مفهوم فرانت اند Front end و بک اند Back end

آموزش وبسایت

مفهوم فرانت اند Front end و بک اند Back end

مقدمه

امروز، ما تفاوت بین سبک های توسعه وب سایت را با این سوالات رفع می کنیم:

1-  front end چیست؟

2- توسعه back end چیست؟

3-  back end و front end چگونه متفاوت هستند؟

اگر در دنیای کدنویسی و مهندسی نرم افزار تازه کار هستید. ممکن است با عباراتی مانند front end، back end و توسعه تمام پشته گیج شوید.

ممکن است سر شما با دیدن زبان های برنامه نویسی مانند Ruby on Rails و Javascript بچرخد.

Frontend در مقابل Backend

SA - Seller VS Dropshipper

Frontend و Backend دو اصطلاح محبوبی هستند که در توسعه وب استفاده می شوند. این اصطلاحات برای توسعه وب بسیار حیاتی هستند اما کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند.

هر یک از طرفین نیاز به برقراری ارتباط و عملکرد موثر با طرف دیگر به عنوان یک واحد برای بهبود عملکرد وب سایت دارند.

توسعه Front End

بخشی از یک وب سایت که کاربر به طور مستقیم با آن در تعامل است، قسمت جلویی نامیده می شود. همچنین به آن “سمت مشتری” برنامه نیز گفته می شود.

فرانت اند شامل همه چیزهایی است که کاربران به طور مستقیم تجربه می کنند: رنگ ها و سبک های متن، تصاویر، نمودارها و جداول، دکمه ها، رنگ ها و منوی پیمایش. HTML، CSS و جاوا اسکریپت زبان هایی هستند که برای توسعه Front End استفاده می شوند.

ساختار، طراحی، رفتار و محتوای هر چیزی که در صفحه‌های مرورگر هنگام باز شدن وب‌سایت‌ها، برنامه‌های کاربردی وب یا برنامه‌های تلفن همراه دیده می‌شود، توسط توسعه‌دهندگان Front End پیاده‌سازی می‌شود. پاسخگویی و عملکرد دو هدف اصلی Front End هستند.

توسعه‌دهنده باید اطمینان حاصل کند که سایت واکنش‌گرا است، یعنی به درستی در دستگاه‌هایی با همه اندازه‌ها ظاهر می‌شود، هیچ بخشی از وب‌سایت صرف نظر از اندازه صفحه نمایش، نباید غیرعادی رفتار کند.

زبان های فرانت اند

بخش جلویی با استفاده از برخی زبان ها ساخته شده است که در زیر مورد بحث قرار می گیرند: HTML .HTML مخفف Hypertext Markup Language است.

برای طراحی قسمت روبرویی صفحات وب با استفاده از زبان نشانه گذاری استفاده می شود. HTML ترکیبی از زبان Hypertext و Markup است.

CSS: Cascading Style Sheets

که به آن CSS می گویند، یک زبان ساده طراحی شده است که برای ساده کردن فرآیند ارائه صفحات وب طراحی شده است.

CSS به شما این امکان را می دهد که سبک ها را در صفحات وب اعمال کنید. مهمتر از آن، CSS به شما این امکان را می دهد که مستقل از HTML که هر صفحه وب را تشکیل می دهد، این کار را انجام دهید.

جاوا اسکریپت:

جاوا اسکریپت یک زبان برنامه نویسی معروف است که برای ایجاد جادو در سایت ها استفاده می شود تا سایت را برای کاربر تعاملی کند.

برای بهبود عملکرد یک وب سایت برای اجرای بازی های جالب و نرم افزارهای مبتنی بر وب استفاده می شود. جاوا اسکریپت که هم در فرانت اند و هم در بک اند قابل اجرا است.

کلید تبدیل شدن به یک توسعه دهنده خوب است.

بسیاری از زبان‌های دیگر وجود دارند که از طریق آن‌ها می‌توان توسعه front-end را بسته به فریم‌ورک انجام داد، به‌عنوان مثال،  Flutter، React از جاوا اسکریپت و جنگو از پایتون و بسیاری موارد دیگر استفاده می‌کند.

فریمورک ها و کتابخانه های فرانت اند:

  AngularJs یک چارچوب فرانت‌اند منبع باز جاوا اسکریپت است که عمدتاً برای توسعه برنامه‌های وب تک صفحه‌ای (SPA) استفاده می‌شود.

این یک چارچوب به طور مداوم در حال رشد و گسترش است که راه های بهتری برای توسعه برنامه های کاربردی وب ارائه می دهد.

