ایجاد پایگاه داده در PHP

آموزش PHP

Create a database
مقدمه:

سلام  خدمت همراهان عزیز با آموزش زبان برنامه نویسی (PHP) همراه شما هستیم.

در فصل هشتم به طور مختصر درباره ی مفهوم پایگاه داده و چگونگی پیکربندی MySQL از طریق php My Admin بحث کردیم . (برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .) در این فصل با مفاهیم دیگری از سیستم مدیریت پایگاه داده ی My SQL و چگونگی ایجاد پایگاه در آن آشنا خواهید.

table in PHP

آموزش امروز :

ایجاد پایگاه داده در PHP

مفهوم شناسه (identifier)

شناسه ها عناصری هستند که در سیستم پایگاه داده ی MySQL مورد استفده قرار می گیرند و باید نام گذاری شوند نمونه هایی از شناسه ها که در MySQL ورد استفاده قرار می گیرند عبارتند از :

1 پایگاه های داده

2 جدول ها

3 ستون های جدول ها (یا فیلد ها )

اگر سیستم عامل مورد استفاده نسبت به حروف نام دایرکتوری و فایل ها حساس باشد اسامی پایگاه داده و جدول ها و سایر شناسه ها نسبت به حروف حساس خواهد بود. اسامی ستون ها (فیلدها) نسبت به حروف حساس نیستند طول اسامی هریک از این شناسه ها ، حداکثر می تواند 64 کاراکتر باشد خلاصه ای از نام گذاری شناسه ها را در جدول بالا را شاهده  می کنید . تنها استثنا این است که در نام گذاری شناسه ها نمی توانید از (0)Ascii (255)Ascii یا کاراکتر های نقل قول استفاده کنید.

آموزش رایگان فتوشاپ:

آموزش فتوشاپ : پرکردن بخش از تصویر در فتوشاپ

 

بهتر است شناسه ها را طوری نام گذاری کنید که از نام آن ها به معنای محتویات آن ها پی ببرید . این کار موجب بالا بردن میزان خوانا یی برنامه ها و سهولت ردیابی در هنگام بروز خطا می شود .

شناسه ممکن است در داخل نقل قول باشد یا در داخل نقل قول نباشد . اگر در داخل نقل قول نباشد قوانین زیر برای نام گذاری آن ها به کار می رود:

شناسه می تواند شامل هر کاراکتری از جمله زیر خط (_) و $ باشد.

شناسه ها در MySQL
نوع حاکثر طول حساب به حروف ؟ کاراکترهای مجاز
پایگاه داده 64 مثل سیستم عامل تمام کاراکتر های مجاز در دایرکتوری در سیستم عامل به جز \، و نقطه
جدول 64 مثل سیستم عامل تمام کاراکتر های مجاز درنام فایل در سیستم عامل به جز / و نقطه
ستون 64 نیست تمام کاراکترها

شناسه می تواند باهر کاراکتر معتبری از جمله رقم شروع شود اما باید از شناسه هایی که با مقادیر ثابت اشتباه می شوند پرهیز کرد به عنوان مثال Ie3 می تواند به عنوان شناسه انتخاب شود ولی با نماد گذاری عدد علمی اشتباه می شود . به عنوان مثال دیگر 0x1 می تواند به عنوان شناسه انتخاب شود ولی با عدد مبنای 16 اشتباه می شود.

معرفی سایت های خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://php-fig.org

همه ی حروف شناسه نمی توانند رقم باشند زیرا در این صورت به عنوان یک مقدار عددی منظور می شود اگر شناسه داخل نقل و قول باشد می تواند حاوی کاراکتر هایی مثل فضای خالی باشد قوانین مربوط به شنااسه های داخل نقل قول عبارتند از:

به طور کلی هر کاراکتری به جز (0)ascii (255)ascii  یا کاراکتر نقل و قول می تواند در نام گذاری شناسه استفاده شود نام پایگاه داده و جدول نمی تواند شامل کاراکترهای ‘.’ ، ‘/’ یا ‘\’ باشد.

کل شناسه ای که در داخل نقل قول است می تواند از ارقام تشکیل شده باشد.

به طور کلی در انتخاب شناسه ها نباید از واژه های کلیدی استفاده کنید به عنوان مثال order یک واژه ی کلیدی در MySQL است و نباید مثلا جدولی به نام order داشته باشید.

انواع داده ها :

فیلد ها یا ستون های جدول باید داده ها را ذخیره نمایند. چون داده ها دارای نوع هستند هنگام تعین نام ستون ها باید نوع آن ها نیز مشخص شود بنابراین هریک از ستون های جدول دارای نوع هستند هنگام ایجاد جدول در پایگاه داده نوع و اندازه ی هر یک از فیلد های جدول باید مشخص گردد در MySQL سه نوع داده وجود دارد که عبارتند از

1) نوع داده عددی(numeric data type)

2) نوع داده تاریخ و زمان (date and time data type)

3) نوع داده ی رشته ای (string data type)

هر یک از این سه نوع داده به چند دسته تقسیم می شوند که اندازه های مختلفی دارند یک قاعده کلی در مورد انتخاب نوع فیلد (ستون ) این است که کوچکترین نوع متناسب با داده انتخاب شود. به عنوان مثال مثال اگر نوع دادهی صحیح برای خیره داده ها کافی است ، از نوع اعشاری که فضای بیشتری را اشغال می کند استفاده نشود برای بعضی از انواع داده ها می توان حداکثر طول را مشخص کرد.

