آموزش(HTML) : مفهوم دایرکتوری، پروتکل، پورت

آموزش HTML

آموزش(HTML) مفهوم دایرکتوری، پروتکل
مقدمه:

سلام خدمت دوستان علاقه مند به زبان برنامه نویسی در این فصل از آموزش (مفهوم آدرسها و پیوند ها) که در هفته ی پیش برخی از موارد را توضیح اجمالی دادیم. (مفهوم کلی پیوند، مفهوم کلی (URL) ، آدرس سایتها ، ) در مبحث این هفته موضوع هایی که گفته می شود: دایرکتوری ، نام فایل ، پروتکل ، نام کاربری و کلمه رمز،پورت (امیدوارم آموزش امروز براتون مفید باشه)

عناوین مورد بررسی :

1- دایرکتوری

2- نام فایل

3- پروتکل

4- نام کاربری وکلمه رمز

5- پورت

 

دایرکتوری

HTML

کار گزاران وب ممکن است هزاران فایل داشته باشند،فایلها باید طوری سازماندهی شوند که مدیریت بر آنها آسان باشد.

دایرکتوری ابزاری برای سازماندهی فایلها است . بعد از اینکه پی بردید اسناد مورد نیازتان در کدام کارگزار وجود دارد، ممکن است نیاز باشد. دایرکتوری را تعیین کنید که فایل درآنجا قرار دارد. دایرکتوریها می توانند تودرتو باشند و ساختار درختی را ایجاد کنند. دایرکتوری که شامل سایر دایرکتوریها است. دایرکتوری ریشه نام دارد.

مجموعه دایرکتوری ها در فایل ها ، سیستم فایل را به وجود می آورد. در سیستم یونیکس ، دایرکتوری ها با / از هم جدا می شوند، در حالی که در سایر سیستم ها با \ از هم جدا می شوند .

نام فایل

پس از اینکه کارگزار و مسیر یک سند بر اساس دایرکتوری مشخص شد، باید نام فایل مشخص شود. این مرحله شامل دو بخش است : نام فایل و پسوند آن . نام فایل می تواند نام استانداردی در سیستم عامل باشد. کاراکترهای ویژه ای مثل کولن (:) و اسلش (/) معمولا به عنوان نام فایل مورد استفاده قرار نمی گیرند. مثلا نام first:1.htm قابل استفاده نیست . نام test/1.htm ممکن است در کامپیوتر مکینتاش معتبر باشد ولی در PC و یونیکس ایجاد مشکل می کند.

نام فایل و پسوند آن با نقطه از هم جدا می شوند پسوند فایل نوع اطلاعات موجود در فایل را مشخص می کند به عنوان مثال ، HTML با پسوند HTM و فایل تصاویر JPEG با پسوند JPG مشخص می شوند.

پروتکل

ممکن است اینطور فکر کنید برای دستیابی به کارگزار ، غیر از کارگزار، دایرکتوری و نام فایل به چیزی دیگری نیاز نباشد. اما به موضوع دیگری به نام پروتکل نیاز است . اینترنت مجموعه استانداردی از منابع را پشتیبانی می کند که هر کدام دارای پروتکل مخصوص به خودشان هستند. پروتکل یک بحث ساختاری است کامپیوتر انجام می دهد تا خدمات خاص منبع را ارائه کند. به عنوان مثال ،پروتکلی که وب را امکان پذیر می سازد ، از پروتکل انتقال ابرمتن (HTTP) نام دارد. وقتی پیوندی را در صفحه وب کلیک می کنید ،مرورگر با استفاده از پروتکل HTTP با کار گزاروب ارتباط برقرار می کند و اسناد مناسب را به دست می آورد.

برای مطالعه:

مقدمه ای بر زبان برنامه نویسی HTML

 

گرچه HTTP به معنای پروتکل انتقال ابر متن است ، مشخص نمی کند که چگونه یک فایل از کارگزار به مرورگر انتقال یابد ، فقط مشخص می کند که چه بحثی میان مرورگر و کارگزار صورت می گیرد تا فایل انتقال یابد.

