آموزش(HTML) : URL های نسبی ، پیوند در HTML ، شناسایی پیوند در متن

آموزش HTML

آموزش(HTML) URL های نسبی ، پیوند در HTML ، شناسایی پیوند در متن

HTML

سرفصل مطالب:
  • URL های نسبی
  • پیوند در HTML
  • شناسایی پیوند در متن

URL های نسبی

تاکنون در مورد شکل های خاصی از URL ها بحث کردیم که URL مطلق نامیده می شوند . URL های مطلق شامل پروتکل ، میزبان ، دایرکتوری و نام فایل است. چون تهیه این جزئیات ، می تواند دشوار و غیر ضروری باشد ، از شکل خلاصه از URL به نام URL نسبی استفاده می شود. در این URL ها بخش های مختلف آدرس ، یعنی سایت ،دایرکتوری و پروتکل ، توسط URL سند فعلی یا دستور <BASE> مشخص می شود بهترین روش برای توصیف ایده URL نسبی ، ارائه یک مثال است.

اگر آدرس وب سایتی (arazpardazesh.com) باشد، کاربر می تواند از طریق (https://arazpardazesh.com) به این سایت دست یابد . در داخل سایت ، لازم نیست آدرس کامل سایت ذکر شود. مسیر کامل صفحه اصلی می تواند به صورت(https://arazpardazesh.com/staff.html) باشد. پروتکل ، آدرس و نام دایرکتوری قابل استنتاج است و در نتیجه فقط به آدرس (staff.html) نیاز است . این الگوی نسبی کار می کند، زیرا (https://arazpardazesh.com) مبنای تمام پیوندهای بعدی است، لذا می توان از نشانه گذاری میانبر استفاده کرد. نشانه گذاری نسبی می تواند برای نام فایل و دایرکتوری استفاده شود.

بیشتر بدانید:

آموزش(HTML): معرفی انواع پروتکل ها

وقتی در وب سایت ازURL نسبی استفاده شود سایت قابل جابجایی خواهد بود. بدون ذکر نام کار گزار در هر پیوند ، می توانید. وب سایتی در یک کارگزاری ایجاد کنید و به کارگزار دیگر ببرید . اگر از URL مطلق استفاده کنید،هنگام تغییر نام کارگزار یا انتقال فایل به سایت دیگر ، تمام پیوند ها باید عوض شوند.

استفاده از URL نسبی دارای یک عیب بالقوه است: اگر برای چیزهایی مثل تصاویر ، از دایرکتوریهای مرکزی استفاده شود، ممکن است مشکل پیش بیاید . URL تصاویر ممکن است به صورت arm.gif/…/… باشد. یک راه حل ، استفاده از دستور <BASE> است.راه حل دیگر، استفاده از پیوند های نمادی در کارگزار وب ،برای ارجاع به یک کپی از فایل (از چندین محل) است.

دستور<BASE> مبنایی را برای تمام URL قرار می دهیم . در نتیجه ، سایر ارجاع های نسبی ، از آن به عنوان URL مبنا استفاده می کنند. به عنوان مثال ،<“BASE HREF=”https://arazpardazesh.com> موجب می شود تا تمام مراجعات به URL مقصد که از پیشوند https://arazpardazesh.com استفاده نمی کنند ، از آن به عنوان URL مبنا بهره برداری می کنند. دستور <BASE> فقط یک بار و در بخش <HEAD> در سند HTML قرار می گیرد.

پیوند در HTML

با استفاده از URL می توانید محل بسیاری از انواع منابع اطلاعات را ،چه در اینترینت و چه در شبکه ، محلی ، بیابید. اما در HTML چگونه می توان پیوندی را مشخص  کرد که سندی را به سند دیگر اتصال دهد؟

متداولترین روش انجام این کار ، استفاده از دستورات <A> و <A/> است . دراین شکل ساده آن ، به دوبخش از اطلاعات نیاز است. URL منبع مورد نظر، و محتویاتی از سند که پیوند را فعال کند . برای تعیین URL در دستور <A> از صفت HREF این دستور استفاده می شود . به عبارت دیگر ، صفت HREF منبع مورد نظر را مشخص می کند . تصویر ، متن یا ترکیبی از آنها می تواند به عنوان پیوند منظور شود . آنچه که در بین دستورات <A> و <A/> قرار می گیرد، یک پیوند تلقی خواهد شد. شکل ساده ای از دستور <A> به صورت زیر است:

<A HREF=”URL”> Linked content </A>

به جایURL” ” باید URL منبع مورد نظر ذکر شود. عبارت (Linked Content) مشخص می کند که هر وقت ماوس بر روی این متن قرار گرفت علامت ماوس به شکل دست در آید و با کلیک کردن بر روی آن مرور گر به منبعی منتقل شود که URL آن مشخص شده است . توجه کنید که دستورات <A> نباید متداخل باشند، به عنوان مثال ، دستور زیر جالب نیست:

<A HREF=”URL1> Linked <A HREF=”URL2″> More Linked </A>  </A> 

ساده ترین پیوند ، ترکیبی از دستورات <A> و یک URL است که فقط شامل آدرس کارگزار وب است. در واقع ، سندی که به آن مراجعه می شود ، صفحه اصلی کار گزار است و سند پیش فرضی است که از دایرکتوری ریشه کارگزار وب انتخاب می شود . شکلها ی پیچیده تری از پیوند نیز امکان پذیر است .

 چند نمونه از دستورات <A> و <A/>
<A HREF=”https://amazon.com”> book </A> 

<A HREF=”mailto:info@arazpardazesh.com”> more information </A> 

<A HREF=”ftp://ftp.cdrom.com”> Access FTP archive </A> 

شناسایی پیوند در متن :

در اغلب مرور گر ها پیوندهای متنی آنهایی هستند که زیر آنها خط کشیده شده است . یعنی متنی که نشان دهنده پیوند است، زیرا آن خط کشیده می شود یک روش متداول دیگر این است که پیوند های ملاقات نشده به رنگ آبی و پیوندهای ملاقات شده به رنگ ارغوانی اند. اگر پیوند شامل تصویر باشد، حاشیه تصویر نیز آبی یا ارغوانی خواهد بود ، مگر اینکه صفت حاشیه آن، صفر تعیین شود(روش انجام این کار را در ادامه  می آموزید .) رنگ پیوند ها را با استفاده از دستور <BODY> و با صفات VLINK ، ALINK و LINK می توان تغییر داد. این صفات در آموزش های قبل مورد بررسی قرار گرفت.

یادآوری :

صفت LINK رنگ تمام پیوند های ملاقات نشده را تعیین می کند ،صفت VLINK رنگ تمام پیوندهای ملاقات شده و صفت ALINK یک پیوند فعال را نشان می دهد (زمانی که پیوند انتخاب می شود ، این رنگ ظاهر می گردد).

خلاصه اینکه پیوند به هر صورت که باشد وقتی علامت ماوس بر روی آن قرار گرفت به شکل (دست) در می آید که با کلیک کردن به مقصد پیوند خواهید رفت.

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, DHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پنج × یک =