کارکردن با فایل ها و دایرکتوری ها در PHP

آموزش PHP

کارکردن با فایل ها و دایرکتوری ها در PHP

کارکردن بافایل ها و دایرکتوری ها

عنوان آموزش فصل ششم PHP :

کارکردن با فایل ها و دایرکتوری ها در PHP

فرض کنید یک فرم سفارش کالا را در وب سایت خود ارئه کردید و مشتریان آن ها را پر کردند. باید بتوانید سفارش آن ها را در جایی ذخیره کنید تا به آن ها پاسخ دهید همانطور که می توانید اطلاعات از فرم های HTML در یافت می شوند و در متغیرهایی قرار می گیرند . اما متغیر ها حالت پایدار ندارند .

بلکه با خروج از برنامه از بین می روند لازم است متغیر ها در جایی ذخیره شوند تا با خروج از برنامه از بین نروند. باز هم فرض کنید دانشگاهی برنامه ترم های تحصیلی خود را به طور Online ارائه می کند . به طوری که دانشجو یان از طریق اینترنت ثبت نام می کنند . اطلاعات ثبت نام در فرم های HTML وارد می شوند و در متغیر های فرم قرار می گیرند متغیر ها باید در جایی ذخیره شوند تا بعدا بازیابی شوند.

1)  استفاده از فایل

2)  استفاده از پایگاه داده

روش اول وقتی مورد استفاده می گیرند که حجم داده ها کم باشد ولی اگر حجم داده ها از یاد باشد از روش دوم استفاده خواهد شد.

سازمان فایل :

داده ها را به روش های مختلفی می توان در فایل نوشت و بازیابی کرد. قانون حاکم بر نحوه ذخیره و بازیابی داده از فایل را سازمان فایل گویند.

صد ها نوع سازمان فایل وجود دارد که دو نوع متداول آن عبارتند از سازمان فایل ترتیبی و سازمان فایل تصادفی . در سازمان فایل ترتیبی داده ها به ترتیبی که وارد می شوند در فایل ذخیره می گردند و به ترتیبی که ذخیره می شوند بازیابی خواهند شد بنابراین در چنین سازمانی اگر فقط به آخرین داده فایل نیاز داشته باشیم.

باید تمامی داده های قبل از آن ها رد شویم و به آخرین داده فایل برسیم اما در سازمان فایل تصادفی داده ها را می توان در هر نقطه ای از فایل نوشت و داده ها موجود در هر نقطه ای از فایل را می توان مستقیما بازیابی کرد. هر یک از این دو سازمان در زمینه های خاصی به کار گرفته می شوند .

معرفی سایت خارجی حوزه ی PHP :

https://php.net

https://laravel.com

https://php.org

مراحل نوشتن در فایل و خواندن از آن :

برای نوشتن در فایل باید مراحل زیر صورت گیرد

1)  باز کردن فایل اگر فایل وجود ندارند ابتداد باید ایجاد شود.

2)  نوشتن داده ها در فایل

3)  بستن فایل

به طور مشابه برای خواندن اطلاعات از فایل مراحل زیر باید صورت گیرد:

1)  باز کردن فایل اگر فایل نتواند باز شود(مثلا وجود نداشته باشد) باید این وضعیت را تشخیص داده به خوبی از برنامه خارج شویم .

2)  خواندن داده ها از فایل

3)  بستن فایل

(چگونگی انجام هر یک از مراحل فوق را در ادامه بررسی خواهیم کرد)

حالت های  فایل

وقتی می خواهیم با فایل ها کار کنیم سیستم عامل موجود در سرور باید بداند چه کاری می خواهید با فایل ها انجام دهید سیستم عامل باید بداند که اگر فایلی توسط برنامه شما باز شده است توسط اسکریپت دیگری قابل استفاده است یا خیر به طور حالت های فایل راهکاری را در اختیار سیستم عامل قرار می دهد.

تا تعیین کند چگونه باید پرس و جو های دستیابی به فایل ها را اداره کند علاوه بر این باید بررسی کند آیا بررسی کند آیا مجوز دستیابی به فایل وجود دارد یا خیر هنگام باز کردن فایل سه حالت را باید مشخص کنید:

1)  فایل ممکن است طوری باز شود که فقط قابل خواندن باشد (فایل ورودی) فقط قابل نوشتن باشد (فایل خروجی ) یا هم قابل خواندن و هم قابل نوشتن باشد (فایل ورودی – خروجی)

2)  اگر قرار باشد داده ها در فایل نوشته شوند باید مشخص گردد آیا محتویات قبلی فایل باید از بین بروند یا داده ها باید به انتهای فایل اضافه شوند (داده ها ی قبلی باقی بمانند)

3)  اگر سعی کنید فایل هایی را در سیستمی ایجاد کنید که بین داده های متن و دودویی تفاوت قائل می شود. باید آن حالت را نیز مشخص کنید.

برگرفته از :

آموزش گام به گام PHP

تالیف: دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

8 − چهار =