کوکی ها ، نشست ها و تعامل با کاربر در PHP

آموزش PHP

کوکی ها ، نشست ها و تعامل با کاربر در PHP

سلام  خدمت همراهان عزیز  با آموزش زبان برنامه نویسی (PHP) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

عنوان مطلب امروز

کوکی ها ، نشست ها و تعامل با کاربر در PHP

Cookie-in-PHP

شاید تاکنون به این موضوع پی برده باشید که PHP نسبت به HTML امتیازات زیادی برای ساخت صفحات وب دارد . یکی از نکات برجسته و مهم، پایداری است . پایداری یعنی توانایی نگهداری اطلاعات بین دو صفحه ای که مرورگر در خواست می کند . بدون امکانات کافی، HTTP راهکاری برای نگهداری و پردازش داده ها بین در خواست دو صفحه ارائه نمی کند.

هر درخواست برای صفحه ، یک حالت خالی است. به عبارت دیگر HTTP بی حالت است. یعنی،HTTP نمی تواند حالت یا حوزه ای را نگهداری کند که داده ها در آن حالت یا حوزه باقی بمانند و کاربر در تعامل با کامپیوتر به آن ها دسترسی داشته باشد.

توانایی پایدار کردن داده ها در PHP محدودیت خاصی ندارد. تاکنون دیدید که داده های فرم HTML را در صفحه دیگری می توان بازیابی کرد. البته، این کار، شکل محدودی از پایداری است، به طوری که وقتی صفحه دوم را ترک کردیم، داده ها از بین می روند (مفقود می شوند). با استفاده از PHP می توانیم به سرور بگوییم داده ها را طوری برگرداند که مفقود نشوند. راه های مختلفی برای انجام این کار وجود دارد.

معرفی سایت خارجی :

https://php.net

https://php.org

https://laravel.com

برای استفاده  بهینه از قدرت PHP باید روشن کنیم که PHP چگونه می تواند با کاربر و مرورگر تعامل داشته باشد تابر بی حات بودن HTTP غلبه کند و به این ترتیب ، سایت های محاوره ای را به وجود آورد . این موضوع را در این فصل بررسی می کنیم . بنابراین، موضوعات این فصل شامل وارد زیر است :

1 محدودیت های HTML و HTTP و توان PHP برای رفع این محدودیت ها .

2 پایداری داده ها ی کاربر (خط داده ها در بین در خواست های HTTP ).

3 تعیین راهکاری پایداری شخصی

4 کاربرد کوکی ها

5 کنترل های نشست

بررسی HTTP

وقتی HTTP به وجود آمد، برای ساخت صفحات ایستا مناسب بود. اما امروز وجود صفحات پویا از ضروریات ارتباط با دیگران در اینترنت است. یعنی برنامه های کاربردی پیچیده و محاوره ای باید از طریق رسانه HTTP ارسال شوند. بنابراین، اغلب سازمان ها می خواهند که سرور آن ها تعامل با کاربر را امکان پذیر سازد. علاوه بر این، خواسته های کاربر نیز باید ذخیره شوند. تجارت الکترونیکی، که با خرید و فروش کالا، مشتریان، در خواست و سفارش سروکار دارد، نیازمند تعامل با کاربر است.

تعامل با کاربر

وقتی صحبت از تعامل با کاربر می شود، با ذخیره نگهداری و پردازش بهتر داده های کاربر سروکار داریم . برای این منظور، دو مورد را باید بررسی کنیم:

1 چگونگی تغییر پویای صفحات انتخاب شده قبلی، یا عوامل دیگری مثل زمان .

2 مرورگر گذشته، به طوری که کاربران بتوانند چیزی را به وب سایت بگویند و وب سایت به طور انفرادی همزمان و یا به صورت ناشناخته به آن ها پاسخ دهد.

اگر وب سرور از فناوری هایی مثل PHP ، CGI و ASP پیروی نکند، بسیار ساده است. در اغلب موارد، تنها کاری که می تواند انجام دهد این است که پاسخ کاربر را در یافت کند . فورا به او پاسخ دهد. این مسئه را درخواست- پاسخ می نامند. همانطور که در شکل زیر می بینید، این نوع وب سرور فقط در خواست صفحه را گرفته آن را تحویل می دهد و این روند ادامه دارد.

این وضعیت مثل رستورانی است که کارکنان آن وقت صحبت کردن با مشتریان را ندارند، و در نتیجه شما را ازدیگران تشخیص نمی دهند و نمی دانند که آیا شما قبلا نیز آن رستوران مراجعه کردید یا خیر . هر درخواستی کاملا مستقل از دیگری است و در نتیجه هر پاسخی مستقل از پاسخ دیگر است . هیچ داده ای بین در خواست ها ذخیره نمی شود و در نتیجه محاوره ای بودن به ندرت رخ می دهد.

دانلود رایگان :

دانلود رایگان افزونه فرم ساز WPForms Pro v1.8.2.1

به این ترتیب، پی می برید که HTTP به تنهایی برای ساخت صفحات پویا کافی نیست. نرم افزار محاوره ای مانند شکل زیر عمل می کند. یعنی، تعامل مداوم بین برنامه و کاربر وجود دارد. رستوران خوبی را در نظر بگیرید که کارمندان نه تنها سفارش شما را در یافت می کنند، بلکه می دانند شما را به سمت کدام میز هدایت کنند. اگر چند بار به آن رستوران رفته باشید، سفارش متداول شما را نیز می دانند . کاربر انتخاب می کند و برنامه پاسخ می دهد. کاربر اشتباه می کند و برنامه به او اخطار می دهد. کاربرچیزی را تایپ می کند و برنامه آن را به طور مناسب پردازش می کند و غیره .

وب سرور به خودی خود فاقد این قابلیت است که می خواهیم با PHP این قابلیت را اعمال کنیم. PHP و فناوری های مشابه، این قابلیت را دارند که داده ها را بین در خواست های کاربر نگهداری کنند. به این ترتیب، صفحات پویا و محاوره ای را ایجاد می کنند. PHP می تواند پلی بین هر در خواست- پاسخ باشد تا داده ها را پایدار نماید. شکل بالا این رابطه را بین جفت های در خواست –پاسخ HTTP و PHP نشان می دهد.

آموزش رایگان فتوشاپ :

کاربرد ابزار Perspective Warp در فتوشاپ + ویدیو

این فرآیند نوسازی سرور با اطلاعات جدید، که منجر به سایت های محاورای می شود، مستلزم نگهداری یک نشست است. نشست، چگونگی مراجعه به تعامل ها است که با ورود کاربر به سایت شروع می شود و با خروج کاربر از سایت خاتمه می یابد.

کلید این کار،کوکی است. کوکی، بخش کوچکی از داده ها است که در کامپیوتر کلاینت ذخیره می گردد. به جای کوکی می توان از متغیری استفاده کرد که سرور و کلاینت از آن استفاده می کنند و کلید نشست نام دارد. کوکی ها به کلاینت کمک می کنند تا تشخیص دهد چه کاربری با آن ها در حال نشست است. همانطور که نام کاربر مشخص می کند چه کسی وارد سیستم شده است، کلید نشست (یا کوکی مناسب)، کلاینت را برای وب سایت مشخص می کند. همه این موارد را تحت عنوان کنترل های نشست مورد بحث قرار می دهیم.

برگرفته از :

آموزش گام به گام (PHP)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

نوزده + نه =