بررسی انواع حملات هکری به زبان ساده

امنیت

زمان مطالعه این مقاله :۶ دقیقه

مقدمه ای بر حملات هکری :

جنگ اطلاعاتی با انقلاب اطلاعات ظهور پیدا کرده‌است. این انقلاب به دلیل دامنه وسیع و تأثیرات گسترده آن می‌تواند سبک نوینی از جنگ را ارائه بدهد.
مارتین لیبیکی، از پژوهشگران برجسته مؤسسه مطالعات استراتژیک در دانشگاه دفاع ملی،

در کتاب «جنگ اطلاعاتی چیست؟» می‌نویسد «تلاش برای درک مفهوم جنگ اطلاعاتی مانند این است که چند نفر نابینا بخواهند با لمس کردن بخش‌های گوناگون یک فیل بگویند که این موجود چیست.

جنگ اطلاعاتی نیز شامل بخش‌های گوناگون و متعددی می‌شود.» تلاش برای داشتن نگرش جامعه نگرانه در تعریف جنگ اطلاعات نکته‌ای است که باید حتماً به آن توجه شود.
مگان برنز در سال ۱۹۹۹، با نگرشی کلی تعریف زیر را ارئه می‌دهد: «جنگ اطلاعاتی طبقه یا مجموعه‌هایی از تکنیک‌ها شامل جمع‌آوری، انتقال، حفاظت، ممانعت از دسترسی، ایجاد اغتشاش و افت کیفیت در اطلاعات است .

از طریق آن، یکی از طرفین درگیر بر دشمنان خود به مزیتی چشمگیر دست یافته و آن را حفظ می‌کند.»

 

مطالب مرتبط :

نخستین گام های امنیت شبکه(بخش دوم)

سیستم مدیریت امنیت اطلاعات(ISMS) چیست؟

راه های نفوذ در شبکه و وبسایت ها

امنیت سایت چیست؟

 

حملات سایبری

می‌خواهم یک حقیقت ترسناک و البته غیرقابل چشم‌پوشی را به شما بگویم؛ اینکه دنیای دیجیتال، بعد دیگری از زندگی ما انسان‌ها شده و همانطور که در دنیای واقعی مراقب اسرارمان هستیم، باید در دنیای مجازی هم مراقب داده‌هایمان باشیم.

با کمی دقت می‌توانید بفهمید که هر فرد چه اطلاعات ارزشمندی در دنیای اینترنت دارد. از اطلاعات بانکی و کیف‌پول‌های ارز مجازی گرفته تا … نام کاربری و رمز عبور سایت‌های مختلف. شاید اگر از دید صاحب یک سایت به موضوع نگاه کنیم، رمز عبور پنل مدیریت را بتوان به کلید قفل یک مغازه تشبیه کرد.

حالا یک سوال: با درنظر گرفتن تمامی این مسائل، به‌نظرتان نباید حساسیت بیشتری برای محافظت از این داده‌های ارزشمند نشان داد؟

مثلاً دوست دارید هرکسی به رمز ۴ رقمی کارت بانکی‌تان دسترسی داشته باشد؟ اینکه همه بتوانند ماشین‌تان را روشن کنند و تخت گاز از شما دور شود چطور؟ قطعاً پاسخ منفی است. همان طور که دنیای واقعی مجرم و جنایتکار دارد،

اینترنت هم پر است از هکرهایی که می‌خواهند اطلاعات مختلف شما را به  شکل‌های گوناگون بدزدند! یادتان باشد که کوچک‌ترین سهل‌انگاری می‌تواند هزینه سنگینی برای‌تان داشته باشد.

هکرها اقدمات خرابکارانه‌شان را با روش‌های گوناگونی انجام می‌دهند؛ به این روش‌ها حملات سایبری می‌گویند.

ابتدا باید مفهوم حمله سایبری را کاملاً درک کنیم.

حمله سایبری چیست و چرا انجام می‌شود؟

این نوع حملات توسط مجرمان سایبری و با استفاده از یک یا چند کامپیوتر انجام می‌شوند. هدف این حملات ممکن است یک دستگاه یا حتی چند دستگاه از یک مجموعه باشد. حملات سایبری ماهیت پلیدی دارند و می‌توانند یک کامپیوتر را کاملاً از کار بیندازند. همچنین از دیگر اهداف این حملات می‌توان به سرقت اطلاعات و زمینه‌سازی برای یک حمله بزرگ‌تر اشاره کرد.

اگر برایتان سوال است که خوب چرا چنین حملاتی توسط هکرها انجام می‌شود. این سوال را پاسخ دهید: چرا دزدها دزدی می‌کنند؟! نیاز مالی، مشکل روانی، ذات پلید و … . هکرها هم به دلایل مختلفی دست به چنین کارهای خرابکارانه‌ای دست می‌زنند و  هرروزه تعداد این حملات بیشتر از روز قبل می‌شوند.

مدیرعامل اسبق کمپانی امنیتی Cisco نقل‌قول جالبی درمورد افزایش این حملات دارد. او می‌گوید:

«دو نوع کمپانی وجود دارد، آن‌هایی که هک شده‌اند و آن‌هایی که هنوز هکرها موفق به شکستشان نشده‌اند

حالا که با ماهیت این حملات آشنا شدید، در مقاله ی بعدی انواع مختلف آن‌ها را با هم بررسی می کنیم.

برگرفته از:

  • ویکی پدیا
  • ایران سرور

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 3 =