آموزش HTMLخواص شیوه نامه (خواص دسته بندی و لیستها)

آموزش HTML

آموزش HTMLخواص شیوه نامه (خواص دسته بندی و لیستها)

سلام  خدمت همراهان عزیز یکشنبه ها  و پنج شنبه ها با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) و (PHP)همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

html فصل پنجم

الف ) خواص دسته بندی :

شیوه نامه های آبشاری شامل چندین خواص دسته بندی اند که دسته بندی نمایش یک دستور را مشخص می کند . بعضی از این خواص در زیر بررسی می شوند.

1. خاصیت display

مدل CSS سه نوع عناصر نمایشی را تشخیص می دهد: عناصر بلوکی عناصر دستوری و لیستها خاصیت display موجب می شود تا نوع نمایش یک عنصر به یکی از این 4 مقدار تغییر کند : block (بلوکی) inline (دستوری) list-item (لیست) و none موجب می شود که عنصر نمایش داده نشود و یا از فضا استفاده نکند. دستورات زیر را ببینید:

display : none

display : inline

2. خاصیت white-space

تعیین می کند که کاراکتر های فضای خالی tab وخط جدید چگونه در یک دستور ظاهر شوند . مقدار پیش فرض آن normal است که همه کاراکتر های فضای خالی به یک فضای خالی تبدیل می شوند و خطوط به طور خودکار شکسته می شوند. مقدار pre برای این خاصیت مشخص می کند که تمام کاراکتر های فضای خالی منظور شوند (مثل دستور<PRE> در HTML) مقدار nowrap موجب می شود تا در صورتی که طول خطوط از پهنای محتویات بیشتر شکسته نشود. دستور زیر را ببینید:

white-space : pre

توجه کنید که مقادیر pre  و nowrap  از خاصیت white-space در بسیاری از مرورگر ها پشتیبانی نمی شود.

ب) خواص لیست ها :

همانطور که گفته شد HTML از سه نوع لیست پشتیبانی می کند : لیستهای مرتب لیست های نامرتب و لیستهای تعریفی شیوه نامه ی آبشاری امکاناتی را برای دستکاری لیست ها فراهم می کنند . یعنی خواصی وجود دارند که در مورد لیست ها به کار می روند : list-style-position,list-style-image,list-style-type خاصیت کلی list-stle به جای هر سه خاصیت دیگر قابل استفاده است.

1. خاصیت list-style-type

بر اساس نوع لیست با شماره یا شکلهای خاصی مثل دایره توپر تو خالی و غیره مشخص می شوند شش مقدار برای لیستهای مرتب ناسب اند: decimal (اعداد دهدهی) lower-roman (حروف کوچک رومی) upper-roman (حروف بزرگ رومی )،lower-alpha(حروف کوچک) و upper-alpha (حروف بزرگ ). مقادیر مناسب برای لیست های نا مرتب عبارتند از disk (دایره توپر) ، circle(دایره)، و square (مربع) مقدار none موجب جلوگیری از برچسب عناصر لیست می شود دستورات زیر را ببینید:

{list-style-type: upper-roman}

{list-style-type: square}

2. خاصیت list-style-image

این خاصیت می تواند تصویر گرافیکی را به عنوان برچسب عناصر لیست انتخاب کند . مقادیر این خاصیت URL تصویر یا none است . دستور زیر را ببینید:

{list-style-image: url(“arm.gif”)}

3. خاصیت list-type-position

تعیین می کند که بر چسب عناصر لیست نسبت به کادر دستورات چگونه قرار گیرد . مقادیر این خاصیت عبارتنداز: inside و outside مقدار inside موجب می شوند تا برچسب در داخل کادر و مقدار outside موجب می شود تا برچسب در خارج کادر قرار گیرد. مقدار پیش فرض outside است دستور زیر را ببینید:

{list-style-position: inside}
خلاصه :

در آموزش های قبلی و در این آموزش آموختیم که خواص مربوط به شیوه نامه ها کدامند و چگونه مقدار می گیرند. خواص شیوه نامه ها را می توان دسته های زیر تقسیم کرد:

1. خواص فونت ها

2. خواص رنگ و زمینه

3. خواص متن

4. خواص دسته بندی

5. خواص لیستها

6. خواص کادربندی

خواص کادربندی :

1. خواص مربوط به حاشیه گذاری

2. خواص مربوط به مرز کادرها

3. خواص مربوط به فاصله گذاری

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 4 =