انتقال واقعی فایل، وظیفه پروتکل سطح پایین شبکه ، مثل پروتکل کنترل انتقال (ICP) است. در اینترنت ، ترکیب TCP وip ارتباط خام را امکان پذیر می سازد .اغلب متخصصین نمی دانند که HTTP جزئی از URL است. گرچه اغلب از پروتکل های HTTP و TCP/IP استفاده می شود ، ولی پروتکل های دیگری وجود دارند که برای کاربران HTML مهم است، زیرا توسط پیوندها فراخوانی می شوند.

بعضی از پروتکل هایی که در (HTML) استفاده می شوند

پروتکل

توصیف

  File

موجب می شود تا پیوند به فایلی در سیستم محلی دستیابی داشته باشد.

FTP

موجب می شود تا پیوند بتواندفایلی را از کامپیوتررا دور برداشت کند

Gopher

موجب می شود تا پیوند بتواند به کار گزار گوفر دستیابی داشته باشد.

mail to

 پروتکل (SMTP)موجب می شود تا پیام پست الکترونیکی ارسال شود.

NNTP

موجب می شود تا پیوند بتواند به موضوعات خبری یوزنت دستیابی داشته باشد.

news

موجب می شود تا پیوند بتواند به گروههای خبری یوزنت دستیابی داشته باشد.

telnet

موجب می شود تا پیوند بتواند بر روی میزبان راه دور تلنت کار کند.

 

آنچه که در جدول بالا آمده است. پروتکل های متداول هستند . اما همواره پروتکل های جدید و حالت های جدیدی از URL شکل می گیرند. روزی ممکن است، چیزهایی مثل LDAP ، IRC ، تلفن ، فاکس و حتی تلویزیون برای دستیابی به اطلاعاتی مورد استفاده قرار گیرند. URL ها علاوه بر پروتکل ،آدرس کار گزار،دایرکتوری و نام فایلها ، حاوی نام کاربری و کلمه رمز ، شماره پورت و گاهی یک شناسه اند. URL هایی ، مثل maito ممکن است اطلاعات دیگری مثل آدرس پست اکترونیکی را داشته باشند.

نام کاربری و کلمه رمز

FTP و تلنت ، پروتکل هایی برای تشخیص هویت هستند. ممکن است فرض شود که کاربران مجاز ، به خدمات تشخیص هویت دسترسی دارند و این پروتکل ها نیاز به نام کاربری و کلمه رمز دارند . نام کارگزاری قبل از نام کاربری و کلمه رمز قرار می گیرد، مثل username:password@server-address   کلمه رمز در URL اختیاری است و URL ممکن است به این صورت باشد: username@server-address  . به کاربران HTML توصیه می شود که از کلمه رمز به عنوان بخشی از اطلاعات URL استفاده نکند،زیرا این اطلاعات در صفحه وب یا کادر URL مرورگر قابل مشاهده اند.

پورت

درURL ممکن است پورت مورد استفاده نیز مشخص گردد، هرچند که این کار به ندرت انجام می شود. مرورگرها از طریق پورتها با کار گزاران وب ارتباط برقرار می کنند . پورت ها با یک مقدار عددی مشخص می شوند . هر پروتکل با یک شماره پورت مشخص می گردد. به عنوان مثال HTTP باید به پورت شماره 80 نسبت داده شود.

مدیر کارگزار می تواند کارگزار را طوری پیکر بندی کند که پروتکلها با پورتهای غیر از پورت پیش فرض کار کنند . این کار معمولا برای کاربردهای امنیتی یا آزمایشی صورت می گیرد . برای تعیین شماره پورت ، آن را بعد از آدرس کار گزار قرار دهید. و آنها را با کولن (:) از هم جدا کنید، مثل (site-address:8080) . اغلب ، مدیران وب سعی می کنند شماره پورت ها را تغییر ندهند، زیرا ممکن است موجب مشکلاتی شود.

برگرفته از :

HTML – DHTML -XML

تالیف : دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

1 × 5 =