HTML استاتیک را به HTML پویا تغییر می دهد. این یک پروژه کد باز است که می تواند رایگان باشد. ویژگی های HTML را با دستورالعمل ها گسترش می دهد و داده ها با HTML محدود می شوند.

React.js: React

کتابخانه جاوا اسکریپت اعلامی، کارآمد و انعطاف پذیر برای ساخت رابط های کاربری است. ReactJS یک کتابخانه فرانت‌اند مبتنی بر کامپوننت و کد باز است که تنها مسئول لایه نمایش برنامه است.

توسط فیس بوک نگهداری می شود. علاوه بر این، React Js توسعه Front-end را بسیار آسان می کند.

Bootstrap:

Bootstrap یک مجموعه ابزار رایگان و متن باز برای ایجاد وب سایت ها و برنامه های وب واکنش گرا است. این محبوب‌ترین چارچوب HTML، CSS و جاوا اسکریپت برای توسعه وب‌سایت‌های واکنش‌گرا و مبتنی بر موبایل است.

jQuery:

jQuery یک کتابخانه جاوا اسکریپت منبع باز است که تعامل بین یک سند HTML/CSS یا به طور دقیق تر Document Object Model (DOM) و جاوا اسکریپت را ساده می کند. با تشریح شرایط، پیمایش و دستکاری اسناد HTML، مدیریت رویدادهای مرورگر، انیمیشن های DOM، تعاملات Ajax و توسعه جاوا اسکریپت بین مرورگرها را ساده می کند.

SASS :

 قابل اعتمادترین، بالغ ترین و قوی ترین زبان برنامه افزودنی CSS است. از آن برای گسترش عملکرد یک CSS موجود در یک سایت شامل همه چیز از متغیرها، وراثت و تودرتو به راحتی استفاده می شود.

Flutter:

 توسعه UI منبع باز است که توسط گوگل مدیریت می شود. این برنامه توسط زبان برنامه نویسی دارت طراحی شده است.

این نرم افزار برنامه های کاربردی بومی کامپایل شده و زیبا برای موبایل (Ios، Android)، وب و دسکتاپ را از یک پایه کد واحد می سازد.

نکته کلیدی فروش فلاتر این است که توسعه مسطح با رابط کاربری و عملکرد بومی آسان تر، رسا و انعطاف پذیرتر می شود.

در مارس 2021 Flutter 2 را اعلام کرد که فلاتر را برای ساخت برنامه های انتشار برای وب ارتقا می دهد و دسکتاپ در حالت بتا است. برخی از کتابخانه ها و چارچوب های دیگر Semantic-UI، Foundation، Materialize، Backbone.js، Ember.js و غیره هستند.

توسعه Backend:

سمت سرور وب سایت است. داده ها را ذخیره و مرتب می کند، و همچنین مطمئن می شود که همه چیز در سمت مشتری وب سایت به خوبی کار می کند. بخشی از وب سایت است که نمی توانید آن را ببینید و با آن ارتباط برقرار کنید. بخشی از نرم افزار است که مستقیماً با کاربران در تماس نیست.

قطعات و ویژگی‌های توسعه‌یافته توسط طراحان بک‌اند به‌طور غیرمستقیم توسط کاربران از طریق یک برنامه جلویی قابل دسترسی هستند. فعالیت‌هایی مانند نوشتن API، ایجاد کتابخانه‌ها و کار با اجزای سیستم بدون رابط کاربری یا حتی سیستم‌های برنامه‌نویسی علمی نیز در باطن گنجانده شده‌اند.

زبان های پشتیبانی

بخش پشتیبان با استفاده از چند زبان ساخته شده است که در زیر مورد بحث قرار گرفته است:

 PHP : یک زبان برنامه نویسی سمت سرور است که به طور خاص برای توسعه وب طراحی شده است. از آنجایی که کد PHP در سمت سرور اجرا می شود، به آن زبان برنامه نویسی سمت سرور می گویند.

C++: این یک زبان برنامه نویسی همه منظوره است و امروزه به طور گسترده برای برنامه نویسی رقابتی استفاده می شود. همچنین به عنوان یک زبان پشتیبان استفاده می شود. بنابراین اگر در مورد یادگیری جاوا کنجکاو هستید، می توانید از دوره برنامه نویسی Geeksforgeeks C++ – دوره Self-Paced کمک بگیرید و تمام اصول اولیه زبان را بدون دردسر بیاموزید.

