واحد چند نفر می توانند از یک پایگاه داده استفاده کنند.

به طور کلی داده ها در پایگاه داده به خصوص درسیستم های بزرگ هم به صورت مجتمع و هم به صورت اشتراکی هستند این دو جنبه یعنی مجتمع و اشتراکی بودن داده ها در محیط های بزرگ به عنوان امتیاز سیستم های پایگاه داده محسوب می شود و در سیستم های کوچک نیز ارزشمند است . هر یک از این دو جنبه را به طور مختصر رح می دهیم .

1 مفهوم مجتمع بودن این است که پایگاه داده مجموعه ای از فایل ها است که بخشی از اطلاعات اضافی از آن حذف شده اند
2 مفهوم مشترک بودن این است که داده های موجود در پایگاه داده می تواند بین کاربران مختلف به اشتراک گذاشته شود یعنی هر یک از کاربران می توانند . از یک بخش از داده ها برای اهداف خاصی استفاده کنند . کاربران ختلف به طور همزمان می توانند به یک بخش از داده ها دستیابی داشته باشند این شیوه ی اشتراک و همزمانی از این واقعیت ناشی می شود که پایگاه داده مجتمع است.

ب:  سخت افزار

قطعات سخت افزاری سیستم شامل موارد زیر است:

1 حافظه های جانبی (معمولا دیسک ها) که برای ذخیره داده ها به کار می روند و دستگاه  های ورودی – خروجی (مثل درایوها) گرداننده های دستگاه ها کانال های ورودی – خروجی و غیره .
2 پردازنده های سخت افزار و حافظه های اصلی آن ها که برای پشتیبانی از اجرای نرم افزار پایگاه داده به کار می روند .

ج:  نرم افزار

بین پایگاه داده ی فیزیکی (مثلا داده های ذخیره شده ) و کاربران سیستم لایه ای از نرم افزار وجود دارد که سیستم مدیریت پایگاه داده نام دارد . امکاناتی مثل حذف و اضافه فایل ها بازیابی داده ها از آن ها و به هنگام سازی این فایل ها از طریق سیستم مدیریت پایگاه داده ارائه می شود یکی از کارها یی که سیستم مدیریت پایگاه داده انجام می دهد این است که کاربران را از مواجه شدن با جزئیات سخت افزاری دور می کند .

(همانطور که سیستم های زبان برنامه سازی برنامه نویسان کاربردی را از جزئیات سخت افزار دور می سازد). به عبارت دیگر سیستم مدیریت پایگاه داده موجب می شود تا کاربران تصور کنند که پایگاه داده در سطح بالاتری از سخت افزار قرار دارد و عملیات کاربران را پشتیبانی می کند به نکات زیر توجه کنید:

1 سیستم مدیریت پایگاه داده مهم ترین مولفه نرم افزاری کل سیستم است اما تنها مولفه نرم افزاری نیست سایر مولفه های نرم افزاری عبارتند از برنامه های کمکی ابزار های تولید برنامه های کاربردی ابزار های طراحی نویسندگان گزارش و مهم تر از همه مدیر تراکنش .
2    سیستم مدیریت پایگاه داده به محصولات ویژه ای از فروشندگان خاص نیز اطلاق می شود مثل پایگاه داده ی جهانی DB2 مربوط به شرکت IBM.

د : کاربران

کاربران پایگاه داده را می توان به سه دسته تقسیم کرد:

1 دسته اول  برنامه نویسان کاربردی هستند که برنامه های کاربردی پایگاه داده را به زبان های خاصی می نویسند این برنامه در خواست مناسبی را به سیستم مدیریت پایگاه داده ارسال می کنند تا به پایگاه داده دستیابی داشته باشند.
2 دسته دوم کاربران نهایی هستند که از طریق ایستگاه های کاری یا پایانه به سیستم دستیابی دارند هر کاربر می تواند از طریق برنامه های کاربردی به پایگاه داده دستیابی داشته باشد .
3 دسته سوم مدیر پایگاه داده است وظیفه این دسته از کاربران مدیریت بر داده های پایگاه داده است که مفهوم داده ها را درک می کنند و نیاز موسسه به داده ها را در سطح مدیریت عالی قرار می دهند .
برگرفته از :

آموزش گام به گام PHP

تالیف دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × دو =