آموزش HTML: شناسه ، رمزگذاری ، مفهوم پروتکل

آموزش HTML

شناسه ، رمزگذاری ، مفهوم پروتکل

سلام خدمت همراهان گرامی دوستان یکشنبه ها با آموزش زبان برنامه نویسی در خدمت شما هستیم

این هفته مبحث شناسه ، رمز گذاری ، معرفی انواع مفهوم پروتکل ها را توضیح خواهم داد.

برا دسترسی به آموزش های بیشتر به مقاله های قبل مراجعه کنید.

عنوان آموزش امروز:

آموزش HTML: شناسه ، رمزگذاری ، مفهوم پروتکل

سر فصل ها :
  • شناسه
  • رمز گذاری
  • فرمول ایجاد URL
  • پروتکل HTTP

پروتکل های HTML

شناسه

پس از اینکه کاربر نام فایل را مشخص کرد، ممکن است بخواهد مستقیما به نقطه ای از فایل مراجعه کند. چون در HTML می توان پیوند ها را تنظیم کرد ، می وان پیوندی به نقطه خاصی از فایل ایجاد کرد. برای پرش به یک پیوند خاص ،URL باید شامل نام پیوند باشد که قبل از آن علامت # قرار دارد.

این موضوع نشان می دهد که این مقدار یک شناسه است . به عنوان مثال ، برای تعیین نقطه ای به نام contents”” در فایلtest.htm  باید از test.htm#contents استفاده کنید . در هر جای دیگری از فایل ، باید با استفاده از دستوری که پیوندی را ایجاد می کند ذکر شود.

رمز گذاری

هنگام نوشتن اجزای URL، مراقب باشید که با استفادده از کاراکترهای قابل نمایش نوشته شوند(کاراکترهای اسکی). حتی در بین کارکترهای معمولی صفحه کلید، ممکن است کارکترهای ناامن یا کاراکترهایی وجود داشته باشند.

که در URL یا سیستم عامل مربوط ، معنای خاصی داشته باشند . اگر ازاین کاراکترها در URL استفاده شود، باید به شکل خاصی رمزگذاری شوند. عدم موفقیت دراین رمزگذاری ، منجر به خطا خواهد شد.

شکل رمزگذاری متشکل از علامت در صد (%) و دو رقم مبنای 16 است که متناظر با مقدار آن کاراکتر در کد اسکی است در اغلب محیطهای اینترنت ، اسامی فایلها ، کاربر پسند هستند ، مثل first quarter earnings 1999.doc. این نوع اسامی ، حاوی کاراکترهای ناامن هستند.

اگر این فایل در کارگزار وب استفاده شود، بخش فایل مربوط به URL آن به صورت (first %20 quarter %20earning%201999.doc  است . در اینجا فضای خالی با مقدار %20 مشخص شده است .( مقدار مبنای 16 که نشان دهنده کد اسکی کاراکتر فضای خالی است) . کاراکترهای دیگری که ممکن است مشکل ایجاد کنند در جدول زیر آمده است.

فرمول ایجاد URL

نام URL ها نحو یکسانی دارند : نام پروتکل ، کولن (:) و توصیف گر منبع پروتکل :

Protocol_name: resource_description

در ماورای این نحو ، بین پروتکلهای مختلف تفاوتهایی وجود دارد ..

پروتکل HTTP

ساده ترین URL مربوط به پروتکل HTTP ، نام کارگزاری است که در آن نام دارکتوری و فایل مشخص نمی شود.

فرمول HTTP شامل آدرس شرکت است:

https://server

https://arazpardazesh.com

راحت ترین شکل URL پروتکل HTTP نیازمند دایرکتوری اصلی وب سایت است. حتی وقتی که در انتهای آدرس از اسلش (/) استفاده نکنید ، خود سیستم آن را قرار می دهد.

یعنی آدرس https://www.arazpardazesh.com به https://www.arazpardazesh.com/ بدیل می شود . درخواست دایرکتوری منجر به این می شود که کارگزار وب یک فایل یا دایرکتوری پیش فرض را برگرداند که فایل شاخص نام دارد. معمولا فایل ها شاخص به نام index.htm یا default.htm یا default.html خوانده می شوند و این به نرم افزار کارگزار بستگی دارد.

برای مطالعه:

معرفی 9 وبسایت معتبر آموزش طراحی وب

 

بعضی از سایتها نیز سیستمهای خود را تغییر نام می دهند ، به طوری که www را از URL خود حذف می کنند . به عنوان مثال ، https://arazpardazesh.com  معادل https://www.arazpardazesh.com است . گرچه مرورگرها از این حالت خلاصه استفاده می کنند، کاربران نباید فرض کنند چنین کاری درست است . از این موضوع در اسناد HTML استفاده نمی شود ، فقط به خود مرورگر برمی گردد.