مطالب مرتبط: چطور طراح وب سایت خودمان شویم؟!

java: جاوا یکی از محبوب ترین و پرکاربردترین زبان ها و پلتفرم های برنامه نویسی است. بسیار مقیاس پذیر است. اجزای جاوا به راحتی در دسترس هستند و برای یادگیری این یکی از محبوب ترین زبان ها می توانید دوره برنامه نویسی جاوا Geeksforgeeks – Self-Paced را بررسی کنید. این به شما کمک می کند چارچوب مناسب، مفاهیم، ​​توابع و موارد دیگر را درک کنید.

پایتون:  پایتون یک زبان برنامه نویسی است که به شما امکان می دهد سریع کار کنید و سیستم ها را با کارایی بیشتری یکپارچه کنید.

همچنین یک زبان بسیار مهم برای بک اند است و برای تسلط بر آن می توانید نگاهی به دوره برنامه نویسی Python -Self-Paced بیندازید. این یک دوره آموزشی مبتدی است و به شما کمک می کند تا پایه ای قوی برای پایتون بسازید.

Node.js :  یک محیط اجرای متن باز و کراس پلتفرم برای اجرای کد جاوا اسکریپت در خارج از مرورگر است. باید به خاطر داشته باشید که NodeJS یک فریمورک نیست و یک زبان برنامه نویسی نیست.

اکثر مردم گیج شده اند و می دانند که این یک چارچوب یا یک زبان برنامه نویسی است. ما اغلب از Node.js برای ساخت سرویس‌های بک‌اند مانند APIهایی مانند برنامه وب یا اپلیکیشن موبایل استفاده می‌کنیم. در تولید شرکت های بزرگی مانند پی پال، اوبر، نتفلیکس، والمارت و غیره استفاده می شود.

فریمورک های Back End:

Express – یک فریمورک Nodejs است که برای توسعه باطن / سمت سرور استفاده می شود. جهت ساخت برنامه های وب تک صفحه ای، چند صفحه ای و ترکیبی استفاده می شود. با کمک آن می توانید چندین درخواست مختلف HTTP را مدیریت کنید

جنگو – یک چارچوب مبتنی بر وب پایتون است که از الگوی مدل-قالب-نما پیروی می کند. برای ساخت برنامه های وب بزرگ و پیچیده استفاده می شود. از ویژگی های آن می توان به سریع، ایمن و مقیاس پذیر بودن آن اشاره کرد.

Ruby on Rails – یک چارچوب سمت سرور است که از الگوی معماری مدل-نما-کنترلر پیروی می کند. ساختارهای پیش فرض مانند وب سرویس، صفحات وب و پایگاه داده را ارائه می دهد.

لاراول – لاراول یک فریمورک برنامه کاربردی وب برای PHP است و قوی است. ویژگی که آن را کامل می کند استفاده مجدد از اجزای چارچوب های مختلف برای ایجاد یک برنامه وب است.

Spring – این چارچوب سمت سرور پشتیبانی زیرساختی را برای برنامه های جاوا فراهم می کند. این به عنوان یک پشتیبانی از فریم ورک های مختلف مانند Hibernate، Struts، EJB و غیره عمل می کند. همچنین دارای پسوندهایی است که به توسعه سریع و آسان برنامه های جاوا کمک می کند.

برخی دیگر از زبان های برنامه نویسی/اسکریپت نویسی پشتیبان عبارتند از C#، Ruby، GO و غیره

تفاوت بین Frontend و Backend:

توسعه فرانت اند و باطن کاملاً با یکدیگر متفاوت هستند، اما با این حال، آنها دو جنبه از یک وضعیت هستند. قسمت جلویی چیزی است که کاربران می بینند و با آن تعامل می کنند و بک اند نحوه کار همه چیز است.

جنبه‌های بصری وب‌سایت که توسط کاربران قابل مشاهده و تجربه است، ظاهری هستند. از سوی دیگر، هر آنچه در پس‌زمینه اتفاق می‌افتد را می‌توان به باطن نسبت داد.

زبان‌های مورد استفاده برای قسمت جلویی عبارتند از HTML، CSS و جاوا اسکریپت در حالی که زبان‌هایی که برای backend استفاده می‌شوند عبارتند از Java، Ruby، Python و Net.

توسعه وب سایت فرآیند ساخت وب سایت و برنامه های کاربردی است. برخلاف طراحی UI UX، توسعه وب بیشتر بر روی کدنویسی و اطمینان از عملکرد خوب وب سایت تمرکز دارد. این اساسا جنبه استفاده از وب سایت ها و برنامه ها است.

برگرفته از :

kenzie.snhu.edu

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − 2 =