جایگاه ایران در کسب و کار اینترنتی

کسب و کار

جایگاه ایران در کسب و کار اینترنتی

مقدمه:

كسب و كارهای اینترنتی سهم قابل توجهی از اشتغال زایی در حوزه های فناوری های نوین ارتباطات را به خود اختصاص داده اند.

تسهیل شرایط، فرهنگسازی، بهبود زیرساخت ها، حمایت های لازم از كارآفرینان در این فضا و برطرف كردن موانع آن. می تواند چشم انداز روشنی را برای رونق اقتصادی كشور ترسیم كند.

گسترش شبكه های اجتماعی به طور روزافزون سبب شده است. عده ای از كاربران گوشی های هوشمند در این فضاها حضور یابند.

افزایش استفاده از این شبكه ها در سراسر دنیا و نقش پررنگ آنها در زندگی مردم. زمینه را برای صاحبان مشاغل و مدیران شركت ها جهت معرفی محصولات و خدمات خود و اثرگذاری بر مخاطبان فراهم آورده است.

بر پایه آمارها، میزان كاربران شبكه های اجتماعی در آینده ای نزدیك به بیش از سه میلیارد تن خواهد رسید. كه این تعداد می تواند بر توسعه و رونق كسب و كارهای دیجیتالی تاثیر شگرفی بگذارد.

كسب و كارهای اینترنتی نوعی شبكه‌ای جهانی از اقتصاد و فعالیت‌های اجتماعی را دربرمی گیرد. كه به وسیله فناوری اطلاعات و ارتباطات مانند اینترنت، موبایل و شبكه‌ها، امكان پذیر می شود.

کسب و کار اینترنتی

دسته بندی كشورهای دنیا در كسب و كار اینترنتی

كشورها از نقطه نظر وضعیت اقتصاد اینترنتی و بر پایه نتایج ارزیابی محرك‌های اقتصادی در ‌پنج گروه مختلف اند. نوظهور، عقب مانده، بازیگر، مشتاق و بومی دسته بندی می شوند.

گروه های بومی از بیشترین سهم اینترنت در اقتصاد برخوردار هستند. كشورهایی همچون انگلیس،‌ كره جنوبی و ژاپن در این دسته جای دارند.

مكزیك و كره شمالی نیز به صورت قابل توجهی در بخش‌های صادرات اینترنت توسعه یافته‌اند. در میان كشورهای گروه 20، آمریكا سود بسیاری را از این موج اینترنتی شدن كسب می كند.

 ایران و جایگاه آن در كسب و كار اینترنتی

در مرحله نخست، نقش دولت به عنوان یك وظیفه در توسعه كسب و كار اینترنتی بسیار پررنگ است. در حقیقت با توجه به ظرفیت های زیادی كه در این حوزه وجود دارد.

می بایست هر كشور رو به پیشرفتی در عصر ارتباطات و اینترنت. سرمایه گذاری‌های مناسبی را در این ارتباط صورت دهد، ایران نیز از این قاعده مستثنی نیست.

تلاش‌های درخور توجهی را نیز در چند سال گذشته در این راستای صورت داده. اما اینكه این تلاش‌ها چقدر مؤثر بوده.

تا چه اندازه در مقایسه با دیگر كشورها، باعث پیشرفت جایگاه جهانی ایران شده به بررسی بیشتر نیازمند است.

دولت الكترونیك از شاخص‌هایی كه ارتباط تنگاتنگ با پیشرفت اقتصاد اینترنتی در كشورها دارد محسوب می شود.

برپایه ارزیابی‌های انجام گرفته از مولفه های توسعه دولت الكترونیك در 2017 میلادی. كشور جمهوری اسلامی ایران در میان 193 كشور عضو سازمان ملل. با كسب عدد 0.4649 رتبه 106 جهان را دارا است.

پیشرفت‌های كنونی كشور در مقایسه با وضعیت دیگر كشورها چندان چشمگیر نیست. این آمار نشان می دهد كه تا بلوغ دیجیتالی فاصله معنی داری وجود دارد.

امید آن می رود تا با سرمایه گذاری‌ های مناسب ‌تر و با الگوبرداری از كشورهای توسعه یافته بتوان در آینده نزدیك به جایگاه مناسبی در كسب و كار اینترنتی رسید.

 تحول فناوری‌های جدید اینترنتی و ارتباط آن با توسعه اقتصادی

برداشته شدن فاصله های فیزیكی به عنوان یكی از قابلیت ‌های برجسته فناوری‌های نوین. موضوع بسیار مهمی در مطلوب ساختن تعامل اقتصادی به شمار می رود.

اقتصاد جدید در برگیرنده مولفه هایی چون ارتباطات، اطلاعات، اینترنت، نوآوری و توسعه است. و تحول رو به پیشرفت این فناوری ‌های ارتباطی بر بستر اینترنت نقش بسزایی در تسهیل و افزایش تعامل اقتصادی دارد . كه به ارتقای شاخص‌های توسعه پایدار منجر می شود.

كشورهای مختلف با سرمایه گذاری ‌های مناسب در این فضا باعث گسترش سطح توسعه یافتگی خود در زمینه اقتصادی شده‌اند.

نرخ رشد کسب و کارهای الکترونیکی

تعداد اینگونه کسب و کارها در سالهای اخیر از سرعت رشد بالایی برخوردار بوده که نشان از اقبال گسترده آنها دارد.

طبق آمار مرکز توسعه تجارت الکترونیک تعداد اینگونه کسب و کارها از ابتدا تا انتهای سال 95 بیش از 50 درصد رشد داشته اند.

در این میان بیشترین رشد مربوط به استان آذربایجان غربی است. در حالیکه استان تهران کاهش در تعداد اینگونه کسب و کارها را نشان می دهد.

حجم تراکنش های مرتبط با پرداخت

در سه سال منتهی به ابتدای سال 96 از بین دو روش پرداخت اینترنتی و پرداخت از طریق POS. سه درصد از کل پرداخت های الکترونیکی از طریق اینترنت انجام شده. بقیه از طریق دستگاه کارتخوان انجام شده است. در خصوص مبلغ تراکنش ها 6 درصد از کل مبلغ مرتبط با این گونه پرداخت های اینترنتی بوده است.

شاخص کسب و کار های اینترنتی ایران

برگرفته از:

سایت:خبر کذاری ایرنا

سایت:ملی فضای مجازی

ادامه دارد……

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

4 × 2 =