مباحث HTML : تعیین صفات پیوند ها

آموزش HTML

مباحث HTML تعیین صفات پیوند ها

سلام  خدمت همراهان عزیز  یکشنبه ها و پنج شنبه ها با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

سرفصل های آموزشی امروز:
  • 1-تعیین صفات پیوند

  • 2- صفت NAME

  • 3- صفت TITLE

  • 4- صفت (ACCESSKEY)

  • 5-صفت TABINDEX

  • 6- صفت TARGET

  •         7- صفت REV ,REL

تعیین صفات پیوند:

images

همانطور که گفته شد،برای ایجاد پیوند از دستورات <A> و <A/> استفاده می شود . اکنون می خواهیم صفات این دستور را بررسی کنیم ، یکی از صفات این دستور را که (HREF) بود ، قبلا دیدید. اکنون صفات دیگر را مطالعه می کنیم.

صفت NAME

دستور <A>دو چیز را مشخص می کند: پیوند ، شما را به کجا می برد و چه چیزی را باید کلیک کنید تا به آنجا بروید. یکی از مقاصد های پیوند می تواند محلی از سند (HTML) باشد که دارای نام است . این نام توسط صفت NAME مشخص می شود ، یک نام معتبر (ترکیبی از حروف الفبا) است. دقت داشته باشید که برای مراجعه به آن نام ، باید قبل از آن علامت # را قرار داد. دستور زیر را ببینید:

<a Name=”marker”>  This is a marker </a>

این دستور ،marker# را به عنوان نام متن “This is a marker” انتخاب می کند.

توجه کنید که برخلاف پیوند، موقعیتی از فایل که بدین ترتیب مشخص می شود، زیر آن خط کشیده نخواهد شد و یا به هیچ طریق دیگری از سایر متنها متمایز نمی شود.

وقتی دستور <A> برای تعیین موقعیتی به کار می رود ، معمولا فاقد هر گونه متنی است و نیاز به دستور <A/> نیز ندارد. به عنوان مثال ، هر دو دستور زیر معتبر است:

<“a name=”top>

<“a name=”top>  </a>

در دستور <A> همزمان با تعیین پیوند مقصد ، می توان نامی برای آن انتخاب کرد، به طوری که پیوند های دیگران از آن استفاده کنند:

<a Name=”yahoo_link”   Href =”https://yahoo.com”  >  yahoo! </a>

در حالت کلی ، موقعیت تعیین شده در یک سندHTML می تواند به این صورت دستیابی شود که ، بعد از URL کامل آن، یک علامت # و سپس نام آن موقعیت قرار گیرد. دستور زیر را ببینید:

<a  Href =”https://arazpardazesh.com/about#  Spec”> Specification eSction </a>

این دستور، به  بخشی از فایل about#  به نام “Spec”پیوند برقرار می کند.

صفت TITLE

قبلا گفته شد صفت TITLE در یک دستور، متنی را مشخص می کند  که وقتی علامت ماوس در مرورگر بر روی نتیجه آن دستور قرار گرفت ، آن متن ظاهر می شود . امتیاز این متن این است که می تواند توضیحی را مطرح کند. بنابراین ، در مورد پیوند ها می تواند بسیار مفید واقع شود .

اگر این دستور را در مرورگر اجرا کنید، وقتی علامت ماوس به پیوند book Info برود ، پیام for more information click here ظاهر می گردد که راهنمای پیوند است . توجه داشته باشید که بین دستور < TITLE> و صفت TITLE اشتباه نکنید.

صفت ACCESSKEY

با استفاده از این صفت می توان کلیدهایی را برای اجرای پیوندها معرفی کرد. به طوری که برای اجرای پیوند لازم نیست علامت ماوس به آن منتقل و بر روی آن کلیک شود. این کلیدها را شتاب دهنده گویند که معمولا در ترکیب با کلیدی مثل Alt عمل می کنند . دستور زیر را ببینید:

<a href=”https://www.yahoo.com” accesskey=”Y”>   yahoo!  </a>

این دستور ، پیوندی به سایت یاهو ایجاد می کند که با کلید ALT+Y فعال خواهد شد یکی از مشکلات کلیدهای شتاب دهنده این است که همه مرورگرها از این امکان پشتیبانی نمی کنند .

