امنیت سایت چیست؟

امنیت

website-security-main

زمان مطالعه این مقاله : ۸ دقیقه

طراحی وب سایت

 

 

 

امنیت سایت چیست؟

امنیت سایت چیست : به شرایط و وضعیتی گفته می شود که در آن سایت با وجود خدمات دهی معمول و مورد نیاز. بالاترین سطح امنیتی مورد نیاز را داشته. سطح آسیب پذیری آن در پایین ترین سطح ممکن باشد. امنیت سایت به موارد بسیاری وابسته است که باید رعایت شوند.

 

اهمیت امنیت سایت

امنیت سایت از اهمیت فوق العاده ای برخوردار است و می توان گفت موثرترین عامل ادامه فعالیت ، ثبات و اعتبار یک سایت با توجه به موارد دیگر ، موضوع مهم امنیت است. متاسفانه با بررسی وضعیت سایت های عادی و حتی بزرگ و حساس به این نتیجه می رسیم. که بسیاری از مدیران و مسئولان سایت ها اهمیت کمی به امنیت سایت می دهند. هک نشدن سایت ، امن بودن سایت را تضمین نمی کند. به این معنی که ممکن است بر روی یک سایت با ضعف های امنیتی ، تلاشی برای هک و نفوذ به آن انجام نشده است.

در صورت انجام سایت مورد بحث آسیب پذیر خواهد بود. اهمیت امنیت سایت زمانی مشخص می شود که سایت تحت حمله قرار دارد که محتمل به دو نتیجه خواهد بود. اگر امنیت سایت بصورت صحیح تامین شده باشد حمله ناموفق بوده و سایت آسیبی نخواهد دید. اما اگر موارد امنیتی رعایت و تامین نشده باشد.

ضریب آسیب پذیری سایت بسیار بالا خواهد بود و امکان هک سایت و نفوذ به آن وجود دارد. این نکته نیز قابل توجه است که حتی با وجود انجام و پوشش موارد امنیتی هر سایتی در هر زمان و موقعیت مستعد دریافت حملات و آسیب پذیری ناشی از حملات است.

 

  • میزبانی سایت بر روی هاست امن

Shared-Web-Hosting

هاستِ سایت خود را از شرکت های معتبر و قابل اعتماد تهیه کنید. وجود بستر امن که سایت بر روی آن میزبانی می شود از اهمیت بسیار ویژه ای برخوردار است.

استفاده از سیستم های امنیتی شامل آنتی ویروس ، آنتی اسپم ، آنتی شل ، فایروال سخت افزاری . و نرم افزاری و کانفیگ حرفه ای و اصولی سرور نقش اساسی در برخورد با حملات را ایفا می کند. در کل امنیت سایت وابسته به تمامی عوامل مطرح شده است که امنیت هاست نیز یکی از موارد بسیار مهم است. در هنگام خرید هاست به موارد ذکر شده توجه نمایید.

  • استفاده از اینترنت امن و مطمئن

امنیت وب

غالبا ارتباط بین سایت ها و کاربران دو طرفه بوده و این ارتباط از طریق اینترنت انجام می شود. برای ثبت نام ، ورود و بسیاری از موارد دیگر می بایست درخواستی از سمت کاربر به سایت ارسال شود. تا سایت پاسخ مناسب برای آن درخواست را انجام دهد.

برای مثال در هنگام ورود به یک سایت اگر در مسیر درخواست ( از کامپیوتر ما تا سایت و بالعکس ) شنودی انجام شود .اطلاعات کاربری ما به راحتی به سرقت می رود .حال اگر این مورد در سطح بالاتری و برای مدیر سایت اتفاق بیافتد یک فاجعه رخ داده است. که برای جلوگیری از اینکار می بایست از ارتباطی امن و حدالامکان محدود شده استفاده کنیم.

استفاده از اینترنت عمومی که کنترل و محدودیت امنیتی خاصی بر روی آن انجام نشده است می تواند بسیار خطرناک باشد.

توجه داشته باشید که حتی در صورت استفاده از اینترنت شخصی نیز می بایست اقدامات امنیتی مناسب برای تامین اینترنت امن را انجام داد.

با توجه به اینکه عمدتا اینترنت در کشور ما از طریق adsl و هدایت آنها از طریق مودم و روتر انجام شده. و اتصال اکثر دستگاه ها به اینترنت از طریق Wi-Fi انجام می پذیرد می بایست تمهیدات خاصی جهت جلوگیری از هک وای فای انجام داد. مواردی مانند محدود کردن مودم به Mac Address دستگاه ها ، غیر فعال کردن wps ، فعال کردن فایروال مودم و …

  • استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای معتبر

امنیت وب

این موضوع برای عموم کاملا قابل درک است که با استفاده از سیستم عامل و نرم افزارهای معتبر و اصلی امنیت بسیار بالاتری نسبت به حالت معکوس آن خواهیم داشت.

این نکته را در نظر داشته باشید که ممکن است در منابع غیر اصلی تغییراتی در هسته یا بخشی از سیستم عامل و نرم افزار مورد استفاده انجام شده باشد. و بسیار محتمل است که این تغییرات به سمت سوء استفاده ، تخریب و جاسوسی و … باشد.

نکته قابل بحث در اینجاست که متاسفانه در این حالت تشخیص و جلوگیری از این مشکل بسیار سخت خواهد بود. پیشنهاد ما به شما این است که حتما از سیستم عامل و نرم افزارهای معتبر و اصلی استفاده کرده و به هیچ عنوان از نسخه های کرک شده و مشابه استفاده نکنید.

  • استفاده از آنتی ویروس و فایروال قدرتمند ، بروز ، معتبر

امنیت وب

این بخش نیز از اصول بخش قبل پیروی می کند اما تفاوت های شاخصی نیز دارد. استفاده از آنتی ویروس و فایروال قدرتمند ، بروز ، معتبر و اصل از اساسی ترین مواردی است. که یک وبمستر باید از آن استفاده کند. حتی با در نظر گرفتن حصول تمامی شرایط دیگر و عدم قید به این موضوع می تواند مشکلات امنیتی بسیاری بوجود آید.

محصولات امنیتی خوبی برای اینکار عرضه شده اند که از آنها می توان به محصولات عرضه شده توسط شرکت های eset و kaspersky اشاره کرد. اگر قادر به تهیه لایسنس نیستید این محصولات امنیتی دارای بازه محدود Trial نیز هستند که می توانید از آنها استفاده کنید.

1 نظر در “امنیت سایت چیست؟

  1. بله دقیقا همینطوره … همیشه امنیت اطلاعات یکی از مهم ترین ارکان کسب و کار ها هستن و باید برای حفظ امنیت به متخصصان این حوزه ها مراجعه کنیم

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

پانزده − 5 =