سازمان دهی برنامه ها در PHP

آموزش PHP

سازمان دهی برنامه ها در PHP
عنوان آموزش امروز:

سازمان دهی برنامه ها در PHP

php-8-2

عناوین اصلی:

  • استفاده مجدد از کد
  • راه های استفاده مجدد از کد
مقدمه :

برنامه هایی که تاکنون نوشتیم به طور یکپارچه بودند یعنی این برنامه ها از سازمان ویژه و خاصی برخوردار نبودند مطلوب است برنامه ها طوری سازمان دهی شوند که بتوان از کد های تولید شده مجددا استفاده کرد.

در آموزش های قبلی با استفاده از ساختار های کنترلی می توان برنامه هایی نوشت که بعضی از مسیرها اجرا شوند و بعضی دیگر اصلا اجرا نشوند یا بعضی از دستورات چندین با اجرا گردند. وقتی برنامه طولانی می شود تبدیل برنامه به چند قسمت و نوشتن کد برای هر یک از قسمت ها است به طوری که بتوان از آن کدها چندین بار استفاده کرد. این بخش های مختلف برنامه را تابع می نامند.

استفاده مجدد از کد

از اهداف مهندسین نرم افزار این است که برای توسعه نرم افزار به جای نوشتن کد از کدهای موجود استفاده کنند این مفهوم را استفاده مجدد از کد گویند . استفاده مجدد از کد هزینه ها را کاهش می دهد، قابلیت اعتماد را بالا می برد و میزان یکپارچگی و سازگاری را افزایش می دهد. ایده آل این است که پروژه های جدید با ترکیبی از کدها ی موجود ساخته شوند.

1 کاهش هزینه :

در طول عمر هر قطعه از کد مدت زمانی که برای نگهداری ، اصلاح تست و مستند سازی آن می شود، بسیار بیشتر از مدت زمانی است که صرف نوشتن کد می گردد. اگر یک برنامه تجاری می نویسید تا در سازمان خود مورد استفاده قرار دهید ، باید سعی کنید کد کمتری بنویسید .

یکی از راه های رسیدن به این هدف استفاده از کدهای موجود است نوشتن کد کمتر به معنای هزینه کمتر است اگر نرم افزار موجود به نیاز های شما پاسخ می دهد. از آن استفاده کنید هزینه خرید نرم افزار همواره کمتر از هزینه تولید همان نرم افزار است در تهیه نرم افزار دقت داشته باشید که نیازهای شمارا برآورده کند. زیرا تغییر کد موجود همواره دشوارتر از نوشتن کد جدید است.

2 افزایش قابلیت اعتماد:

اگر کدهایی در بخشی از سازمان شما مورد استفاده قرار می گیرند به معنای این است که قبلا به طور کامل تست شده خطاهای آن برطرف شده اند. حتی اگر این کد به چند خط محدود شود باز هم استفاده از آن در مقابل نوشتن مقرون به صرفه است در تیپ آن دچار خطا شوید. بنابراین  استفاده مجدد از کد احتمال وجود خطا را کم می کند و در نتیجه قابلیت اعتماد را افزایش می دهد.

3 سازگاری

واسط خارجی به سیستم شما از جمله واسط های کاربر و واسط هایی به خارج از سیستم ها باید سازگار باشند . نوشتن کد جدیدی که با بخش های دیگر سیستم سازگار باشد به تلاش بیشتری نیاز دارد. اگر از کدی استفاده می کنید که بخش دیگری  از سیستم را اجرا می کند عملکرد شما باید به طور خودکار سازگار باشد.

معرفی سایت های خارجی:

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

راه های استفاده مجدد از کدها

اکنون به امتیازات استفاده مجدد از کد پی بردید لازم است به روش های استفاده مجدد از کد بپردازیم . دو روش برای این کار وجود دارد:

1 استفاده از توابع

2 استفاده از فایل های موجود

در روش اول توابع در برنامه نوشته می شوند و می توانند چندین بار فراخوانی شوند ولی در روش دوم می توان از برنامه هایی که در فایل های دیگر وجود دارند در برنامه جدید استفاده کرد.

