مقدمه ای بر شی گرایی در PHP

آموزش PHP

مقدمه ای بر شی گرایی در PHP

سلام  خدمت همراهان عزیز  روزهای فرد با آموزش زبان برنامه نویسی همراه شما هستیم.

شی گرایی در PHP

عنوان آموزش امروز :

شی گرایی در PHP

مقدمه :

اگر با زبان هایی مثل ++C و Java آشنا باشید ، حتما مفهوم شی گرایی را می دانید . به طور کلی ، زبان های نسل جدید جهت طراحی نرم افزار های قابل اعتماد و با هزینه نگهداری اندک ، از شی گرایی پشتیبانی می کنند.

برنامه نویسی وب سایت ها یا نرم افزار های تحت وب نیز چنین نیازی دارند. بعضی از صفحات وب فقط شامل چند پیوند ساده اند ، به طوری که طراحی و ساخت آن ها چندان نیاز به برنامه ریزی ندارند.

ولی بعضی از وب سایت ها پیچیده اند و ساخت آن ها مستلزم برنامه ریزی ، افزایش قابلیت اعتماد ، کاهش هزینه تولید و نگهداری است برای این وب سایت ها خوب است از مفهوم شی گرایی استفاده شود.

عناوین مورد بررسی امروز :

اشیا و کلاس ها

ایجاد کلاس در PHP

ایجاد شی

1. اشیا و کلاس ها

شی می تواند هر چیزی فیزیکی یا مفهومی باشد . از اشیای فیزیکی می توان ساختمان ، میز مشتری و از اشیای مفهومی موجود در نرم افزار می توان فایل ناحیه ورودی متن یا دکمه را نام برد.

در برنامه نویسی شی گرا با تمام اشیای مفهومی و فیزیکی که در نرم افزار مورد استفاده قرار می گیرند، سر کار داریم برنامه سازی شی گرا برای مدل سازی اشیا مورد استفاده قرار می گیرد.

هر شی در برنامه نویسی شی گرا شامل مجموعه ای از صفات و عملیات است . صفات خواص یا متغیرهایی هستند که مربوط به اشیا هستند و عملیات فعالیت ها یا توابعی هستند که اشیا می توانند اجرا نمایند تا خودشان را اصلاح کنند یا اثر خارجی داشته باشند .

به عنوان مثال شی مفهومی فایل را در نظر می گیریم این شی شامل نام ، اندازه و مکان است که جزئی از صفات آن هستند علاوه بر این فایل می تواند بزرگ شود. کوچک شود تغییر مکان دهد که این فعالیت ها جزئی از عملیات آن شی محسوب می شوند اکنون یک شی فیزیکی مثل دوچرخه را در نظر می گیریم . شی دوچرخه دارای صفاتی مثل نام رنگ و اندازه است دوچرخه می تواند پنجر شود پرباد شود راه برود خراب شود یا تعمیر شود که این ها جزئی از فعالیت های آن می باشند.

کلاس: را می توان مجموعه ای از اشیا در نظر گرفت به عنوان مثال تمام دوچرخه های موجود در دنیا تحت عنوان کلاس دوچرخه مورد بررسی قرار داد.

دانلود رایگان:

دانلود نرم افزار افکت گذاری روی فیلم Adobe After Effects

تمام توپ هایی موجود در دنیا را می توان تحت عنوان کلاس توپ بحث کرد. اشیایی که در یک کلاس دسته بندی می شوند ممکن است با هم تفاوت هایی داشته باشند ولی دارای اشتراکاتی نیز هستند به عنوان مثال دوچرخه هایی که تحت عنوان کلاس دوچرخه بحث می شوند ممکن است از نظر رنگ با هم متفاوت باشند ولی همه ی آن ها دوچرخ دارند و همه ی آن ها دو رکاب دارند و همه آن ها حرکت می کنند.

با توجه به مفاهیم شی و کلاس متوجه شدید که کلاس شامل مجموعه ای از اشیا است که از نظر صفات یا عملیات دارای اشترکاتی هستند . بنابراین مفهوم کلاس وسیع تر از مفهوم کلاس وسیع تر از مفهوم شی است .

برای آشنایی بیشتر می توان کلاس را همچون یک نقشه ساختمان در نظر گرفت که ساختمان های متعددی از آن ساخته می شوند این ساختمان ها ممکن است تفاوت هایی با یک دیگر داشته باشند .

2. ایجاد کلاس در PHP

اکنون که با مفهوم کلاس به طور کلی آشنا شدید به چگونگی ایجاد کلاس در PHP می پردازیم توجه کنید که در این بخش با مثال ساده ای چگونگی ایجاد کلاس را شرح می دهیم و در ادامه یک وب سایت را با مفهوم شی گرایی طراحی می کنیم . ساختار کلاس به صورت زیر است .

class classname

تعریف صفات

تعریف عملیات

می خواهیم کلاس با یک صفت به نام a$ و دو عملیات به نام های ()set و ()display تعریف کنیم وظیفه عملیات ()set این است که به صفت a$ مقدار دهد و وظیفه عملیات ()display این است که مقدار a$ را چاپ کند قبل از نوشتن این کلاس به نکاتی مهم زیر توجه کنید :

1. برای اعلان صفات کلاس از واژه کلیدی var استفاده می شود بنابراین برای اعلان صفت a$ به صورت زیر عمل خواهد شد:

var $a

2. عملیات  مورد نظر در یک کلاس ، به صورت توابع پیاده سازی می شوند.

3. در داخل کلاس به متغیر ویژه ای به نام this$ دسترسی داریم که برای مراجعه به صفات کلاس از آن استفاده می شود. به عنوان مثال برای دستیابی به صفت a$ به صورت زیر عمل می کنیم :

this > a$

توجه کنید که علامت <- شامل یک علامت منها و یک علامت بزرگ تر (>) است که هیچ فاصله ای بین آن ها نیست این علامت را اشاره می کند نام گذاری می کنیم . اکنون با این توضیحات کلاس مورد نظر خود را به نام test می سازیم :

class test

}

var $a

()function set

}

this -> a= 100  $

{

()function display

}

echo”attribute is :” .$this -> a

{

{

خط 1 نامی را برای کلاس اعلان می کند . خط 3 صفت a$ را اعلان می کند . خطوط 4 تا 7 عملیات ()display را به صورت یک تابع پیاده سازی می کنند خط 10 چگونگی دستیابی به صفت a$ را نشان می دهد.

3 ایجاد شی ء

پس از این که کلاسی را در PHP ایجاد کردید باید با استفاده از آن کلاس اشایی را ایجاد کرده از آن اشیا استفاده کنید. عمل ایجاد اشیا از کلاس را نمونه سازی می گویند . یاد آوری می شود همانطور که از یک نقشه می توان چندین کلاس ساخت از یک کلاس می توان چندین شی ایجاد کرد . برای ایجاد شی از کلاس از واژه new استفاده می شود:

()object= new classname$

به عنوان مثال برای ایجاد شی ء ای به نام 1 t$ از کلاس test که در بخش قبل دیدید به صورت زیر عمل کنید:

()t1 = new test$

اگر بخواهید شی ء2 t$ را نیز از کلاس test ایجاد کنید به همین روش عمل نمایید:

()t2 = new test$

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × یک =