بررسی ساختار بازار عرضه و تقاضا

گفتمان اقتصادی

سلام و وقت بخیر به همراهان گرامی شرکت آراز پردازش کیا دوستان دوشنبه ها در خدمتتون هستیم با سری مقاله های گفتمان اقتصادی.

هفته ی قبل در مورد آشنایی با مفاهیم اولیه ی اقتصادی یه سری مطالب گذاشتم. این هفته در مورد قانون عرضه و تقاضا با هم گفتمان میکنیم.

لطفا انتقاد ها و پیشنهادهای خودتون رو با ما در میان بزارین.

مقدمه:

تفاوت انسان ها در توانایی ها موجب می شود که انسان ها به تنهایی قادر به تامین همه نیازهای خود نباشد.

و نیازمند تعاون و همکاری بادیگران باشد. واز سوی دیگر هر فرد در تولیدی تخصص می یابد. در اجتماع با یک دیگر تقسیم کار می کند. بنایراین مبادله ،مسله معامله ،خرید و فروش و تجارت مطرح می شود.

در نتیجه افراد اجتماع را می توان در دو دسته ((عرضه کننده)) یا ((تولید کننده)) و ((تقاضا گننده))  یا ((مصرف کننده)) در نظر گرفت. تعامل خوب بین این دو تجارت سالم و عادلانه ،موجب شگل گیری منافع دو سویه و بهبود زندگی همه می شود.


تعریف رفتار اقتصادی:

 

چگونگی تصمیم گیری و اقدام هریک از تولید کنندگان و نیز واکنش آنها نسبت به تغییرات و ضعیت اقتصادی با عنوان رفتار اقتصادی شناخته می شود.

۱- بررسی رفتار اقتصادی مصرف کنندگان :

مصرف کنندگان کالا می خرند ،وبه عبارت دیگر تقاضا می کنند . تصمیم آنها در مورد مصرف کالا از عواملی مانند( قیمت کالا، در آمد، سلیقه خودشان ،تبلیغات ، و قیمت سایر کالاها تاثیر می پذیرد.)

منحنی تقاضا

بافرض ثابت بودن همه این عوامل جز قیمت کالا با افزایش قیمت کالا ، میزان مصرف یا خرید آن سوی مصرف کنندگان غالبا کاهش می یابد. در مقابل کاهش قیمت کالا مقدار خرید آن افزایش می یابد به عبارت دیگر، قیمت یک کالا و مقدار خرید آن و سیله مصرف کنندگان باهم رابطه معکوس دارد.

قانون تقاضا

قانون تقاضا بیان می‌کند در صورت برابر بودن سایر عوامل، هر چه قیمت یک کالا بالاتر باشد، افراد کمتری متقاضی آن کالا خواهند بود. مقداری از کالا که خریداران با قیمتی بالاتر می‌خرند کمتر است، زیرا با بالا رفتن قیمت یک کالا، هزینه‌ی فرصت خرید آن کالا نیز بالا می‌رود. در نتیجه، مردم به‌طور طبیعی از خرید محصول چشم‌پوشی می‌کنند. نمودار زیر نشان می‌دهد که شیب منحنی به سمت پایین حرکت می‌کند.

۲- بررسی رفتار اقتصادی تولید کنندگان :

تصمیم تولید کنندگان در مورد میزان تولید کالا از عواملی چون سطح قیمت کالا. هزینه های تولید (قیمت های عوامل تولید) و پیش بینی تولید کنندگان در مورد رونق یا رکورد بازار تاثیر می پذیرد.

منحنی عرضه

با بررسی رفتار تولید کنندگان به این واقعیت پی می بریم. که با افزایش قیمت یک کالا میزان تولید و عرضه آن افزایش می یابد.

زیرا افزایش قیمت به معنای کسب منفعت بیشتر است. و این امر تولید کنندگان را تشویق می کند که بر میزان فعالیت خویش بیفزایند.

همچنین سبب می شود که تولید کنندگان جدید نیز وارد میدان شوند. و با امید به کسب سود به فعالیت بپردازند.

در نتیجه تولید و عرضه کالا افزایش می یابد.

قانون عرضه

همانند قانون تقاضا، قانون عرضه نشان‌دهنده‌ی مقادیری است که با قیمتی مشخص به فروش می‌رسد. اما بر خلاف قانون تقاضا، رابطه‌ی عرضه یک شیب رو به بالا را به نمایش می‌گذارد. یعنی هر چه قیمت بالاتر برود، مقدار عرضه بیشتر می‌شود.

تولیدکنندگان در قیمت‌های بالاتر عرضه را بیشتر می‌کنند. زیرا فروش تعداد زیاد محصول در قیمتی بالاتر درآمد آنها را بیشتر می‌کند.

۳- تعادل در بازار عرضه و تقاضا:

عرضه و تقاضا

وقتی عرضه و تقاضا برابر باشند (یعنی زمانی که تابع عرضه و تابع تقاضا یکدیگر را قطع می‌کنند.) به نقطه‌ی برخورد دو منحنی در اقتصاد تعادل می‌گویند. در این نقطه، تخصیص کالاها در کارامدترین حالت خود قرار دارد. زیرا مقدار کالاهای عرضه‌شده دقیقا برابر با مقدار کالای مورد تقاضاست.

بنابراین، همه در این شرایط اقتصادی خشنود هستند. در یک قیمت مشخص، عرضه‌کنندگان همه‌ی کالاهای تولیدشده را به فروش می‌رسانند و مصرف‌کنندگان همه‌ی کالای مورد تقاضای خود را به دست می‌آورند.

۴- عدم تعادل در بازار عرضه و تقاضا

تعریف مازاد تقاضا:

مازاد_تقاضا

در اقتصاد کمبود یا تقاضای بیش ازحد و ضعیتی است که در آن تقاضا برای محصول یا خدمات در بازار از عرضه خود فراتر می رود.

تعریف مازاد عرضه :

-مازاد_عرضه

به بیان ساده، مازاد عرضه به این معنی است که مازاد کالاهای فروخته‌نشده در بازار وجود دارد.

از لحاظ فنی، عرضه اضافی به وضعیتی اشاره دارد که در آن مقدار عرضه یک کالا یا خدمات از مقدار تقاضا شده برای آن کالا یا خدمات فراتر می‌رود. یک نمودار ممکن است در درک این مفهوم مفید باشد.

در مواجهه با عرضه اضافی، شرکت‌ها به سادگی قیمت‌های خود را به منظور فروش هر گونه موجودی ناخواسته کاهش خواهند داد.

برگرفته از:

سایت: encyclopedia.com

سایت :gama.ir

سایت:chetor.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دو × 4 =