طراحی صفحات شی ءگرا در PHP با مثال

آموزش PHP

Designing object-oriented pages in PHP with examples

سلام  خدمت همراهان عزیز با آموزش زبان برنامه نویسی (PHP) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

عنوان موضوع امروز :

مثال : طراحی صفحات شی گرا

شی گرایی در PHP

اکنون زمان آن رسیده است تا یک صفحه واقعی را با استفاده از مفهوم شی ء گرا طراحی کنیم د فصل 5 مثالی را ارائه کردیم که حاوی صفحات مختلفی بود و با استفاده از دستور ()require این صفحات را به هم ارتباط دادیم . اکنون همان مثال را کامل تر کرده با استفاده از کلاس ها پیاده سازی می کنیم .

برای این منظور ، کلاسی به نام page ایجاد می کنیم تا کد HTML مورد نیاز برای تولید صفحه جدید کاهش یابد . این کلاس به ما اجازه می دهد تا بخش هایی را که صفحه ای به صفحه دیگر تغییر می کنند به آسانی باز سازی کنیم به طوری که عناصری که تغییر نمی کنند ، به همان شکل باقی بمانند.

این کلاس باید چارچوب قابل انعطافی را برای ایجاد صفحات جدید ایجاد کند. چون صفحات را به جای کد ایستای HTML با استفاده از اسکریپت ایجاد

می کنیم می توانیم قابلیت های فراوانی را اعمال کنیم ازجمله :

_ برای اغلب صفحات دارای محتویات پیش فرض است ، ولی قادر است در صورت نیاز عناصر ی را اصلاح کند و مقادیر عناصر را تغییر دهد.
_ تشخیص می دهد چه صفحه ای در حال نمایش است و عناصر مرور را به طور مناسب تغییر می دهد.
_ اجازه می دهد دکمه های استاندارد را برای صفحات خاص تعیین کنیم به عنوان مثال اگر در بخشی از صفحه به دکمه های ویژه ای نیاز باشد قادر به جایگزینی هستیم.

نام کلاس را page انتخاب می کنیم و ساختار آن را به صورت زیر می نویسیم :

اکنون صفاتی را برای کلاس در نظر می گیریم عناصری را که ممکن است از صفحه ای به صفحه دیگر تغییر کنند به عنوان صفات کلاس در نظر می گیریم . محتویات اصلی صفحه که ترکیبی از دستور HTML و متن است $content نام گذاری می شود . برای این کار دستور زیر را در کلاس در نظر می گیریم:

می توانیم صفاتی را برای ذخیره عنوان صفحه در نظر بگیریم . ممکن است بخواهیم عنوان صفحه را طوری تغییر دهیم که کاربر بداند در هر لحظه در جه صفحه ای است . به عنوان مثال عنوان پیش فرض را به صورت زیر در نظر می گیریم :

اغلب صفحات تجاری دارای برچسب متا هستند تا موتر جست وجو آن ها را در اندیس گذاری خود بگنجاند . این برچسب ها ممکن است از صفحه ای به صفحه دیگر تغییر کنند:

دانلود آموزش رایگان فتوشاپ:

تیره کردن یا سوزاندن بخشی از تصویر در فتوشاپ + ویدیو

بعضی از دکمه ها هستند که به عنوان دکمه های استاندارد (مانند مثال فصل 5) باید در تمام صفحات وجود داشته باشند ولی برای تغییر آن ها این دکمه ها را نیز به عنوان صفات در نظر می گیریم چون تعداد دکمه ها ممکن است متغیر باشد متن دکمه و url مربوط به آن را در آرایه ای قرار می دهیم.

چون کلاس باید کارهایی را انجام دهد عملیاتی را برای آن در نظر می گیریم :

هدف اصلی این کلاس نمایش صفحه HTML است به همین دلیل تابعی به نام ()display را به صورت زیر در نظر می گیریم :

همانطور که دیده می شود این تابع با دستورات echo برچسب HTML را اجرا می کند علاوه بر این توابع دیگر موجود در کلاس را فراخوانی می نماید همانطور که از نام این توابع پیداست . برای نمایش بخشی از صفحه به کار می روند .

