آشنایی با مفاهیم پایه و اولیه ی اقتصادی

گفتمان اقتصادی

آشنایی با مفاهیم پایه و اولیه ی اقتصادی

مقدمه

سلام به همراهان عزیز و گرامی شرکت آراز پردازش کیا دوستان قصد دارم دوشنبه ها در مورد علم اقتصاد مطلب براتون بزارم به علت اهمیت این موضوع در سال های اخیر….

با نظرات ،انتقادات و پیشنهادهای سازنده ی خود مارا در نوشتن این مقاله ها یاری فرمایید.

فهرست مطالبی که بررسی خواهدشد:

جریان‌های اصلی اقتصاد: اقتصاد خرد و اقتصاد کلان

قانون عرضه و تقاضا: سنگ بنای اقتصاد

تولید ناخالص داخلی (GDP)

توليد ناخالص ملي (GNP)

سیاست‌های مالی

تورم

نرخ ارز

نرخ بهره

 نقدينگي

تعاد رکودی

ارزش افزوده

کالا و خدمات

رشد وتوسعه

مالیات

تعریف اقتصاد خرد:

microeconomics

اقتصاد خُرد چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خُرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند.

 اقتصاد خُرد (Microeconomics) شاخه‌ای از علم اقتصاد است که به مطالعه منحصر به فرد اقتصاد، تجزیه و تحلیل بازار، رفتار مصرف‌کنندگان و خانوارها و بنگاه‌ها می‌پردازد.و اساس آن مدل‌های ریاضی است.
چگونگی رفتار انسان‌ها و انتخاب‌هایشان را در سطح واحدهای خُرد یا کوچک اقتصادی مانند یک فرد، یک بنگاه، یک صنعت یا بازار یک کالای خاص بررسی می‌کند .
به چگونگی تعامل بین خریداران و مصرف‌کنندگان و عوامل موثر در انتخاب خریداران می‌پردازد.
اقتصاد خُرد به‌ خصوص به الگوی عرضه و تقاضا برای کالاها و خدمات و همچنین تعیین قیمت خروجی در بازارهای خاص توجه دارد و معمولا در بازارهایی که در آن کالاها در حال خرید و فروش هستند کاربرد دارد.

اهداف اقتصاد خرد:

یکی از اهداف اقتصاد خُرد بررسی بازار و برقرار کردن یک رابطه نسبی پولی بین کالاها و خدمات است.

همچنین به بررسی موارد شکست بازار (مواردی که بازار قادر به تولید نتیجه مطلوب و در خور نبوده) می‌پردازد و تئوری‌هایی را برای داشتن یک بازار رقابتی شرح می‌دهد.

در نظریه عرضه و تقاضا معمولا فرض بر این قرار داده می‌شود که فضا کاملا رقابتی است.

این بدین معناست که خریداران و فروشندگان بسیاری در بازار وجود دارند و هیچ‌ کدام از آنها نمی‌توانند بر قیمت‌ها تاثیر بگذارند.

در معادلات زندگی واقعی این فرض با مشکل مواجه است زیرا بسیاری از خریداران و فروشندگان این توانایی را دارند.

که بر قیمت‌ها تاثیرگذار باشند. در خصوص نظریه عرضه و تقاضا در اغلب موارد تجزیه و تحلیل پیچیده‌ای نیاز است تا بتوان یک مدل عرضه و تقاضا ارائه داد.

اقتصاد خُرد خود به سه بخش تقسیم می‌شود: برقراری تعادل عمومی، انتخاب تحت عدم اطمینان، تئوری بازی ها و در نظر گرفتن کشش عرضه و تقاضا درون سیستم بازار.

تعریف اقتصاد کلان :

اقتصاد کلان یکی از شاخه‌های اقتصاد است که بر رفتار و تصمیم‌گیری‌های اقتصادی در حالت کلی نگاه می‌کند. اقتصاد شامل تخصص‌های بسیاری می‌شود؛ با این وجود دو حوزه‌ی غالب و گسترده‌ی اقتصاد، اقتصاد خرد و اقتصاد کلان هستند.

