آموزش فتوشاپ: آشنایی با مفهوم لایه

فتوشاپ

Layers-in-Photoshop

آموزش های فصل 5 (مدیریت لایه ها)

آموزش فصل پنجم
آنچه می آموزید
  • آشنایی با مفهوم لایه
  • آشنایی با انواع لایه ها
  • کاربا لایه ی پس زمینه
  • مخفی و مریی کردن و رعایت ترتیب لایه ها
  • فیلتر کردن و تنظیم تیریگی / شفافیت لایه ها
  • ایجاد کپی ، حذف و گروه بندی لایه ها
  • سایر امکانات کار با لایه ها
مقدمه:

پیش از این مطالبی هرچند سطحی در مورد لایه ی پس زمینه ، مفهوم قفل بودن لایه و نحوه ی شناور کردن آن آموختید و نگاهی به تابلو ی لایه ها انداختید و یاد گرفتید که برای کار بر روی یک تصویر و پیش از انتخاب بخش های مورد نظر خود، ابتدا باید لایه ی مربوط به آن تصویر در جریان باشد همچنین با چگونگی در جریان قرار دادن لایه ها نیز آشنا شدید اما پاسخ به این سوال که لایه چیست و اصولا چه اهمیتی دارد، مطالب این فصل از آموزش فتوشاپ را تشکیل می دهد.

در بیشتر برنامه های کامپیوتری عدم استفاده از لایه ها اهمیت چندانی ندارد و بهرگیری از آن تنها قدرت مدیریت موضوعات را برای شما بیشتر می کند اما در Photoshop شما چاره ای جز به کار گیری لایه ها ندارید زیرا خود برنامه به صورت جسورانه و بدون اجازه گیری از شما به ایجاد لایه ها ی متعددی می پردازد.

در این فصل از آموزش یاد می گیرید که چگونه لایه ها را مخفی و مریی کنید چطور ترتیب لایه ها را تغییر بدهید لایه ها را به چه صورتی فیلتر کنید تا در تابلوی Layers بر روی آنها مدیریت نماییدو….

موارد مورد آموزش در این فصل نسخه برداری از لایه ها و همچنین حذف و گروه بندی آنهاست.

آشنایی با مفهوم لایه

هر لایه به کاغذ شفاهی تشبیه شده که یک موضوع را درون خود جای داده است به بیان دیگر انواع موضوعات اعم از تصاویر گرافیکی ،متن ها و شکل ها هریک روی لایه ای مجزا قرار می گیرند. و روی هم رفته ، طرح کلی را در سند نمایش می دهند.

در تصویر زیر به وسیله ی لایه ها می توان اجزای مختلف سند را کنترل کرد و با کمترین دردسر به طراحی پرداخت . برخلاف سایر نرم افزار ها Photoshop ساخت و تنظیم لایه ها اجباری کرده است اما به یاد داشته باشید که به راحتی می توانید لایه ها را مدیریت کنید.

همین که تصویری را به درون سند جاری فراخوانی یا متنی را در سند درج می کنید ، در واقع یک لایه ی جدید ایجاد نموده اید در این تصویر به بیان دیگر لایه ها به صورت خودکار توسط Photoshop ایجاد می شوند و در عین حال شما نیز به صورت سفارشی می توانید لایه های دلخواه خود را بسازید و از آنها استفاده کنید.

پس از ایجاد لایه ها می توان ویژگی هایی را به آنها اعمال کرد . برای مثال هر هر گاه بخواهید می توانید لایه ای را مخفی کنید به عبارت دیگر کاغذ شفاهی را (به همراه موضوع درون آن) از بین سایر کاغذ ها بیرون بکشید.

و طرح کلی را ببینید این در حالی است که امکان مخفی کردن لایه ، تنها یکی از ویژگی های لایه هاست .

