نخستین گام های امنیت شبکه(بخش دوم)

امنیت

زمان مطالعه این مقاله : ۵ دقیقه

فایروال ؟

 

فایروال سیستمی است که شبکه و یا کامپیوتر شخصی شما را در مقابل نفوذ مهاجمین، دسترسی‌های غیرمجاز، ترافیک‌های مخرب و حملات هکرها محافظت کند.

نحوه عملکرد فایروال

ترافیک را از ورودی‌های خود که هر کدام به یک شبکه متصل است، دریافت می‌کند. آن را با معیارهای تعیین شده بر روی خود مقایسه و بر اساس این معیارها تصمیم‌گیری می‌کند .

بسته‌ها را بین شبکه‌ها رد و بدل و مسیریابی و روتینگ می‌کند.

فایروال می‌تواند هم ترافیک ورودی (Inbound) و هم ترافیک خروجی (Outbound) را مدیریت و فیلتر کند.

این نرم افزار دسترسی عمومی از طریق شبکه‌های بیرونی را به منابع داخلی مانند اتوماسیون اداری یا مثل آن را مدیریت می‌کند.

تمامی درخواست‌های دسترسی به شبکه داخلی را لاگ برداری کرده و در صورت مشاهده مورد مشکوک به صورت ارسال هشدار و Alarm، مدیر سیستم را در جریان می‌گذارد.

 

مطالب مرتبط :

راه های نفوذ در شبکه و وبسایت ها

نخستین گام های امنیت شبکه

 

Honeypot هانی پات ؟

 

هانی پات ها یک تکنولوژی تقریبا جدید و شدیدا پویا هستند. همین ماهیت پویا باعث می شود که به راحتی نتوان آنها را تعریف کرد. Honeypot ها به خودی خود یک راه حل به شمار نرفته و هیچ مشکل امنیتی خاصی را حل نمی کنند، بلکه ابزارهای بسیار انعطاف پذیری هستند که کارهای مختلفی برای امنیت اطلاعات انجام می دهند.

 

مسیریاب؟

مسیریابی (به انگلیسی: Routing) فرآیندی برای انتخاب بهترین مسیر در شبکه های داخلی و خارجی است و نقش مؤثری در ارسال داده‌ها در یک شبکه دارد. پروتکلهای مسیریابی می‌تواند بین انواع مختلفی از شبکه‌ها، مثل شبکه تلفن و اینترنت برقرار شوند. این مسیریابی می‌تواند عامل ارسال بسته‌های منطقی از مبدأ به مقصد باشد

سوییچ شبکه ؟

سوییچ دستگاهی است که ارتباط بین کامپیوترها را در شبکه برقرار می کند. در واقع سوئیچ تعداد زیادی کارت شبکه دارد. از کارت شبکه هر کامپیوتر یک کابل LAN به سمت سوئیچ کشیده می شود و به یکی از کار های شبکه سوئیچ متصل می شود. برای مثال اگر سوئیچ شبکه ما دارای ۲۴ پورت یا همان کارت شبکه باشد، نهایتاً می تواند ارتباط بین ۲۴ کامپیوتر را برقرار کند.

کارکرد سوئیچ در شبکه:

کاربرد اصلی سوییچ در شبکه های کامپیوتری برقرار کردن ارتباط بین کامپیوترهای یک شبکه است. در این مقاله به معرفی امکانات و ویژگی های سوییچ شبکه می پردازیم. اطلاعاتی که در این مقاله آمده است برگرفته از مباحث آموزشی مطرح شده در دوره نتورک پلاس است. همچنین شما در دوره های آموزش سیسکو یاد می گیرید به صورت حرفه ای و مطابق با شرایط شبکه سازمان خود، سوئیچ های شبکه را کانفیگ کنید.

چکیده:

هانی پات ها یک تکنولوژی تقریبا جدید و شدیدا پویا هستند.

این تکنولوژی با تکنولوژیهایی مانند فایروالها و سیستمهای تشخیص نفوذ (IDS) متفاوت است، چرا که این تکنولوژی ها مسائل امنیتی خاصی را حل کرده و به همین دلیل راحتتر تعریف می شوند. فایروالها یک تکنولوژی پیشگیرانه به شمار می آیند،

آنها از ورود مهاجمان به شبکه یا سیستم کامپیوتر جلوگیری می کنند. IDS ها یک تکنولوژی تشخیصی هستند. هدف آنها این است که فعالیتهای غیر مجاز یا خرابکارانه را شناسایی کرده و درباره آنها به متخصصان امنیت هشدار دهند.

منابع:

ویکی پدیا

سامان سایت

falnic.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

چهار × 3 =