مشکلبعدی کلیدهای شتاب دهنده ، چگونگی نمایش کلیدها ی شتاب دهنده در صفحه است. یعنی چگونه باید مشخص کنیم که کلیدی مث “Y” به عنوان کلید شتاپ هنده  است . در حالت عادی ، زیر پیوند ها خط کشیده می شود، بنابراین ، از این روش نمی برای معرفی کلیدهای شتاب نمی توان  برای معرفی کلیدهای  شتاب دهنده استفاده  کرد.

بنابراین ، می توان کاری کرد که زیر حروف اول پیوند خط کشیده شود. ولی این کار ممکن است کاربر را شگفت زده کند، زیرا انتظار دارد که زیر کل پیوند خط کشیده شود . روش دیگر برای نمایش کلیدهای شتاب دهنده این است که آنها را بزرگتر از حد معمول یا به صورت پر رنگ نمایش داد.

صفت TABINDEX

این صفت ، در مرورگری که از صفحه کلید استفاده می کند، ترتیبی را مشخص می کند که با فشردن کلید TAB ، مکان نما باید به آن ترتیب به پیوند ها منتقل شود . مقدار این صفت ، معمولا یک عدد مثبت است به عنوان مثال ، دستور زیر مشخص میکند  که با فشردن اولین کلید TAB ، مکان نما به این پیوند منتقل شود:

<a href=”book” TABINDEX=”1″>   yahoo!  </a>

اگر مرورگری از این صفت پشتیبانی نکند ، ترتیب آنها ترتیب قرار گرفتن در صفحه است.

صفت TARGET

این صفت در ارتباط با فریمها مورد استفاده قرار می گیرد. هر صفحه را می توان به چند قسمت تقسیم کرد که هر قسمت را یک فریم گویند. ایجاد فریمها ،با استفاده از این صفت می توان تعیین کرد نتیجه کار یک پیوند در کدام فریم ظاهر شود. هر فریم دارادی نام است که با استفاده از آن می توان مقصد پیوند را تعیین کرد دستور زیر را ببینید:

<a href=”https://www.yahoo.com” TARGET=”display-frame”>

این دستور موجب می شود تا آنچه که توسط آدرس “https://www.yahoo.com” برداشت می شود، در فریمی به نام display-frame قرار گیرد اگر مرورگری از این صفت پشتیبانی نکند ، پنجره ای که آن سند در آن وجود دارد ، منظور خواهد شد. مقادیر ویژه ای نیز برای این صفت وجود دارد که عبارتند از : blank_ که پنجره جدیدی را مشخص می کندparent _ فریم بعدی را مشخص می کند که حاوی پیوند منبع است،self _ فریم حاوی پیوند نبع را مشخص می کند وtop _ که کل پنجره مرورگر را مشخص می کند.

صفت REV ,REL

معنای این صفت ، اغلب به درستی درک نمی شود. صفت REL رابطه بین یک سند و سند مقصد را تعیین می کند که توسط صفت HREF مشخص می شود . به عنوان مثال ، اگر مقصد پیوند ، خلاصه ای رابه سند مرتبط کند به صورت زیر خواهد بود:

<“a href=”about” REL=”glossary>

صفت REV ، معکوس رابطه ای را تعریف می کند که توسط REL تعریف شده است . مثالی از این صفت ، مجموعه خطی از اسناد ی است که در آنها ، صفت REL با next و صفت REV با Prev مشخص شده است :

 <a href=”about” REL=”next” REV=”prev”>  page2   </p>

گرچه صفات REV ,REL مفید به نظر می رسند ، ولی بعضی از مرورگر ها از آنها پشتیبانی نمی کنند این صفات مشابه دستور <LINK> عمل می کنند . نکته قابل توجه این است که صفت REL فقط وقتی استفاده می شود که صفت HREF در دستور <A> به کار رفته باشد.

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 + پانزده =