آموزش HTML: مفهوم پیوند و آدرس ها

آموزش HTML

آموزش HTMLمفهوم پیوند و آدرس ها

با سلام به همراهان عزیز  یکشنبه ها با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی هفته ی قبل مراجعه فرمایید .

پیوندها

 

Web

پیوندها ابزارهایی هستند که بخش های مختلف یک وب سایت را به یکدیگر متصل می کنند. وقتی با ماوس در صفحه وب حرکت می کنید. در نقاطی از صفحه شکل ماوس به حالت دست در می آید. آن نقاط را پیوند Link گویند.

اگر بر روی پیوند کلیک کنیدصفحه دیگری را مشاهده خواهید کرد.

مفهوم کلی URL

URLاشیا و خدمات موجود در اینترنت را مشخص می کند. هر کسی برای دستیابی به یک وب سایت باید URL آن را داشته باشد و در مرورگر تایپ کند . و به مرورگر دستور دهد که آن سایت را بیابد. به عنوان مثال URL مربوط به سایت آمازون https://amazon.com است.

کاربران اینترنت با استفاده از URL سایر خدمات اینترنت را فعال می کنند. در HTML با استفاده از URL می توان پیوندهایی را ایجاد کرد. با استفاده از پیوندها می توان به اسناد دیگر دست یافت. با اینکه در URL تعدادی کاراکتر اسلش / و کولن : وجود دارد ولی به راحتی قابل درک و قابل حفظ کردن است.

برای یافتن هر شیء در اینترنت باید اطلاعات زیر را داشته باشید:

۱. باید به کامپیوتر موجود در اینترنت که آن اشیا در آن قرار دارند دسترسی داشته باشید. یافتن اشیا مورد نظر مستلزم مشخص کردن نام دامنه یا آدرس IP است. و باید نام کاربری و رمز عبور را بدانید.

۲. پس از دستیابی به کامپیوتر مورد نظر باید نام فایل محل وجود فایل و پروتکلی که برای دستیابی به آن اشیا مورد استفاده قرار می گیرد. تعیین کنید.

ساختار اصلی یک URL به صورت زیر است:

Protocol://siteaddress/directory/filename

آدرس سایت ها

هر سند وب بر روی یک کامپیوتر کارگزار در اینترنت جهانی قرار دارد. اولین قدم در یافتن یک سند شناسایی کارگزار آن است. متداول ترین روش انجام این کار در شبکه های TCP/IP استفاده از یک نام نمادی یعنی نام دامنه است.

در اینترنت نام دامنه شامل نام کامپیوتر و نام حوزه است. به عنوان مثال www.microsoft.com کامپیوتری به نام www را در دامنه microsoft.com  مشخص می کند. اما در اینترانت ممکن است قضیه فرق کند. زیرا می توان از نام دامنه صرف نظر کرد. به عنوان مثال jg.server ممکن است برای دستیابی به کامپیوتر کافی باشد.

نام دامنه

بخش دیگر اغلب سایت ها یعنی نام دامنه کاملا منظم است. نام دامنه معمولا شامل نام شرکت یک نقطه و سپس نوع دامنه است. مثل rayaneh.com که در آن دامنه برابر rayaneh است. و نشان دهنده شرکتی به نام رایانه است.

چون رایانه یک شرکت تجاری است نوع آن com  در نظر گرفته شده. نوع دامنه معمولا سه حرف است که نوع سازمانی را نشان می دهد که صاحب آن کارگزار است.

متداول ترین آنها عبارتند از com , gov.

نکته: نام دامنه معمولا شامل کد کشور است.

نواحی خارج از آمریکا با کد دو حرفی مشخص می شوند. که بیانگر آن کشوری است که کارگزار در آنجا قرار دارد. مثل ca برای کانادا و ir برای ایران.

در هر کشوری ممکن است از نامگذاری خودشان استفاده کنند. به عنوان مثال : www.sony.co.jp کارگزار وب سونی را در ناحیه co در ژاپن مشخص می کند.

در روسیه مراکز آموزشی با نام ac مشخص می شوند.

نکته:

استفاده از اسامی نمادی برای مردم ساده تر است. آدرس واقعی کارگزار آدرس عددی پروتکل اینترنت IP است. هر کارگزار موجود در اینترنت آدرس IP منحصر به فردی است که با استفاده از پروتکل TCP/IP قابل شناسایی است. آدرس IP یک رشته عددی است که متشکل از ۴ عدد بین صفر تا ۲۵۵ است. و با نقطه از هم جدا شده اند.

این عدد ممکن است متناظر با نام دامنه ای مثل www.rayaneh.com باشد. توجه کنید که نام نمادی دامنه قبل از یافتن کارگزار باید به آدرس IP تبدیل شود. خدماتی به نام DNS در اینترنت وجود دارد که این تبدیل را انجام می دهد.

برای تعیین کارگزار وب به جای نمادی، می توانید از آدرس IP استفاده کنید. در برخی موارد کارگزاران وب فاقد نام نمادی اند.

بررسی تمام جنبه های ساختار نام دامنه ، خارج از این مقوله است. اما دقت داشته باشید که فرمت های نام دامنه و خدمات جستجوی نام دامنه از اهمیت ویژه ای برخوردار است. اگر DNS موجود نباشد. نمی توان به کارگزار وب دستیابی داشت. برای آشنایی با نام کامپیوتر و نام دامنه وب سایت های زیر را ببینید:

https://gltd-mou.org

https://rs.internic.net/rs-internic.html

https://www.sanjesh.org

نام دامنه نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس نیست. به عنوان مثال www.rayaneh.com یا WWW.RAYANEH.COM یکسان است. مرورگرها می توانند آنها را تشخیص دهند. نام دایرکتوری که بعد از نام دامنه می آید ممکن است نسبت به حروف کوچک و بزرگ حساس باشد.

این موضوع به سیستم عاملی بستگی دارد که مرورگر وب در آن اجرا می شود.

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =