آموزش ساخت تیزر تبلیغاتی (گام پنجم)

تیزر

طراحی تیزر تبلیغاتی

گام پنج آموزش تیزر تبلیغاتی: انتخاب سبک ویدیو

تیزر
در این نقطه شما باید هدف، جهت‌گیری، لحن و مدت زمان تیزر تبلیغاتی خود را تعیین کرده باشید. مشخصه بعدی که باید تعیین شود، سبک دیداری ویدئو، یعنی شیوه نمایش آن است.
سبک دیداری ویدئو می‌تواند به روش‌های مختلفی تعیین شود، اما ایده‌های کلی به شرح زیر هستند:

انیمیشن

– ویدئویی با سبک تصویر‌سازی‌شده (یا شبیه کارتون) که از طریق انیمیشن (2 بعدی، 3 بعدی و غیره)‌نمایش می‌یابد.
افراد واقعی – در این سبک، از بازیگران برای ایفای نقش شخصیت‌هایی که نوشته شده‌اند استفاده می‌شود، این سبک می‌تواند بسته به متن تیزر، شامل گفتگو باشد یانl

b-roll و A-roll دو نوع مهم از فیلم هستند که معمولا توسط فیلم‌سازان و گویندگان استفاده می‌‌شود. A-roll دیالوگی‌ است که شما بین صدا و تصویر ضبط می‌کنید و داستان اصلی تیزر و ویدیو را روایت می کند درحالیکه B-roll ویدئویی است که شما می‌گیرید و در جریان آن داستان و دیالوگ به آن اضافه می‌شود.

در واقع B-roll به عنوان یک فیلم تکمیلی یا جایگزین با شات اصلی استفاده می‌شود.
A-roll به ارتباط مخاطب و تجربه شخص کمک می‌کند.هر دو ( B-roll و A-roll ) برای بازگویی یک داستان لازم و مورد استفاده است.

برای درک بهتر تفاوت بین B-roll و A-roll بزارید یک مثال بزنم: به فرض مثال زمانی که ویدیو از انباکسینگ یک دوربین توسط یک شخص را مشاهده میکنید به ان A roll گفته می شود.

اگر در طی اون ویدیو از فوتیج ها و ویدیو های معرفی آن دوربین، نما اضافه شود

به آن B roll گفته می شود . برای جذابیت بیشتر ویدیو و تیزر های تبلیغاتی از سبک B roll که سبک جدیدی می باشد استفاده می شود.

B-roll انواع مختلفی دارد از جمله insert shots, FX shots, establishing shots, stock footage, pickup shots

فیلم استوک در طراحی تیزر چیست ؟

معمولا فیلم استوک شامل کلیپ هایی به طول زمانی کوتاه است که توسط شخص دیگری فیلمبرداری شده است. شما می توانید این کلیپ ها را در سایت هایی مانند شاتر استوک یا زرین گرافیک خریداری کنید.

کلیپ های فیلم استوک یا همان فوتیج معمولا بسیار عمومی هستند به طوری که همه تدوین گران و یا فیلم سازان می توانند از آنها استفاده کنند ، اگر بخواهم نمونه ای از یک فیلم استوک را به شما نشان بدهم به فیلم استوک غروب آفتاب شاره می کنم که خیلی ساده از خورشید هنگام غروب فیلم برداری شده و میشه از آن در انواع فیلم ها ، مستندها ، نماهنگ ها و … استفاده کرد.

نکته مهم :

خیلی از مواقع شما قصد دارید صحنه ای در فیلم خود استفاده کنید که امکان فیلم برداری از آن محل یا وجود ندارد و یا بسیار کار پرهزینه و سختی است.

به طور مثال فرض کنید نیاز دارید از بخش گمرک ایران به صورت هوایی فیلم برداری کنید ، اول اینکه باید مجوزات لازم رو دریافت کنید. سپس با گروهی به آنجا بروید و توسط هلی شات شروع به فیلم برداری کنید.

قطعا بهترین کار این هست که از فوتیج گمرک ایران که به صورت آماده موجود است استفاده کنید و هزینه بسیار ناچیزی برای آن بپردازید.
ویدئوهای استوک معمولاً به عنوان محتوای اصلی استفاده نمی‌شوند و لابه‌لای تصاویر مورد استفاده قرار می‌گیرند.
Live action – ترکیب تصاویر زندگی واقعی با عناصر انیمیشنی و یا جلوه‌های ویژه گفته می‌شود.

Screencast

– به ضبط دیجیتالی صفحه رایانه گفته می‌شود که غالباً شامل حرکت، صدا و یا نوعی نمایش تکمیلی است.


وایت بورد – این سبک دیداری نیز شبیه اسکرین‌کست است به جز این که یک دست دیده می‌شود که روی وایت‌بورد چیزی را می‌نویسد. البته این رسانه نوشتاری و صفحه مربوطه می‌تواند هر نوع دیگری به جز وایت‌بورد داشته باشید.

از این سبک دیداری به طور معمول برای نوشتن یک پیام، خلق رسم و غیره استفاده می‌شود.

گوشی/تبلت/اپلیکیشن

– این سبک دیداری نیز شبیه اسکرین‌کست است، اما چیز خاصی روی صفحه دستگاه نمایش می‌یابد. مثلاً صفحه یک وب‌سایت اسکرول می‌شود و یا کاری مانند کلیک کردن روی یک آیکون و غیره انجام می‌یابد.
ویدئوهای زیادی وجود دارند که ترکیبی از برخی (یا همه) این سبک‌های دیداری هستند. برای نمونه بازیگران انسانی با شخصیت‌های انیمیشنی صحبت می‌کنند یا ویدئوهای سبک روایی که از ترکیبی از شات‌های اصلی و تصاویر b-roll بهره می‌گیرند.

ترکیب این سبک‌ها به روش‌

های بسیار مختلفی ممکن است. برای این که تصمیم بگیرید کدام سبک برای مقصود شما مناسب‌تر است باید گام‌های 1 تا 4 را مورد بازبینی قرار دهید.

چون همه این عوامل در نهایت روی سبک دیداری که می‌خواهید به کار بگیرید، تأثیر خواهند داشت.

بدین ترتیب شما تا اینجا بخش غالب پیش‌تولید کار را که برای موفقیت ضروری است، انجام داد‌ه‌اید. اکنون زمان آغاز کارهای عملی است.

تعریف فوتج:در هنر و صنعت تولید ویدیو و فیلم، فیلم خام، فیلمی که هیچ تغییری روی آن داده نشده است که معمولا توسط دوربین های فیلمبرداری ضبط میشود

منابع:
سایت جی اف ایکس مدیا

زرین گرافیک

مانی سافت

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 + 10 =