برخی از ویژگی های لایه ها عبارت اند از :

1 لایه ها را می توان غیر قابل مشاهده (مخفی ) کرد:

2 لایه ها را می توان قفل کرد

3 می توان میزان تیرگی ها را تنظیم کرد

4 لایه ها را می توان گروه بندی کرد

5 از لایه ها  می توان  نمونه های مشابهی تولید کرد

6 لایه ها را می توان حذف کرد بدین ترتیب موضوعات قرار گرفته در آن لایه ها نیز حذف می شوند

7 لایه ها را می توان زیر و روی یک دیگر قرار داد و بدین ترتیب ارجحیت آنها را دستخوش تغییر کرد

8 به لایه ها می توان جلوه های خاصی اعمال کرد

انواع لایه ها

Adobe Photoshop هشت نوع لایه با عناوین زیر را می شناسد.

Lmage Layers

لایه های مبنایی که نوعی عمومی و معمولی از لایه ها هستند و شامل جزییات تصویر می شوند . این گونه لایه ها به لایه های پیکسلی نیز معروف اند.

Type Layers

این نوع از لایه ها منحصر به فرد هستند و صرفا برای نوشتار طراحی شده اند . لایه های متنی به راحتی به کاربر اجازه می دهند که پس از ایجاد متن ها بتواند آنها را ویرایش کند

Vector Layers

این لایه ها بیشتر با عنوان لایه های شکل مطرح بودند و برای ایجاد ترسیمات برداری کاربرد دارند ترسیماتی که با ابزارهایی همچون Rectangle (برای رسم چهار ضلعی) Ellipse (برای رسم بیضی) Polygon (برای رسم چند ضلعی) و Line (برای رسم پاره خط) ایجاد می شوند.

Smart Object Layers

نوع خاصی از لایه ها هستند که در قالبی همچون تصویر قرار می گیرند . لایه های موضوع هوشمند هم مبتنی بر بردار هستند و هم براساس پیکسل ها شکل می گیرند. اگر بر روی یک لایه ی موضوع هوشمند کلیک دوگانه کنید Photoshop آن را در سندی مجزا باز می کند و پس از اعمال تغییرات و ذخیره سازی ، آثار تغیییرات اشاره شده در سند اولیه نیز دیده می شود. ویژگی دیگری که لایه های موضوع هوشمند دارند این است که اگر آنها را با ابزارهای زیر مجموعه ی Transform تغییر شکل بدهید، برنامه نهایت سعی خود را می کند که بیشترین میزان کیفیت را برایشان حفظ کند.

3D Layers

ویرایش طوری در Photoshop توسعه یافته که شما را قادر می سازد تا با موضوعات سه بعدی و همچنین اسناد طراحی کار کنید و نیز آنها را ویرایش نمایید این گونه موضوعات در قالب لایه های 3D سامان دهی می شوند.

Video Layers

این نوع از لایه ها ویدیویی هستند و مربوط به ایجاد و پردازش فیلم می شوند. Photoshop امکاناتی در خود دارد که حتی شما را قادر به صدا گذاری بر روی تصاویر اعمال جلوه بر روی فیلم ها ، انیمیشن کردن فیلم ها و کارهایی از این دست می کند که ذاتا مربوط به نرم افزارهای تدوین مانند Adobe Prmiere Pro می شوند.

برای ایجاد لایه های ویدیویی هم می توانید یک فیلم را در Photoshop باز کنید و هم امکان در کنار هم قرار دادن چند سند رسانه ای را دارید.

Adjustment Layers

و دراین لایه ها ابزارهای تنظیم کننده ی عکس را در خود جای داده اند و مانند فیلترهای شیشه ای عمل می کنند و روی Image Layers تاثیر می گذارند.

Bacjground Layers

تمام اسناد تصویری (در حالت پیش فرض) در شروع کار وقتی که با Photoshop باز می شوند در قالب لایه ی Bacjground قرار می گیرد.

برگرفته از :

خود آموز تصویر (Adobe Photoshop) 2022

مولف: علی محمودی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 2 =