در مقابل اقتصاد کلان، اقتصاد خرد قرار دارد که به بررسی روابط میان بنگاه‌های اقتصادی خرد و انگیزه‌ها و روابط میان آن‌ها می‌پردازد.

اهداف اقتصاد کلان ایجاد اشتغال کامل، ثبات قیمت‌ها،‌ توزیع عادلانه‌ی در‌آمد در جامعه و رشد و توسعه‌ی اقتصادی مداوم است. در تصویر زیر چرخه‌ی اقتصاد کلان را مشاهده می‌کنید:

چرخه اقتصاد کلان

شناساگرهای اقتصاد کلان چیست؟

مطالعات اقتصاد کلان شامل شناساگرهایی هستند؛ شناساگرهایی مانند تولید ناخالص داخلی (GDP)، نرخ بی‌کاری و شاخص‌های قیمتی و  تورم. با استفاده از این شناساگرها می‌توان متوجه شد اقتصاد در حالت کلی به‌ عنوان یک مجموعه چگونه کار می‌کند. هم‌چنین با بررسی این شناساگرها به توسعه‌ی مدل‌هایی برای توضیح عوامل موثر و اتفاقات اقتصاد کلان می‌پردازند.

این مدل‌ها روابط میان در‌آمد،‌ مخارج، میزان مصرف، بی‌کاری، تورم، پس‌اندازها، سرمایه گذاری‌ها،‌ مخارج دولتی و معاملات بین‌المللی را مورد بررسی قرار می‌دهند.

متغیرها و عوامل به صورت کلی یک دسته‌بندی را تشکیل می‌دهند که به آن شناساگرهای اقتصاد کلان گفته می‌شود.

شناساگرها به سه دسته‌ی پیش‌رو، دارای تاخیر و هم‌زمان با ظرفیت پیش‌بینی‌شده تقسیم می‌شوند. با ترکیب دو یا چند تا از این عوامل، اقتصاددانان به تحلیلی از جهت‌گیری‌های اقتصادی می‌رسند.

مطالعات اقتصاد کلان

اقتصاد کلان یک حوزه‌ی گسترده‌ی مطالعاتی است که در دو حوزه‌ی عمومی مورد بررسی قرار می‌گیرد: ارزیابی چرخه‌ی کسب‌وکار و نرخ رشد اقتصاد.

به صورت گسترده‌ای وابسته به تصمیمات دولتی است؛ به همین دلیل مداخلات دولت‌ها تاثیر زیادی بر انقباض و انبساط اقتصادی کشورها دارد و با تغییرات سیاست‌های اقتصادی تغییر می‌کند.

با این که اقتصاد کلان مفاهیم زیادی را بررسی می‌کند،‌ اما سه موضوع اساسی برای تحقیقات اقتصاد کلان در سطح ملی دارایی اهمیت ویژه‌ای هستند که در ادامه به آن‌ها می‌پردازیم.

این سه موضوع درآمد، بی‌کاری و تورم هستند. این مفاهیم به جز اقتصاد کلان،‌ برای سایر بنگاه‌های اقتصادی مانند کارگران، مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان اقتصاد نیز بسیار مهم است.

تفاوت بین اقتصاد خرد و کلان

Microeconomics-vs-Macroeconomics

اقتصاد خُرد یا اقتصاد میکرو راجع به رفتارهای گروه‌های انفرادی است، حال آنکه اقتصاد کلان یا ماکرو، رفتارهای اقتصادی در سطح کلی را مورد بررسی قرار می‌دهد. اقتصاد خُرد، مباحثی چون رفتار مصرف‌کننده، رفتار تولیدکننده و چگونگی تعیین قیمت در بازارهای مختلف را در بر می‌گیرد. حال آنکه اقتصاد کلان، تغییرات متغیرهای اقتصادی از قبیل درآمد ملی، سطح اشتغال و سطح عمومی قیمت‌ها را مورد مطالعه و تحلیل قرار می‌دهد.

برگرفته از:

سایت: ایبنا

سایت: پی پینگ

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 1 =