معرفی کسب و کار تولیدی | بررسی ساختار کسب و کارهای تولیدی

کسب و کار

معرفی کسب و کار تولیدی | بررسی ساختار کسب و کارهای تولیدی

مقدمه:

سلام خدمت همراهان آراز پردازش کیا. در هفته های قبل به معرفی انواع کسب و کار ها پرداختیم .این سری قصد دارم کسب و کار‌های تولیدی رو براتون معرفی کنم . برای اطلاعات بیشتر به مقاله های قبل رجوع شود.

بیشتر بخوانید:

7 کسب وکار مهم و تاثیر گذار

کسب و کارهای اینترنتی 2021

جایگاه ایران در کسب و کار اینترنتی

معرفی کسب و کار روستایی

کسب و کارهای کوچک و معیارهای آن

معرفی کسب و کار خدماتی وانواع آن

اگر چه شما به طور مستقیم از کسب و کارهای تولیدی خرید نمی‌کنید، اما بسیاری از محصولاتی که هر روز از آن‌ها استفاده می‌کنید، از یک کسب‌وکار تولیدی به دست می‌آیند!

به خانه یا آپارتمان تان نگاه کنید. تلویزیون، گوشی که در کنار شما قرار دارد، و کامپیوتری که در حال حاضر از آن استفاده می‌کنید. همه محصولاتی هستند که به عنوان بخشی از یک کسب‌وکار تولیدی مونتاژ و ساخته شده‌اند.

کسب‌وکار تولیدی (Manufacturing Business)

کسب و کار تولیدیmanufacturing

یک کسب‌وکار تولیدی ،کسب و کاری است که از اجزا، قطعات یا مواد خام برای ساخت محصول نهایی استفاده می‌کند.

این کالاهای ساخته شده را می توان به طور مستقیم به مصرف کنندگان یا سایر کسب و کارهای تولیدی که از آن‌ها برای ساخت یک محصول متفاوت استفاده می‌کنند، فروخت.

کسب و کارهای تولیدی در دنیای امروز معمولا از ماشین‌ها، ربات‌ها، کامپیوترها و انسان‌ها تشکیل شده‌اند که همگی به شیوه‌ای خاص برای خلق یک محصول کار می‌کنند.

خط مونتاژ تولیدی ها

خط مونتاژ تولیدی ها

کارخانه‌های تولیدی اغلب از یک خط مونتاژ استفاده می‌کنند، فرآیندی است که در آن یک محصول به ترتیب از یک ایستگاه کاری تا ایستگاه کاری بعدی کنار هم قرار می‌گیرد.

با حرکت دادن محصول به سمت یک خط مونتاژ، محصول نهایی می‌تواند سریع‌تر با کار دستی کم‌تر کنار هم قرار داده شود.

لازم به ذکر است که برخی از صنایع به فرآیند تولید به عنوان فرآیند ساخت اشاره دارند.

ساختار کسب و کارهای تولیدی

کسب و کارهای تولیدی می‌توانند بسیار ساده باشند، تنها با چند قطعه مورد نیاز برای مونتاژ، یا می‌توانند بسیار پیچیده باشند، با صدها قطعه مورد نیاز برای ایجاد یک محصول نهایی.

در مقایسه با سایر کسب و کارها، کسب و کارهای تولیدی معمولا مقررات قانونی و قوانین زیست‌محیطی بیشتری برای رسیدگی دارند.این قواعد می‌توانند از قوانین کار دقیق تا مسائل زیست‌محیطی و آلودگی متفاوت باشند.

اتحادیه‌های کارگری قدمتی کمتر از ۵۰ سال دارند، در صنعت تولید حضوری موثر دارند، که در آن دستمزدها، مزایا، و دیگر حقوق مورد مذاکره قرار می‌گیرند.

اتحادیه آزاد کارگران ایران یک سازمان کارگری ایرانی است که اعضای آن از کارگران قرارداد موقت و دائمی از تمامی بخش‌های تولیدی و خدماتی و صنعتی و کارگران اخراجی و بی‌کار هستند.

وضعیت صادرات کسب و کار تولیدی

بعضی مشاغل خدماتی به موقعیت جغرافیایی وابسته هستند. مثلاً رستوران و خواربارفروشی تنها به مردم یک یا چند محله‌ی خاص خدمت‌رسانی می‌کنند.

