آموزش HTML : ویژگی های تصاویر صفحات وب

آموزش HTML

آموزش HTML : ویژگی های تصاویر صفحات وب
سری آموزش های فصل ششم (HTML):

آموزش HTML : چند رسانه ای در وب

عنوان آموزش امروز:

ویژگی های تصاویر صفحات وب

fvacw9901s01-png

سلام  خدمت همراهان عزیز  یکشنبه ها  و پنج شنبه ها با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

همانطور که گفته شد، تصاویر در صفحات وب نقش عمده ای دارند. به طوری که امروزه تقریبا تمام صفحات وب شامل تصاویر هستند اما تصاویر صفحات وب چه ویژگی های  باید داشته باشند ؟ آنچه که مسلم است این است که اولا تصاویر باید در گستره وسیعی از کامپیوتر ها قابل دسترس باشند و ثانیا حجم آنها باید اندک باشد تا سرعت کارکردن با وب را کند نکنند. بنابراین تصاویر وب باید ویژگی های خاصی داشته باشند.

تصاویر مربوط به وب را می توان در نرم افزار های مختلفی مثل photoshop, freehand , coreldraw و غیره ایجاد کرد به هر حال تصاویر صفحات وب بهتر است به یکی از سه فرمت GIF ، JPEG ، PNG باشند.

نکته:

پس از اینکه فرمت فایل تعیین شد. باید توجه داشته باشید که حجم فایل نیز کم باشد . اگر بخواهید فایلی به ظرفیت 3M را از طریق یک مودم با سرعت 14/4 به کامپیوتر خود انتقال دهید، زمان زیادی باید صرف کنید. فایل های تصویری با 30 کیلوبایت فایل های مناسبی برای صفحات وب هستند البته برای انتقال فایل های بزرگ نیز راه حل های گوناگونی وجود دارد و لذا نباید نگران این فایل ها باشید.

سه فرمت تصاویر صفحات وب:

  • GPEG
  • GIF
  • PNG

1: فرمت GPEG

این فرمت برای ارسال عکس و سایر تصاویری مناسب است که تغییر رنگ تدریجی در آنها وجود دارد . تا 16 میلیون رنگ را نیز می توان مورد استفاده قرار داد. دقت کنید که بعضی از مرورگر های وب نمی توانند این تعداد رنگ را پشتیبانی کنند . اطلاعات مربوط به رنگ در این فرمت حفظ می شود ولی کیفیت تصاویر را فدای فشرده سازی می کند . این نوع تصویر به راحتی در فتوشاپ ساخته می شود اگر تصاویر را اسکن می کنید و یا آنها را در محیط ویندوز از طریق Print Screen تهیه می نمایید می توانید آنها را با پسوند JPEG ذخیره کنید.

برای مطالعه :

انتخاب استاندارد رنگ های وب سایت

اهمیت رنگ در طراحی وب سایت

 

2: فرمت GIF

GIF فرمت دیگری است که می توان برای تصاویر وب استفاده کرد این فایل 256 رنگ محدود می شوند. (در برنامه های مرور گر وب این محدودیت برابر 216 رنگ است) به همین دلیل این فایل ها برای انتقال تصاویری با رنگ های تدریجی نمی توانند به خوبی فایل JPEG عمل کنند به هر حال این فرمت برای ذخیره فایلهایی که تصاویر آنها دارای رنگ های محدودی اند مفید است علاوه بر این فایل های GIF می توانند تصاویر پس زمینه را نیز ذخیره کنند به این ترتیب می توان از آنها برای ایجاد دکمه ها و بخش های گرافیکی دیگر استفاده کرد.