1- انواع عددی

انواع عددی اعداد صحیح یا اعشاری هستند برای اعداد اعشاری می توان تعداد ارقام بعد از اعشار را مشخص کرد اگر m را طول عدد و d را تعداد ارقام اعشار در نظر بگیریم ، d را تعداد ارقام اعشاری در نظر بگیریم d می تواند حداکثر برابر با 30 یا 2 – m باشد (یک محل برای نقطه اشار و یک محل برای بخش صیح عدد) در مورد اعداد صحیح می توان مشخص کرد که آیا بدون علامت باشند یا خیر برای هر یک از انواع عددی می توان صفت ZEROFILL را مشخص کرد .

وقتی فیلد هایی با این صفت نمایش داده می شوند ، قبل از آن ها صفر قرار می گیرد . اگر ستونی را با صفت ZEROFILL

مشخص کنید به طور خودکار بدون علامت در نظر گرفته می شود انواع عددی صحیح را در جدول بالا و انواع عددی اعشاری را در جدول پایین مشاهده می کنید آن هایی که دو سطری اند سطر اول در مورد مقادیر علامت دار و سطر دوم در مورد مقادیر بدون علامت است .

2- انواع تاریخ و زمان

در MySQL انواع متعددی برای تاریخ و زمان وجود دارد که در جدول پایین آمده اند بااستفاده از هریک از این انواع می توانید تاریخ و زمان را با قالب عددی یا رشته ای بخوانید توجه کنید که ستون TIMESTAMP در یک سطر خاص تاریخ آخرین عملیات انجام شده در آن سطر را نشان می دهد این کار برای ثبت تراکنش ها مناسب است در مورد نوع YEAR

باید گفت که به صورت دو رقمی یا چهار رقمی قابل استفاده است اگر چهار رقمی باشد دربازه 1901 تا 2155 است و اگر دو رقمی باشد مقادیر 70تا 69 را نشان می دهد که به معنای 1970 تا 2069 است .

انوع عدد اعشاری (*در این جدول ،p دقت ،m طول و d ارقام اعشار را مشخص می کنید).
نوع  بازه  حافظه (بایت) شرح
FLOAT(p) به دقت بستگی دارد فرق می کند  اعشاری دقت معمولی و مضاعف
FLOAT[(m,d)] 4 اعشاری دقت معمولی که معادل (4) FLOAT است
DOUBLE
PRECISION[(m,d)] 
اعشاری دقت مضاف که معادل (8) FLOAT است
REAL[(m,d)] مثل قبلی 
DECIMAL[(m,d)] برحسب m فرق می کند M+2 عدد اعشاری که به صورت کاراکتری ذخیره می شود و بازه آن به M بستگی دارد
NUMBERIC[(m ,d)] مثل قبلی 
DEC[(m,d)] مثل قبلی 
3- انواع رشته ای

انواع رشته ای سه دسته اند دسته اول متن معولی اند که با CHAR و VARCHAR مشخص می شوند CHAR متنی با طول ثابت و VARCHAR متنی با طول متغیر را مشخص می کند یعنی در متن هایی که از نوع CHAR هستند اگر تعداد کاراکترها کمتر باشد با فضای خالی پر می شوند.

دسته دوم ، از نوع TEXT و BLOB هستند که در اندازه های مختلفی می باشند این ها به ترتیب برای متن ها ی طولانی تر یا داده های باینری به کار می روند . انواع BLOB می توانند هر چیزی از جمله تصویر و صوت را ذخیره کنند در واقع این دو نوع ستون یکسان هستند ولی TEXT نسبت به حروف حساس است اما BLOB این طور نیست.

دانلود رایگان :

دانلود افزونه المنتور Elementor Pro 3.12.2

دسته سوم از نوع رشته ای SET و ENUM هستند . SET مشخص می کند که مقادیر این ستون باید از مجموعه خاص از مقادیر باشند . ستون می تواند حاوی بیش از یک مقدار باشد حداکثر 64 مقدار را می توانید در یک مجموعه ی معین داشته باشید ENUM یک نوع شمارشی است خیلی شبیه به SET است با این تفاوت که ستونی از این نوع فقط می تواند یک مقادیر مشخص شده یا NULL را بپذیرد. در نوع شمارشی می توانید 65535 مقدار را داشته باشید هر یک از انواع ENUM و SET به صورت زیر قابل استفاده اند:

ENUM (‘value1’,value2 ‘,…)

SET(‘value1′,’value2’,…)

برگرفته از :

کتاب آموزش گام به گام  (PHP)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

16 − 6 =