بدیهی است که فرصت صادرات ندارند اما بعضی‌های دیگر با مسافت محدود نمی‌شوند.(مثل توسعه‌دهندگان پلتفورم‌ها، ‌شبکه‌های اجتماعی و نرم‌افزارها) وابستگی کمتری دارند. (مثل شبکه‌های ارتباطی بی‌سیم و خدمات هاستینگ)‌ و شانس بیشتری برای صادرات خواهند داشت.

پس فرصت حضور در بازارهای جهانی برای گروهی از ارائه‌دهندگان خدمات وجود دارد. اما شانس موفقیت آن‌ها زیاد نیست. چون عدم وابستگی به موقعیت جغرافیایی باعث می‌شود که رقیبان قدرتمندی در سراسر جهان داشته باشند.

بر خلاف خدمات، محصولات فیزیکی همیشه به موقعیت جغرافیایی وابسته هستند. اما با توجه به محدودیت منابع یک کشور، امکان تولید همه‌ی اقلام مورد نیاز وجود ندارد. بخشی از آن‌ها در قالب واردات تامین می‌شوند.

پس تولیدکنندگان از فرصت حضور در بازارهای بین‌المللی برخوردارند. در کشورهای همسایه،‌ به علت کم بودن هزینه‌های حمل‌ونقل و زمان تحویل می‌توانند یک مزیت رقابتی قدرتمند داشته باشند. از طرفی، منابع غنی کشورمان باعث شده است. در تولید بعضی محصولات خاص، مثل زعفران و فرش دست‌باف،‌ اعتبار جهانی داشته باشیم و به بازارهای دورتر فکر کنیم.

سطح تعامل کسب و کارهای تولیدی با مشتریان

در حوزه‌ی تولید تعامل داشتن با مصرف‌کننده دشوار است. چون:

  • معمولاً مسیر توزیع کالا طولانی است و مصرف کننده آن را از واسطه‌ها تهیه می‌کند. پس در بسیاری از موارد انتقال جریان اطلاعات و بازخوردها از پایین زنجیره به کارخانه ممکن نیست یا کیفیت مطلوب ندارد.
  • معمولاً وقفه‌ی طولانی از لحظه‌ی تولید کالا تا زمان مصرف آن وجود دارد. که باعث می‌شود بازخوردها (به فرض وجود مکانیزم انتقال اطلاعات) مناسب زمان حال نباشند. و احتمالاً به مشکلاتی اشاره می‌کنند که قبلاً شناسایی و برطرف شده‌اند.
  • هر چه تیراژ محصولات بیشتر باشد، ارتباط میان تولیدکننده و مصرف‌کننده ضعیف‌تر خواهد بود. در نتیجه وفاداری مشتریان کم‌تر و هزینه‌های بازاریابی بیشتر می‌شود.

معرفی سه نمونه کسب و کار تولیدی:

تولید لوازم برقی:

برق، زندگی است. هیچ چیز بدون برق و تجهیزات برقی کار نمیکند. بنابراین، راه اندازی کار تولید لوازم برقی میتواند ایده بسیار خوبی باشد. برای شروع این ایده برتر کسب و کار صنعتی و تولیدی میتوانید این کار را با سرمایه متوسط آغاز کنید.

برای راه اندازی این کار باید چندین مجوز از مقامات دولتی دریافت کنید. این مجوزها شامل مجوز تجارت نیز میشوند.

واحد نساجی

واحد نساجی ایده کاری است که به سرمایه زیادی نیاز دارد. در این کار، شما باید پارچه یا سایر محصولات نساجی را تولید کنید تا به افراد یا شرکت ها بفروشید. این کار به فضا و دستگاه نیاز دارد. علاوه بر این، شما باید قبل از شروع این کار وضعیت بازار را ارزیابی کنید.

تولیدی صنایع دستی مس

صنایع دستی مسگری یکی از کهن ترین و پر سابقه ترین صنایع دستی ایران محسوب می شود. اشیا و ظروف مسی دست ساز از زمان‌های دور در موزه‌ها قابل مشاهده هستند.

پیشینه مسگری در ایران حداقل به پنج هزار سال پیش می‌رسد. به ظن غالب اولین فلز مکشوفه بدست انسان همین فلز مس بوده و اولین فلزکاران نیز ایرانیان بوده‌اند. از جمله مراکز عمده این هنر شهرهای کاشان، اصفهان، کرمان، زنجان و شیراز است.

برگرفته از :

وبسایت های :

https://study.com

https://wikipedia.org

tatka.ir

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

یک × 4 =