در بهینه سازی و سئو (SEO) هاست ایران بهتر است یا خارج؟

آموزش وبسایت

در بهینه سازی و سئو (SEO) هاست ایران بهتر است یا خارج؟

مقدمه

هنگام راه‌اندازی یک وب‌سایت، طبیعتا باید یک پلان میزبانی وب تهیه کنیم. یک هاست، که قادر به میزبانی وب‌سایت ما و اطلاعات مهم آن باشد.

برای بسیاری از دوستان سوال است که از هاست‌های داخل (ایران) استفاده کنیم یا هاست خارج؟

منظور از هاست داخلی یا خارجی، مکان مدیریت شرکت میزبانی‌وب ‌نیست. بلکه منظور سروری است که اطلاعات شما را میزبانی می‌کند. در این مقاله تاثیر میزبان یا هاست سایت را بر رتبه آن در نتایج موتورهای جست‌و‌جو بررسی می کنیم. با ما همراه باشید.

این مطلب رو هم بخون:

10 فاکتور سئو و بهینه سازی سایت

کدام هاست؟ ایران یا خارج؟

Best-web-hosting-providers

قاعدتاً هاستی که از نظر موقعیت جغرافیایی به مخاطبان سایت نزدیک‌تر باشد، بیشتر توجه گوگل را جلب می‌کند. کمی جست‌و‌جو در منابع انگلیسی زبان هم این ادعا را تائید خواهد کرد؛ اما شرایط خاص کشور ما، معادلات را برهم می‌زند و حقیقتی غیر از این را نشان می‌دهد.

 گوگل به سایت‌هایی که در ایران میزبانی می‌شوند، روی خوشی نشان نمی‌دهد!  این حقیقت تلخ، دو دلیل اصلی دارد:

  • دیتاسنترهای گوگل یا به‌عبارتی خزنده‌های این موتور جست‌و‌جو، فاصله زیادی با هاست‌های ایرانی دارند! در نقطه مقابل، دیتاسنترهای خارجی مثل OVH و Hetzner نزدیک سرورهای گوگل هستند و همین موضوع یک مزیت برای آن‌ها نسبت به هاست داخل ایران ایجاد می‌کند.
  • موضوع بعدی داخلی است. تمام دیتاسنترهای ایرانی، برای مقابله با مشکلاتی مثل حمله گسترده هکرها، تقریباً هر ماه یکبار، دسترسی سرورها را روی Iran Access می‌گذارند؛ یعنی فقط کاربران داخل ایران می‌توانند به آن‌ها دسترسی داشته باشند. با این اوصاف حتی گوگل هم نمی‌تواند به آن‌ها دسترسی پیدا کند و خب این یک نکته منفی برای رتبه سایت‌هایی است که از هاست داخل استفاده می‌کنند!

دلایل برخی سایت‌ها برای استفاده از هاست داخلی

با وجود مشکلاتی که به خاطر استفاده از هاست‌های ایرانی ناشی می‌شوند، همچنان بسیاری از سایت‌ها برای میزبانی به دیتاسنترهای داخلی رجوع می‌کنند. ۳ دلیل اصلی را می‌توان برای این موضوع متصور شد:

  1. عدم آگاهی صاحب سایت نسبت به مشکلات استفاده از هاست ایرانی
  2. اجبار به استفاده از هاست ایرانی به خاطر قوانین و مقررات (مثلاً ارگان‌ها و نهادهای دولتی)
  3. سایت‌های بزرگ و پربازدید که با صرف هزینه‌های زیاد، شبکه اختصاصی خود را راه‌اندازی می‌کنند. مثلاً چند صد میلیون هزینه می‌کنند و ۱۰ سرور اختصاصی و بسیار قدرتمند تهیه می‌کنند!

آیا هاست بر رتبه سایت تاثیر می‌گذارد؟

هاستی که سایت روی آن قرار دارد، می‌تواند در ۳ پارامتر مستقیماً دخیل باشد.

۱) آپ‌تایم/داون‌تایم

آپ تایم (Uptime) مدت‌زمانی است که سرور هاست بدون مشکل فعالیت می‌کند. منظور از داون تایم (Downtime) هم مدت‌زمانی است که به خاطر مشکلات مختلف، هاست از دسترس خارج می‌شود. با خارج شدن سرور از دسترس، متعاقباً سایت یا سایت‌هایی که روی آن میزبانی می‌شوند هم غیرقابل دسترسی خواهند بود.

اگر در زمان داون‌‌تایم، یکی از خزنده‌های گوگل تصمیم بگیرد سری به سایت شما بزند، چه می‌شود؟ نمی‌تواند وارد شود! اگر این اتفاق به‌طور مداوم رخ دهد، گوگل سایت‌تان را به‌عنوان یک سایت نامعتبر نشانه‌گذاری می‌کند و رتبه‌تان در نتایج این موتور جست‌‌و‌جو افت شدیدی را تجربه خواهد کرد.

۲) سرعت

موتورهای جست‌و‌جو و در صدر آن‌ها گوگل، هیچوقت فاکتورهایی که برای رتبه‌ دادن به سایت‌ها دارند را به‌طور رسمی و علنی اعلام نمی‌کنند؛ اما با قطعیت ۱۰۰ درصد می‌توان گفت  سرعت جزو مهم‌ترین خصوصیات یک سایت، برای گرفتن رتبه خوب در نتایج جست‌و‌جوی گوگل است.  جالب اینکه سال‌ها پیش، گوگل به این یک مورد، اشاره کوچکی هم داشت.

هاست نامناسب می‌تواند قاتل سرعت سایت‌تان باشد! البته فقط هاست نیست که بر سرعت سایت تاثیر می‌گذارد.

۳) موقعیت قرارگیری

موقعیت قرارگیری یک هاست، در سئو محلی سایتی که روی آن میزبانی می‌شود، اثرگذار است.

هاست اشتراکی برای SEO بد است؟

مهم‌ترین مزیت استفاده از هاست اشتراکی صرفه‌جویی در مخارج است؛ اما این صرفه‌جویی ممکن است به قیمت رتبه بد سایت در نتایج موتورهای جست‌و‌جو تمام شود!

بهتر است تا جایی که بودجه‌تان اجازه می‌دهد و برای‌تان مقدور است، دور استفاده از هاست‌ اشتراکی را خط بکشید یا حداقل از هاست اشتراکی‌ای استفاده کنید که خلوت باشد و همسایه‌ها، سایت‌های شرافتمندی باشند

جمع‌بندی

یکی از عوامل تاثیرگذار در سرعت سایت، سروری است که از سایت میزبانی می‌کند. هرچقدر این سرور یا هاست بهینه‌تر باشند، بازدیدکنندگان تجربه کاربری بهتری را تجربه خواهند کرد و از طرف دیگر، گوگل هم آن را به‌عنوان یک سایت معتبر درنظر می‌گیرد، در نتیجه رتبه بهتری به آن خواهد داد.

هاست‌های خارجی هرچقدر هم از ایران دور باشند، کمک‌ می‌کنند سایت‌تان رتبه بهتری در نتایج به دست آورد. در ضمن حتماً هاستی را انتخاب کنید که بیشترین آپ‌تایم ممکن را ارائه می‌کند. به این ترتیب خیال‌تان راحت است که سایت‌تان در بیشتر مواقع در دسترس است. هم برای کاربران و هم برای خزنده‌های گوگل.

برگرفته از :

ایران سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

14 − دو =