بدیهی است که اغلب این توابع را می توان در یک تابع ترکیب کرد ولی اگر جدا باشند با استفاده از وراثت می توان آن ها را با توابع دیگری جانشین کرد . توابع ()Display Title ، ()Display Keywords ، ()Display Header ، ()Display Menu  و ()Display Footer توسط تابع ()Display فراخوانی می شوند یعنی این توابع باید تعریف شوند . لیست کامل کلاس Page را به صورت زیر در فایل Page.inc تایپ و ذخیره کنید:

اکنون صفحه اصلی (homepage) سایت خود را طراحی می کنیم که از کلاس Page موجود در فایل Page.inc استفاده می کند . این صفحه کارهای زیر را انجام می دهد:

1.  با استفاده از دستور require فایل page.ine را ضمیمه می کند تا از کلاس page استفاده نماید.
2.  نمونه ای از کلاس page را به نام homepage$ ایجاد می کند.
3.  تابع () Set Content را در داخل شی ء homepage$ فراخوانی می کند و متن و برچسب های HTML را به آن ارسال می نماید تا در صفحه اول ظاهر شوند.
4.  تابع ()Display را در داخل شی ء homepage$ فراخوانی می کند تا صفحه در مرورگر به نمایش در آید دستورات زیر را در فایل homepage.php تایپ و ذخیره کنید :
معرفی سایت خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

https://php-fig.org

برای این که ببینید تا حالا چه کارهایی انجام شده است مرورگر را اجرا کرده در نوار آدرس آن https://localhost/homepage.php  را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید . اکنون صفحه ای مانند شکل بالا را خواهید دید.

همانطور که در شکل بالا می بینید با وجود کلاس page برای تولید صفحه جدید به کد اندکی نیاز است کد homepage.php سهولت تولید صفحه جدید را نشان می دهد.

اگر به صفحات دیگری نیاز باشد که با این صفحه استاندارد متفاوت باشد دو راه حل برای استفاده از کلاس page وجود دارد :

 راه حل های برای استفاده از کلاس page

1.  تغییر در کلاس page برای این منتظور فایل page.inc را به نام page2.inc کپی کرده تغییرات مورد نظر را در کلاس page ایجاد می کنیم و در صفحه جدید فایل page2.inc را ضمیمه می کنیم . این کارا برای تمام صفحات مورد نیاز انجام می دهیم.

2. استفاده از وارثت برای ایجاد کلاس جدید که صفات و توابعی را از کلاس page موجود page.inc به ارث می برد اما بخش هایی از کلاس را جایگزین

می کند . به عنوان مثال در شکل زیر می خواهیم با کلیک کردن پیوند Services علاوه بر دکمه هاس استاندارد موجود دکمه های دیگری ایجاد شوند .

برای ساخت داین صفحه کلاس دیگری به نام Services page را ایجاد می کنیم که از صفحه page به ارث برده می شود.

بنابراین ، آرایه جدیدی به نام $row2 buttons را ایجاد می کنیم که حاوی دکمه ها و پیوند هایی است که باید در سطر دوم صفحه ظاهر شوند. در این کلاس لازم است تابع ()Display جانشین همین تابع در کلاس page شود تا دکمه ها و پیوند های جدیدی را نمایش دهد.

دانلود رایگان :

دانلود افزونه المنتور Elementor Pro 3.12.2

دستورات زیر را در فایل servicespage.php تایپ و ذخیره کنید

همانطور که می بینید آرایه جدیدی برای دکمه ها و پیوند ها ارائه شد و سپس تابع ()Display جانشین این تابع در کلاس page شده است .

اکنون مرورگر را اجرا کرده در نوار آدرس آن https://localhost/homepage.php  را تایپ کنید و کلید Enter را فشار دهید تا صفحه ای مانند شکل بالا در این صفحه بر روی پیوند srrvices کلیک کنید تا صفحه دیگری مانند شکل زیر را ببینید.

 

<p title=”introduction”>   this is the first      </p>
برگرفته از :

کتاب آموزش گام به گام PHP

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

11 + دو =