عناصر تاثیر گذار بر تیزرینگ

تیزر

عناصر تاثیر گذار بر تیزرینگ

سلام دوستان و همراهان آراز پردازش کیا. امروز با یک مقاله دیگه درباره تیزر در خدمتتون هستیم. با نظراتتون در انتهای مطلب ، ما رو در بهبود مطالب و تاثیر پذیری بیشتر اونها یاری کنید.

در این مقاله یاد می گیریم:

۱) تعریف تیزرینگ

۲) کمپین تیزینگ چیست؟

۳) ابهام ابتدایی در شروش کمپین ها؟!

۴) عناصر تاثیر گذار در تیزرینگ

 

کلمه تیزر ( Teaser ) :

این کلمه در فرهنگ لغات انگلیسی اسم فاعل از” “ Tease به معنای ” دست انداختن و اذیت کردن” است. اما تیزینگ ( Teasing ) در فرهنگ اصطلاحات تبلیغات و بازاریابی به سبکی از تبلیغات گفته می شود که در آن برای افزایش جلب توجه و درگیری ذهنی مخاطب از تحریک حس کنجکاوی او استفاده می شود .

تعریف تیزرینگ:

مفهموم تیزر تبلیغاتی

با توجه به معانی موجود استفاده از کلمه تیزر بجای آگهی تلویزیونی (TVC ) اشتباهی است که در بین عموم رایج شده. همچنین کلمه “تیزر تبلیغاتی” به دلیل ماهیت تبلیغاتی تیزر نیز اشتباه است.!! اما کلمه “تیزر تلویزیونی” عبارتی درست است که معمولا مانند کلمه تیزر در جای نادرست استفاده می شود.

تیزر تبلیغاتی نوعی آگهی است که قبل از آگاهی کامل راجع به محصولی، در قالب ویدیو، عکس، ایمیل و … ظاهر می شود. تلاشش این است که با سرنخ دادن و نشانه، حس کنجکاوی بیننده را در مورد محصول بر انگیزد.

تیزر تبلیغاتی معمولا کوتاه و خلاصه است و اطلاعات زیادی در اختیار بیننده نمی گذارد. در واقع هدفش این است تا زمان رونمایی کامل محصول، ذهن بیننده را مشغول کند.

در این مرحله پیامی به شما منتقل شده است اما نصفه و نیمه و اصلا نمی دانید قرار است چه اتفاقی بیفتد. یا اصلا محصول چیست و چه کارایی دارد.

به این ترتیب که اطلاعات بصورت کامل به او عرضه نمی شود ( مثلا نام برند یا محصول در آگهی عرضه نمی شود ). این گونه کمپین ها معمولا در چند فاز زمانی یا مکانی طراحی و نشر می شوند.

بخوانید:

معرفی 3 نرم افزار کاربردی ساخت تیزر

10نکته ی اساسی ساخت تیزر

10 نکته ی اساسی ساخت تیزر (بخش دوم)

 

به آگهی های مرحله اول که بیشترین جلب توجه و ایجاد سوال ، درگیری یا علاقه را در مخاطب ایجاد می کند “تیزر” گفته می شود.

این سبک از تبلیغات ابتدا بیشتر توسط خواننده ها و تبلیغ کنندگان فیلم های سینمایی و سریال های تلویزیونی استفاده می شد.

مثلا در نمونه کارهای این شرکت کمپین تبلیغات محیطی برند “رنو“ با شعار “تغییر را از نو بخواهید ” . در این سبک تبلغات بود که در مرحله بعد، با افزودن حرف “ر” کلمه نو به “رنو“ تبدیل شد.

کمپین تیزینگ چیست؟

کمپین تیزر تبلیغاتی

کمپین تیزینگ و یا پری‌لانچ نوعی از کمپین‌های تبلیغاتی است که با هدف علاقمند کردن مخاطبان به یک محصول و یا خدمت جدید انجام می‌شود .

و از دو کمپین وابسته که به صورت سری هستند تشکیل می‌شود؛ یک کمپین اولیه و کوچک و یک کمپین تکمیلی و بزرگتر. در کمپین اول، اطلاعات محصول و یا خدمت به صورت خلاصه، مرموز و رمزنگاری شده ارائه می‌شود.