1 استفاده از توابع

بسیاری از برنامه های ممکن است از چند بخش منطقی تشکیل شده باشند و هر بخش کار خاصی را انجام دهد. هر یک از این بخش های را می توان جداگانه طراحی و برنامه نویسی کرد. برنامه ای که برای حل بخشی از مسئله نوشته می شود تابع نام دارد استفاده از توابع امتیازاتی دارد که بعضی از آن ها اشاره خواهیم کرد:

1 : همکاری افراد را فراهم می کند همه ی برنامه ها مانند آن چه در آموزش های قبل دیدید ساده و کوچک نیستند بسیاری از برنامه ها ممکن است که آن قدر بزرگ باشند که نوشتن آن ها ماه ها یا سال ها طول بکشد.

برای نوشتن چنین برنامه هایی آن را به بخش های کوچک (تابع) تقسیم می کنند و در اختیار چندین برنامه نویس قرار می دهند تا آن ها را بنویسند سپس این توابع در کنار هم قرار گرفته مسئله را حل می کنند به این ترتیب افراد مختلف در نوشتن برنامه ها به یک دیگر کمک می کنند و مسئله زودتر حل می شود.

2 : توابع یک بار نوشته می شوند و چندین بار مورد استفاده قرار می گیرند. یکی از اهداف برنامه نویسی این است که برنامه هایی نوشته شوند که کمتر با خطا مواجه شوند وقتی تابعی یک بار نوشته و تست می شوند تا خطا های آن برطرف گردد آن را با اطمینان بیشتری به کار خواهیم گرفت.

3:  رفع خطا های احتمال برنامه سریع تر انجام می گیرد.

4:  طراحی وپیاده سازی (کد نویس ) توابع ساده تر است .

توابع به دودسته تقسیم می شوند:
  • توابع سیستم یا کتابخانه ای
  • ساخت کاربر
  1. توابعی که قبلا نوشته شده همراه با PHP وجود دارند . نمونه هایی از این توابع را که در آموزش قبل مورد استفاده قرار دادید عبارتند از ()each() ، list() ، next() ، prev() ، sort()  assort() ، rsort  وغیره . این توابع را با نام توابع سیستم یا کتابخانه ای می خوانیم.
  2. توابعی که توسط کاربر نوشته می شوند اگر توابع موجود در PHP پاسخگوی نیازهای کاربر نباشد. می توان توابع مورد نیازش را بنویسد و آن ها را به کار گیرد . این توابع را می توان توابع ساخت کاربر نامید.

جنبه های مختلف تابع

هر تابع دارای دو جنبه است :

1 جنبه تعریف تابع : این جنبه دستورالعمل هایی است که عملکرد تابع را مشخص می کند.

2 جنبه فراخوانی : این جنبه دستوری است که تابع را اجرا می کند و آن را دستور فراخوانی تابع گویند . برنامه ای که تابع را فراخوانی می کند فراخوان نام دارد و تابعی که فراخوانی می شود تابع فراخوانی شونده نام دارد .

به طور کلی هرتابع می تواند مقادیری را به عنوان آرگومان بپذیرد بر روی آن ها محاسباتی را انجام دهد و نتیجه (مقداری) را برگرداند . تابع مقادیر آرگومان ها را در متغیرهای دیگری به نام پارامترها قرار می دهد. که در داخل تابع مورد استفاده می گیرد. به عنوان مثال تابع ()sort را که برای مرتب سازی آرایه به کار می رود در نظر بگیرید:

تابع()sort ، آرایه x$ را به عنوان آرگومان می پذیرد. تغییراتی در آرایه ایجاد می کند و حاصل کار آن آرایه مرتب شده x$ است.

برگرفته از :

آموزش گام به گام PHP

تالیف: دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

بیست − 17 =