آموزش صفر تا صد PHP : عبارات منظم

آموزش PHP

آموزش صفر تا صد PHP عبارات منظم

عبارات منظم :

PHP

برای جست وجوی الگوهایی در داده ها به کار می روند . تطبیق عبارات منظم در php  خیلی شبیه به تطبیق رشته در ()Strstr است ، زیرا زیر رشته ای را در زیر رشته دیگر جست وجو می نماید. به عنوان مثال ، رشته “Shop” با عبارت منظم “Shop” تطبیق می کند . علاوه بر این ، با عبارت منظم “h” ،”ho” و غیره تطبیق می کند.

با استفاده از کاراکتر های ویژه می توان تعیین کرد که الگویی در ابتداد یا انتهای رشته موجود است ، آن بخش از الگو می تواند تکرار شود ، یا آن کاراکتر های موجود در الگو باید از نوع خاصی باشد .

1. مجموعه کاراکترها و کلاس ها :

استفاده از مجموعه کاراکتر ها ، به عبارات منظم ، قابلیتی بیش از تطبیق عبارات می دهد. مجموعه کاراکتر ها می توانند برای تطبیق هر کاراکتری از یک نوع خاص به کاررود.

در واقع ، این ها نوعی کاراکتر عمومی اند. می توان از نقطه (.) به عنوان یک کاراکتر عمومی برای هر کاراکتر دیگری غیر از n/ استفاده کرد . به عنوان مثال ، عبارت منظم at. با رشته های ‘mat’و ‘sat’,’cat تطبیق می کند.

این نوع تطبیق معمولا در مورد فایل ها در سیستم عامل به کار می رود.

اما با استفاده از عبارات منظم می توان در مورد نوع کاراکتر هایی که باید تطبیق داده شوند، تصمیم گیری کرد .

می توان مجموعه ای را مشخص کرد که کراکتری باید به آن متعلق باشد . در مثال قبلی ، عبارت منظم ، با ‘cat ‘، ‘mat ‘و ‘ at #’ تطبیق می کند . اگر بخواهید آن کاراکتر (یعنی نقطه ) را به کاراکتری بین a تا z محدود کنید ، می توانید مجموعه {َa-z} را انتخاب کنید.

هر چیزی که بین {,} باشد، کلاس کاراکتر نا م دارد . کلاس کاراکتر، مجموعه ای از کارکترها است که کاراکتر تطبیق شده باید متعلق به آن باشد . توجه کنید که عبارت موجود در بین {و} فقط با یک کاراکتر تطبیق می کند.

کلاس کاراکتر را می توان به صورت یک لیست مثل {aeiou} یا به صورت یک بازه مثل {a-zA-z} مشخص کرد. این مجموعه ، تمام کاراکتر های حروف کوچک و بزرگ را در بر می گیرد .با استفاده از کاراکتر ^ می توان مشخص کرد.

دانلود رایگان:

دانلود افزونه Essential Addons Elementor Pro  نسخه 5.4.1

کاراکتر نباید به بازه ای متعلق باشد . به عنوان مثال {^a-z} با هر کاراکتری که بین a تا z نباشد تطبیق می کند.

علاوه بر مجموعه ها و بازه هایی که مطرح شد ، کلاس های کاراکتری پیش فرضی وجود دارند که می توانند در عبارت منظم به کار گرفته شوند .

کلاس کاراکتر های پیش فرض
شرح کلاس شرح کلاس
حروف نشانه گذاری [[:punct:]] کاراکترهای الفبا عددی [[:alnum:]]
Tab  نشانه گذاری [[:blank:]] کاراکترهای الفبایی [[:alpha:]]
کاراکترهای فضای خالی [[:space:]] حروف کوچک [[:lower:]]
کاراکترهای کنترلی [[:cntrl:]] حروف بزرگ [[:upper:]]
کاراکترهای قابل چاپ [[:print:]] ارقام دهدهی [[:digit:]]
کاراکترهای قابل چاپ به جز فضای خالی [[:graph:]] ارقام مبنای شانزده [[:xdigit:]]

2. تکرار:

گاهی لازم است مشخص کنید که چند وقوع از کاراکتر باید در کلاس کاراکترها وجود داشته باشد. تکرار را می توان با دو کاراکتر ویژه مشخص کرد. معنای * این است که کاراکترمی توادند صفر یا چند بار تکرار شود و معنای+ این است که کاراکتر می تواند یک یا چند بار تکرار شود . این نماد ها باید بلافاصله پس از بخشی از عبارت قرار گیردکه باید تکرار شود. به عنوان مثال ،+{{:alnum }} به معنای این است که حداقل یک کاراکتر الفبا عددی باید وجود داشته باشد.

3. عبارات فرعی :

تبدیل یک عبارت به چند عبارت فرعی نیز گاهی مطلوب است این کار را متوان با پرانتز انجام داد. به عنوان مثال ،large* (very) با large’ , ‘very large’ , very ‘very large وغیره تطبیق میکند.

4. فرعی شمارشی: 

با استفاده از عبارات عددی که در داخل {} قرار می گیرند، می توان مشخص کرد کاراکتری چند بار می تواند تکرار شود.

به عنوان مثال {3} بیانگر سه تکرار و {2,4} بیانگر 2تا 4 تکرار و {2,} از 2 تا چند تکرار (حداقل 2 تکرار) است . {1,3} (very) با ‘very’، ‘very very very’ و ‘very ‘very very تطبیق می کند.

5. وجود عبارت فرعی در ابتدا یا انتها:

می توان مشخص کرد که عبارت فرعی خاصی در ابتدا یا انتهای عبارتی وجود داشته باشد. این امکان برای وقتی مفید است که بخواهید فقط جست وجو مورد نظر (نه چیزی دیگری) در رشته قرار گیرد . وقتی نماد ^ در ابتدای عبارت منظم قرار می گیرد، مشخص می کند که آن عبارت باید در ابتدای رشته جست وجو ظاهر شود.

وجود $ در انتهای عبارت منظم نشان می دهد که باید در انتهای عبارت ظاهر شود.  bob^ با bob در ابتدای رشته و com$ با com در انتهای رشته تطبیق می کند . ${a-z} ^ با هر کاراکتری از a تا z در رشته تطبیق می کند.

6. انتخاب :

با استفاده از کاراکتر pipe (|) می توان یکی از چند عبارت فرعی را انتخاب کرد . به عنوان مثال ، عبارت منظم (net) (ede) | (com) با com یا edu یا net تطبیق می کند.

برگرفته از :

آموزش گام به گام PHP

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − دو =