چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟

کسب و کار

تعریف کسب و کار به زبان ساده

 

چطور یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟ عموم افراد معتقدند که کسب ‌و کار، فعالیتی برای به دست آوردن پول است.

اگر تعریف درست و دقیق همانی باشد که عموم مردم اعتقاد دارند، با فروشِ خودروی دست دوم‌تان در زمره‌ی مدیران کسب و کار قرار می‌گیرید یا تمام سارقان و جاعلان و متکدیان، صاحبانِ کسب و کار هستند پس به تعریف دقیق‌تر و کامل‌تری احتیاج داریم.

کسب و کار (Business) را افراد و صاحب‌نظرانِ زیادی تعریف کردند و توصیفی که مورد پذیرش همه باشد وجود ندارد. با این حال گروه ما تعریف زیر را برای این مقاله انتخاب کرده است:

فعالیت‌های منظمی که برای ایجادِ‌ ارزش (مثلِ ارائه‌ی خدمات، تولیدِ کالا یا علم و …) و به دست آوردن ارزش (مثلِ پول، اعتبار، تاثیر اجتماعی و …) انجام می‌شوند، کسب و کار گفته می‌شود.

به زبان ساده، کسب و کار عبارت است از حالتی از مشغولیت و به طور عام، شامل فعالیت‌هایی است که تولید و خرید کالاها و خدمات با هدف فروش آنها را به منظور کسب سود، در بر می‌گیرد.

ویژگی ها و خصوصیات صاحبان کسب و کار

خصوصیات زیادی هستند که یک کسب و کار موفق را از کسب و کار های متوسط و ضعیف جدا می کنند. اینجا سوال پیش می آید؛ که چه چیزی باعث ایجاد یک کسب و کار موفق می شود؟

اگرچه یک راهکار واحد برای موفقیت و توسعه کسب و کارها وجود ندارد. اما چند دستورالعمل وجود دارد که می تواند به کسانی که ایده های عالی دارند کمک کند تا به کارآفرینان موفق تبدیل شوند.

۱- عشق ، شور و انگیزه

داشتن عشق و انگیزه باعث موفقیت شما در هر کسب و کاری است. این کار از شروع پروژه شما تا عملی شدن پروژه و دادن حقوق به کارمندان ادامه پیدا می کند. همه این انرژی نتیجه عشق به کسب و کار است.

۲-چشم انداز روشنی داشته باشید

اگر چشم انداز روشنی از کسب و کاری که می خواهید ایجاد کنید ندارید، پس چگونه می توانید در راه اندازی و مدیریت آن موفق باشید؟

به عنوان مثال، در پنج سال آینده کسب و کار خود را در چه جایگاهی می بینید؟

داشتن چشم اندازی واضح درمورد اینکه می خواهید کسب و کار شما چه جایگاهی داشته باشد به شما در رسیدن به موفقیت در آن کمک می کند.

۳- مدیریت پول و سرمایه

پیروزی در هر کسب و کاری زمان زیادی را می طلبد. اگر سرمایه کم و محدودی دارید، باید با درایت از آن استفاده کنید.

صاحبان کسب و کار این رکن از کسب و کار را باید خیلی جدی بگیرند. زیرا همه برنامه ها و نقشه های آن بر پایه آن استوار است حتی بعد از شروع کار و عملی کردن پروژه های خود.

۴- برنامه کسب و کار (Business plan) داشته باشید

  • علاوه بر داشتن چشم انداز روشن از آنچه می خواهید کسب و کار شما بدست آورد،
  • باید یک برنامه ای داشته باشید که دقیقاً چگونگی موفقیت کسب و کارتان را نشان دهد.

در برنامه کاری خود باید آنچه را که می خواهید در دوازده ماه آینده به دست بیاورید، را مشخص کنید. تا اطمینان حاصل کنید که در مسیر صحیح رسیدن به اهداف بلند مدت کسب و کار خود قرار دارید.

۵- یک بازاریاب عالی باشید

کسب و کار

کسب و کار ها معمولاً بیشترین موفقیت را با فعالیت های بازاریابی خود به دست می آورند، بنابراین اطمینان حاصل کنید که کسب و کار شما برنامه بازاریابی روشنی را در دست داشته باشد.

۶- با مشتریان خود آشنا شوید

یکی از بهترین خصوصیاتی که یک کسب و کار موفق می تواند داشته باشد، شناخت مشتریان و ارائه آنچه آن ها نیاز دارند، می باشد.

توانایی درک نیازهای مشتریان باید اولویت هر کسب و کار موفق باشد، چه مستقیماً به مشتریان خود بفروشید و چه به مشاغل دیگر.

با صحبت با مشتریان می توانید اطلاعات زیادی از آنها کسب کنید.

از آن ها بپرسید که چرا آن ها از شما خرید می کنند / نمی کنند  و چه چیزی را می خواهند در آینده بیشتر یا متفاوت ببینند.

  • به این ترتیب شما می توانید یک تصویر ارزشمند از آنچه برای آنها مهم است داشته باشید
  • و بتوانید آن محصول یا خدمات را برای موفقیت کسب و کار خود
  • و همچنین داشتن مشتریان وفادار در اختیار آنها قرار دهید.

۷- جلب توجه کنید

صاحبان کسب و کارهای کوچک نمی توانند زمان، پول و انرژی در فعالیت های تبلیغاتی را با هدف ایجاد آگاهی صرفاً از طریق قرار گرفتن در معرض نمایش و به طور مکرر و در بلند مدت، هدر دهند.

اگر چنین عمل کنید خیلی قبل ازین که به اهدافتان برسید شکست می خورید. در عوض، هر فعالیت تبلیغاتی که در آن شرکت می کنید باید پولتان را به جیبتان برگرداند بنابراین می توانید همچنان به جلب کردن توجهات و رشد کارتان ادامه دهید.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 4 =