معرفی سایت های خارجی :

https://html.com

https://codecademy.com

3: فرمت PNG

این فرمت توسط همه مرور گرها پشتیبانی نمی شود دو نوع فرمت PNG  وجود دارد : 8 بیتی و 24 بیتی در فرمت 8 بیتی از رنگاها ی 8  بیتی استفاده می شود PNG  همانند GIF  ناحیه هایی را که حاوی رنگها ی یک دسته باشندفشرده می کند از طرف دیگر تصاویری را که حاوی حروف متنی باشند نیز به خوبی نگهداری می کند PNG هشت بیتی توسط مرورگرهای قدیمی پشتیبانی  می شود. در این روش هنگام فشرده سازی PNG از فشرده سازی CIF پیشرفته تر است یعنی فایلهایی با فرمت PNG ایجاد می شوند ممکن است 10 تا 30 در صد نیست به فایل هایی با پسوند GIF فضای کمتری اشال کنند.

در PNG بیست و چهار بیتی از سیستم رنگ 24 بیتی استفاده می گردد. این فرمت برای تصاویری مناسب است که در آنها تغییرات شدت رنگ تدریجی است فایل ها نسبت به فایل ها نسبت به فایل های JPEG بسیار کوچک هستند.

لذا بهتر است این فایل ها را برای تصاویری به کار ببرند که تغییرات شدت رنگ در آنها تدریجی است به عنوان مثال برای ذخیره سازی تصاویری که بر روی لایه ای شفاف قرار درند و ویژگی هموار کردن لبه ها نیز به آنها اعمال شده باشد.

بهتر است از فایل های PNG هشت بیتی استفاده کرد.

به  این نکته توجه کنید اگر فرمت GIF برای فایلی مناسب باشد فرمت PNG هشت بیتی نیز برای آن مناسب است PNG هشت بیتی فایل کوچکتری می سازد اگر فرمت JPEG برای تصویری چند  سطحی مناسب است فرمت PNG بیست و چهار بیتی نیز می تواند برای آن به کار گرفته شود. اگر تصویر چند سطحی نباشد فرمت  JPEG ممکن است فایل کوچکتری را ایجاد کند.

مسائل برداشت تصاویر از وب

یکی از مسائل مربوط به استفاده از تصاویر در صفحات وب ، زمانی است که برای برداشتن آنها از وب صرف می شود. به طور کلی انتقال داده ها از طریق اینترنت وقت گیر است. میزان داده ای که در یک دوره زمانی در یک پیوند ارسال می شوند، پهنای باند نام دارد و بر حسب بیت بر ثانیه ، کیلو بیت بر ثانیه یا مگابیت بر ثانیه اندازه گیری می شود. هر چه پهنای باند بیشتر باشد.

داده ها با سرعت بیشتری انتقال می یابند.متاسفانه کاربرانی که از طریق مودم به اینترنت دسترسی دارند پهنای باند اندکی دارند. در جدول زیر بعضی از سرعت ها زمان لازم برای انتقال IMB از داده ها را نشان می دهد.

زمان انتقال سرعت اتصال
10 دقیقه 14.4 kbps
5 دقیقه 28.8 kbps
2.5 دقیقه 55 kbps
تقریبا ۱ دقیقه ISDN
از 5 تا 30ثانیه مودم کابلی
5 ثانیه T1

هر چه سرعت اتصال داده ها بیشتر باشد، وب سریع تر برداشت می شود. فعلا مودم های کابلی اتصالات سریع تری را برای کاربران خانگی فراهم می کند. اما سرعت مودم های امروزی بین 28.8kbp و 56kbp است .

به هر حال بهترین راه این است که حجم تصاویر در صفحات وب کاهش یابد. اندازه تصاویر گرافیکی در درجه اول با اندازه پیکسل فیزیکی و سپس با اطلاعات مربوط به رنگ مشخص می شود یک روش کاهش اندازه تصاویر این است که یک تصویر کوچک ایجاد شود و با کلیک کردن بر روی آن، تصویر کامل برداشت شود.

تصاویر مورد استفاده در وب را می توان در نرم افزار های مختلفی ایجاد کرد. یکی از معروف ترین نرم افزار ها فتوشاپ است.

برگرفته از :

راهنمای جامع (HTML,DHTML,XML)

مولف دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

شش − 4 =