زبان های اسکریپتی و HTML

آموزش HTML

سلام  خدمت همراهان عزیز روزهای فرد با آموزش زبان برنامه نویسی (HTML) همراه شما هستیم. برای اطلاعات بیشتر به مقاله ی قبل مراجعه فرمایید .

Application of scripting languages ​​in HTML
عنوان آموزش امروز:

زبان های اسکریپتی و HTML

پس از اینکه اسکریپت ها نوشته شدند باید بتوان آن ها را در سند HTML قرار داد. برای این منظور از دستور <SCRIPT> استفاده می شود. این دستور به صورت زیر به کار می رود:

<script>

“language = “scripting language name

“src = “url of script code

“event=”event name

“for=”element ID

<script/>

صفت LANGUAGE نام زبان اسکریپتی را مشخص می کند . به عنوان مثال دستور “VBScript” = LANGUAGE  زبان وی بی اسکریپت و دستور “Java Script” = LANGUAGE زبان جاوا اسکریپت را مشخص می کند.

اسکریپت می تواند در داخل فایل HTML یا در فایل جداگانه ای باشد . چنانچه در فایل جداگانه ای باشد . می توان با صفت URL آن را در سند HTML مورد استفاده قرار داد. فایل هایی که حاوی دستورات جاوا اسکریپت هستند پیوند J.s دارند .

با استفاده از صفت EVENT می توان رویدادی را مشخص کرد . که در صورت رخ دادن آن ، اسکریپت باید اجرا شود. این صفت به همراه صفت FOR به کار می رود . رویداد هایی مثل onclick و ondblclick قابل استفاده اند .

معرفی سایت :

https://www.codecademy.com

https://html.com

صفت FOR برای تعریف نام یا ID عنصری به کار می رود که به رویدادی که توسط صفت EVENT مشخص شده است مربوط می شود . به عنوان مثال دستوری زیر یک وی بی اسکریپت را تعریف می کند که وقتی اجرا می شود که بر روی عنصری به نام Button1 کلیک شود:

<“script event=”onclick” for”button1″ language=”vbscript>

دستورات SCRIPT می توانند در بین دستورات <HEAD> و <HEAD/> یا در بین دستورات <BODY> و <BODY/> قرار گیرند . به طور کلی اسکریپتها در هر جا که قرار گیرند باید به عنوان توضیحات واقع شوند تا مرورگرهایی که از آنها پشتیبانی نمی کنند دچار مشکل نشوند . با استفاده از دستور <NOSCRIPT> می توان متنی را تعیین کرد که در صورت عدم پشتیبانی مرورگر از اسکریپت ها آن متن چاپ شود. این دستورات به صورت زیر به کار می رود:

<noscript>

<b> this browser no support scripting </b>

<noscript/>

ابتدا حالتی را بررسی می کنیم که دستور <SCRIPT> بین دستورات <HEAD> و <HEAD/> قرار دارند . در این حالت اسکریپت ها را اسکریپت های تاخیری می نامند، زیرا در قسمت <HEAD> خوانده می شوند ولی بعدا اجرا خواهند شد . این اسکریپت هایی که بین دستورات <HEAD> و <HEAD/> قرار می گیرند مثل تعریف زیر برنامه ها یا توابعی هستند که بعدا فراخوانی می شوند.

مثال:1

برنامه ای که با استفاده از وی اسکریپت ، اعدادی را از ورودی خوانده حاصل جمع آنها را محاسبه می کند. همانطور که در این برنامه مشاهده می کنید ، اسکریپت بین دستورات <HEAD> و <HEAD/> آمده است.

در این برنامه برای خواندن اعداد از تابع () Input Box برای چاپ اطلاعات از تابع () Msg Box  استفاده شده است.

برنامه ای که با استفاده از جاوا اسکریپت با فشردن دکمه ای پیامی را صادر می کند . پس از فشردن دکمه OK در پیام برنامه خاتمه می یابد .

همانطور که گفته شد اسکریپت می تواند بین دستورات <BODY> و <BODY/> نیز قرار گیرد. این اسکریپتها به محض اینکه توسط مرورگر خوانده شدند اجرا می شوند

با اجرای این دستور هر وقت علامت ماوس بر روی این پاراگراف قرار گرفت ، متن کمکی  introduction ظاهر می شود.

برگرفته از :

کتاب راهنمای جامع (HTML, BHTML, XML)

دکتر عین الله جعفر نژاد قمی

پاسخ به سوال دوستان :

شاید تاکنون به این فکر کرده باشین که چرا باید برای کسب و کار خود وبسایت داشته باشین ؟

دلیل اینکه می‌گوییم باید سایت داشته باشید این آمار است. توجه کنید که ۸۱٪ از افراد قبل از

تصمیم گیری در مورد خرید و فروش در یک کسب وکار یا خدمات، در اینترنت تحقیق می کنند.

یعنی ۲۵.۹۲ میلیون نفر هستند که مشاغل را به صورت آنلاین جستجو می کنند. با این وجود ۴۶% کسب و کارها فکر می‌کنند نیاز به وب سایت ندارند.

توجه داشته باشید که جهان به سمت دیجیتالی شدن پیش می‌رود و نداشتن وب سایت

برای یک شرکت یا هر کسب و کاری، به منزلۀ جا ماندن از گردونۀ روزگار است.

برای اطلاعات بیشتر با همکاران ما در شرکت آراز پردازش در ارتباط باشید

آدرس ایمیل:  info@arazpardazesh.com

اینستاگرام شرکت:   https://instagram.com/araz_pardazesh_kla

تماس با ما:     https://arazpardazesh.com/contact

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

5 × 5 =