نرمال سازی داده ها در PHP

آموزش PHP

سلام  خدمت همراهان عزیز و دوستان علاقه مند به زبان های برنامه نویسی با آموزش زبان برنامه نویسی (PHP) همراه شما هستیم. در فصل هشتم به مباحثی در مورد My SQL میپردازیم و همچنین  پایگاه داده های مختلفی رو بررسی می کنیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله های هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

 آموزش امروز:

نرمال سازی داده ها :

نرمال سازی ، فرآیندی تنظیم ساختار جدول های پایگاه داده است . هدف نهایی نرمال سازی این است که داده های موجود در پایگاه داده به ساده ترین ساختار آن تبدیل شود و داده های زاید به حداقل برسند .

به طور کلی فیلد های داده طوری سازمان دهی می شوند که داده ها به طور موثر و با قابلیت انعطاف ذخیره شوند. نرمال سازی ، یک منشا ریاضی پیچیده دارد که شامل حراحل خاصی به نام شکل نرمال است.

هر شکل نرمال ، مانعی است که پایگاه داده باید برآن غلبه کند تا مشکلات آن به مرحله بعدی سرایت نکند.

پنج شکل نرمال وجود دارد : شکل نرمال اول شکل نرمال دوم ، شکل نرمال سوم ، شکل نرمال چهارم و شکل نرمال پنجم هر چه شکل نرمال بیشتر باشد محدودیت تست بیشتر است . شکل نرمال سوم برای پایگاه داده کافی است .

معرفی سایت های خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

1- شکل نرمال اول:

در این شکل نرمال تست می شود که هیچ ستونی بیش از یک قلم داده را شامل نشود . به عنوان مثال نام دانشجو باید به فیلد های نام و نام خانوادگی تقسیم شود . علاوه براین ، در این شکل نرمال داده های تکراری حذف می شوند . به عنوان مثال مانع از این می شود که بعضی از فیلد های یک رکورد چند بار تکرار شوند.

2- شکل نرمال دوم:

هر فیلد غیر کلید باید به تمام فیلد های موجود در کلید اولیه وابسته باشد . دقت داشته باشید که هر کلید اولیه می تواند بیش از یک فیلد باشد. به عنوان مثال ممکن است در یک جدول ، دو فیلد به عنوان فیلد کلید اولیه منظور شوند .

و در جدول home که مربوط به مشخصات خوابگاه است ممکن است فیلد StNo (شماره دانشجو) و فیلد Code (کد خوابگاه) تشکیل دهنده کلید اصلی باشند . در این صورت اگر فیلدی برای نام خوابگاه در نظر گرفته شود. این نام به هر دوفیلد مربوط نمی شود و در نتیجه شکل نرمال دوم را نقص می کند .

بنابراین در صورت نیاز به این فیلد باید آن را در جدول دیگر ارائه کرد . هر جدولی که در شکل نرمال دوم باشد در شکل نرمال اول نیز هست.

3- شکل نرمال سوم:

در این شکل نرمال کلید فیلد های غیر کلید نباید به هیچ ستون غیر کلیدی دیگری وابسته باشند به عنوان مثال با استفاده از فیلد های numUnit (تعداد واحد هر درس) و grade (نمره درس) می توان معدل دانشجو را محاسبه کرد و در نتیجه نیاز نیست فیلدی به عنوان معدل در این جدول در نظر گرفته شود.

توجه داشته باشید که وقتی پایگاه داده را طراحی می کنید به نرمال سازی جدول ها نیز توجه ویژه ای داشته باشید ممکن است در پایگاه های داده که به عنوان مثال بررسی می شوند ، به این نکات توجه چندانی نشوند ولی اعمال نرمال سازی در جدول ها منجر به افزایش کارایی پایگاه داده خواهد شد.

مقایسه روش های پایگاه داده
پایگاه داده کارایی پردازش انعطاف پذیریی کاربرد پیچیدگی برنامه نویسی
هرمی زیاد کم دشوار زیاد
شبکه ای متوسط کم – متوسط متوسط -دشوار زیاد
رابطه ای متوسط و در حال نوسازی زیاد آسان کم

 

برگرفته از :

آموزش گام به گام  PHP

تالیف : دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

2 − 2 =