این کار به منظور جلب توجه گسترده‌ی مخاطبان‌ و ایجاد هیجان و انتظار از طریق برانگیختن حس کنجکاوی آنان است. در کمپین دوم، که یک کمپین کامل است، کمپین اول رمزگشایی می‌شود و پیام و اطلاعات به صورت کامل به مخاطب ارائه می‌شود.

برای موفقیت در این نوع کمپین لازم است که از چندین رسانه‌‌ی مختلف به صورت همزمان و گسترده استفاده شود.

درباره ابهام ابتدایی که درشروع چنین کمپین‌هایی باید استفاده شود توضیح بدهید؟ 

مهم‌ترین مسئله این است که هم به لحاظ بصری و هم مفهومی، ابهام‌ها و کدها باید به‌گونه‌ای طرح شده باشد که مخاطب پس از آنکه به صورت ناخواسته با آن مواجه شد. به‌صورت خودخواسته علاقه‌مند به رمزگشایی از آن باشد.

همچنین پس از رمزگشایی، مخاطب نباید حس کند که مورد تمسخر قرار گرفته یا تحقیر شده. یا کدهای گشوده شده آنقدر بی‌مزه بوده که مخاطب در این مدت بازیچه بوده است.

حس مخاطب پس از رمزگشایی باید به‌گونه‌ای باشد که از اینکه مدتی ذهنش را درگیر این مسئله کرده لذت ببرد. برایش رمزگشایی از ابهام ایجاد شده خوشایند و توام با لذت باشد.

اما در دنیای ابر‌رقابتی و تکنولوژیک امروز که فرد به صورت مداوم با انواع وسایل ارتباطی و انواع مطالب جذاب مواجه است. طراحی چنین کمپین‌هایی نیازمند مشاورانی زیرک، به روز و آشنا به روحیات و رفتار مخاطبان هدف و خبره در بازاریابی و تبلیغات است.

پس مشاورانی که تا به حال از اپلیکیشن‌های ارتباطی و شبکه‌های اجتماعی استفاده نکرده‌اند و هنوز حتی با ایمیل هم کار نمی‌کنند. قطعا فاصله معنا‌داری با ذائقه مخاطب در معرض انواع کلیپ‌های سرگرم‌کننده و معما‌های جذاب امروز دارند.

هرچند ممکن است همین افراد به بهانه‌هایی از قبیل کسر شأن، اعتقاد نداشتن و نداشتن وقت کافی یا هر توجیه دیگری در استفاده از این وسایل امروزی-مردمی. مدیران بنگاه‌های اقتصادی را به استفاده از اطلاعات کهنه و فاصله‌دارشان با مخاطبان و مردم امروز جامعه توجیه کنند.

نکته ی مهم :

در استفاده از این شیوه از تبلیغات در ایران، هر چند تعدادشان محدود بوده. ولی کارهای بهتری در قیاس با تبلیغات دیگر صورت گرفته و بنگاه‌های استفاده‌کننده به موفقیت‌های خوبی هم در این خصوص دست یافته‌اند.

تنها نکته حائز اهمیت در استفاده از این سبک از کمپین‌های تبلیغاتی این است که صاحبان بنگاه‌های اقتصادی باید حواس‌شان به این نکته باشد. که معمولا این شیوه از کمپین‌های تبلیغاتی در حجم وسیع، در رسانه‌های مختلف و به صورت فراگیر و در بازه‌های طولانی، معمولا طی دو تا چهار فاز اجرا می‌شود. از آنجا که بسیاری از آژانس‌های تبلیغاتی در کنار مشاوره‌هایشان فضاهای تبلیغاتی را نیز اجاره می‌دهند.

ممکن است برخی آژانس‌های کوچک و غیر‌حرفه‌ای در مواردی که لازم نباشد. مدیران بنگاه‌ها را برای استفاده از این روش ترغیب کنند تا به این بهانه با اولویت اجاره فضاهای خود به کسب سود بپردازند

عناصر تاثیر گذار در تیزرینگ:

1-معرفی خود یا محصول خود

2-جلوه های بصری

3-نام و نشان تجاری

4-اثبات اجتماعی

5- دعوت به عمل

برگرفته از سایت های :

rozanehmedia.com

forsatnet.ir

parmoon.com

uscreen.tv

ادامه دارد …..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

هفده + شانزده =