شکل دیگری از URL مربوط به پروتکل HTTP به این صورت است که ، نام فایلی در آن ذکر می شود. به طوری که فرض می شود این فایل در دایرکتوری اصلی وجود دارد:

https://server/file

https://arazpardazesh.com/services

و نیز شکل دیگری از URL مربوط به پروتکل HTTP این است که نام دایرکتوری در آن ذکر می شود:

https://server/directory

https://arazpardazesh.com/contact/

URL پروتکل HTTP می تواند شامل نام دایرکتوری و فایل باشد:

https://server/directory/file

https://arazpardazesh.com/wp-content/uploads/2022/10/بهترین-راه‌ها-برای-سریع‌تر-کردن-بارگذاری-وب‌سایت-در-موبایل.jpg

در بعضی از سیستم ها از قواعد میانبر استفاده می شود . به عنوان مثال ، در مرورگر های تحت یونیکس ممکن است از چندین دایرکتوری پشتیبانی شود که هر کدام مربوط به یک کاربر باشد. به جای اینکه مسیر کامل به دایرکتوری ریشه کاربر ذکر شود، یک علامت ~ به همراه حساب کاربر و سپس اسلش (/) به کار گرفته می شود . هر اطلاعات مربوط به دایرکتوری و فایلی که از آنجا به بعد می آید، نسبت به داریکتوری ریشه کاربر سنجیده می شود.

https://server/~user

https://arazpardazesh.com/~abbasi

برای مطالعه:

برای طراحی وبسایت چه کتاب های بخوانیم؟

دایرکتوری های کاربر که با علامت ~ مشخص شده اند ، همانند قواعد مورد استفاده در سیستم عامل یونیکس است ولی مرور گرهای دیگر در سیستمهای عامل دیگر نیز ممکن است از آن پشتیبانی کنند.

URL  ممکن است به محلی در فایل HTML مراجعه کند. به شرطی که آن محل دارای نام باشد. در این صورت ، آنURL را پیوند نامدار گویند . چگونگی ایجاد این نوع URL ها را در ادامه می آموزیم . اما اینجا یاد آوری می کنیم که قبل از نام آن محل ، باید علامت # قرار گیرد:

https://server/directory/file# marker

همچنین URL  مربوط به پروتکل HTTP می تواند هر نوع فایلی را در خواست کند. به عنوان مثال ، () فایل تصویر با پسوند gif را بازیابی می کند . علاوه بر این ، URL پروتکل HTTP می تواند برنامه کارگزار را اجرا کند . این برنامه های کارکزار به نام CGI خوانده می شوند .

اغلب این برنامه ها برای دستیابی به بانکهای اطلاعاتی و تولید اسناد HTML براساس تقاضای کاربر به کار می روند . پارامترهای این برنامه ها را نیز می توان مستقیما توسط URL مشخص کرد که در آن یک علامت سوال و سپس پارامترها قرار می گیرند . چون ممکن است کاربران ، کاراکترها ی ویژه ای را در تقاضای خود تایپ کنند ، کاراکترهای غیر مجاز ، کد می شوند:

https://server/directory/file?parameters
پیشنهاد ویژه :

معرفی http و https و نصب گواهینامه امنیتی سایت

 

تشکیل URL با استفاده از کد کاراکتر های ویژه و تقاضای ، دشوار است . در واقع ، این کار به ندرت به روش دستی صورت می گیرد. واقع ، این رشته URL توسط مرورگر ایجاد می شود. در URL می توان پورتی غیر از پورت پیش فرض (80 برای HTTP) را تعیین کرد:

 

https://server:port/directory/file

در این مثال ، URL به کارگزار وبی مراجع می کند که در پورت 8080 اجرا می شود . گرچه هر شماره پورت استفاده نشده ای معتبر است ، استفاده از شماره پورت غیر استاندارد عمل خوبی نیست .

برای دستیابی به آدرس در این مثال ،کاربر باید شماره پورت را مشخص کند. اگر ذکر نشود، دستیابی به www.rayaneh.com غیر ممکن است.

آخرین شکل از URL مربوط به پروتکل HTTP ، از لایه سوکت های امن (SSL) استفاده می کند . در واقع پروتکلی به نام https است و مقدار پورت نیز 443 فرض می شود.

https://server:port/directory/file

متداولترین URL صفحات وب ، مربوط به پروتکل HTTP است ولی سایر موارد نیز به کار گرفته می شوند.

برگرفته از :

راهنمایی جامع (HTML ،DHTML ،XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

ادامه دارد….

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

10 − 6 =