چگونه روان‌شناسی می‌تواند در محیط کار به کار رود؟

کسب و کار

چگونه روان‌شناسی می‌تواند در محیط کار به کار رود؟

سلام به همراهان گرامی امروز هم باشما هستیم با یک عنوان دیگه.

بهتره با یک سوال مقاله رو شروع کنم. چقدر از محیط کاری خود احساس رضایت می‌کنید ؟

به دلیل اهمیت سلامت در محیط کار در روان و موفقیت شغلی مطلب امروز رو به بررسی این موضوع که( چگونه روان شناسی می تواند در محیط کار به کار رود) اختصاص میدم.

روزانه ما با حجمی از مسائل و مشکلات در گیر میشیم نصفی از این مسائلی مربوط به کسب و کار و…. می باشند.

حالا تصور کنید اگه ما با این حجم از مشکلات وارد محیط کاری بشیم که پر از استرس و فشار روانی است.

حتما آخر ماه به یک روان شناس باید مراجعه کنیم پس پیش گیری بهتر از درمان است.

پس با ما همراه باشید تا راهکارهای معرفی کنیم که محیط کاری جذاب تری داشته باشید.

لطفا شما هم تجربیات خودتون رو برامون بفرستین.

سری مقاله های کسب وکار:

چگونه یک کسب و کار موفق داشته باشیم؟

7 کسب وکار مهم و تاثیر گذار

چطور کسب و کار اینترنتی مون رو راه اندازی کنیم؟

جایگاه ایران در کسب و کار اینترنتی

کسب و کارهای اینترنتی 2021

معرفی کسب و کار روستایی

کسب و کارهای کوچک و معیارهای آن

معرفی کسب و کارهای کوچک و معیارهای آن

معرفی کسب و کار خدماتی وانواع آن

11 روش برای ارائه بهترین خدمات به مشتریان

مقدمه:

تفکر اشتباه کارفرمایان :

در یک بستر کاری سختگیرانه، فرض بر این است که تنها راه ارتقای عملکرد کارکنان، اعمال زور و ایجاد استرس در آنها به حساب می آید، اما آنچه بسیاری از مدیران از آن غافل هستند، هزینه ‌های پنهان و پیامدهای منفی یک محیط کاری پراسترس است. نخست آن که، هزینه ‌های درمانی کارکنان در محیط ‌های کاری استرس ‌زا، ۵۰ درصد بیشتر از سایر سازمان ‌هاست.

اهمیت سلامت محیط کار

اهمیت محیط کار

اولین پیامد پنهان استرس:

براساس مطالعات، هر چه جایگاه شغلی یک کارمند در سلسله‌ مراتب سازمان پایین ‌تر باشد، احتمال ابتلا به بیماری ‌های قلبی و عروقی در او بالاتر می رود. تحقیقات «آنا نایبرگ» در انستیتوی «کارولینسکا» روی بیش از ۳هزار کارمند نشان داد که میان رفتار تنش‌ زای رهبران و میزان ابتلای کارکنان به بیماری ‌های قلبی ارتباطی مستقیم وجود دارد.

دومین پیامد پنهان استرس:

عدم همکاری کارکنان است. در یک محیط استرس ‌زا کسی دل به کار نمی‌دهد. شما شاید بتوانید با ایجاد ترس و یک جَو استرس ‌زا برای مدت کوتاهی کارکنان را به انجام کارها تشویق یا حتی آنها را هیجان ‌زده کنید؛

اما براساس نتایج مطالعات، استرس سبب شده تا کارکنان در بلندمدت انگیزه خود را برای همکاری با شما از دست بدهند.

آنچه در کارکنان انگیزه بوجود می آورد، احساس امنیت، ارزشمندی، حمایت و احترام متقابل است.

انزوا و عدم تعامل کارکنان نیز خود دارای پیامدهای دیگری است.

براساس تحقیقات مدرسه کسب‌ وکار «کوئینز» و «موسسه گالوپ» میزان غیبت کارکنان منزوی ۳۷ درصد، میزان اشتباهات آنها حدود ۶۰ درصد و میزان سوانح ایجاد شده توسط آنها حدود ۴۹ درصد بالاتر از کارکنان دیگر است.

عدم همکاری کارکنان یعنی بهره‌ وری کمتر، سوددهی کمتر و توسعه شغلی کمتر. از همه پراهمیت تر، هرچه میزان تعامل کارکنان در یک سازمان بیشتر باشد، تمایل متقاضیان کار برای پیوستن به آن سازمان بالاتر می رود.

سومین پیامد پنهان استرس:

عدم وفاداری کارکنان است. براساس تحقیقات، میزان استعفای کارکنان در محیط‌ های پراسترس ۵۰ درصد بیشتر است. استعفای یک کارمند نیز به سهم خود دارای پیامدها و هزینه ‌هایی است: از دست دادن نیروی کار ماهر، هزینه استخدام نیروی جدید و آموزش او و نهایتا کاهش بهره ‌وری سازمان را به همراه دارد.

بنابر گزارش‌ های آماری «مرکز مطالعات پیشرفت آمریکا»، هزینه استعفا و جایگزینی یک نیروی کار حدود ۲۰ درصد درآمد همان کارمند است. آن دسته از سازمان ‌هایی که از این پیامدها خبر دارند،

برای کاهش استرس کارکنان، برای آنها مزایایی جانبی در نظر می گیرند، مثل دورکاری، ورزش در محل کار یا ساعات کاری متغیر.

این راه‌ حل‌ ها هرچند تاثیربخشند اما موقتی‌ به حساب می آیند.

بر اساس تحقیقات موسسه گالوپ، کارکنان، یک محیط کاری آرام و سالم را به مزایای نقدی و مادی ترجیح می‌دهند. اما سلامت محیط کار در گرو چیست؟ پاسخ ساده است: «فرهنگ سازمانی مثبت».

تعریف روان‌شناسی محل کار:

روان‌شناسی محیط کار مطالعه رفتار فردی و جمعی روزمره در سازمان‌ها و محل کار برای درک این موضوع است که چگونه رفتار کاری می‌تواند تحت‌تاثیر قرار گیرد، تغییر یابد و بهبود یابد تا هم به نفع هر دو سازمان باشد.

سوالات متداول روان‌شناسی محیط کار:

  1. روان شناسی محط کار چست؟

روان‌شناسی محیط کار گاهی اوقات به عنوان روان‌شناسی صنعتی و سازمانی اشاره می‌شود.

به درک، تبیین و در نهایت بهبود نگرش‌ها و رفتارهای افراد و گروه‌ها در سازمان‌ها و استفاده از این دانش برای حل مشکلات

موجود در محیط کار می‌پردازد.

برخی از مشکلاتی که مطالعات روان‌شناسی محیط کار به حل آن‌ها کمک می‌کنند عبارتند از:

آسیب‌های روانی در محیط کار، مسایل بهره‌وری کارگران و مدیریت سطح استرس کارکنان.

2. چگونه روان‌شناسی می‌تواند در محیط کار به کار رود؟

استفاده از روان‌شناسی در محل کار می‌تواند فواید زیادی هم برای کارمندان و هم برای کارفرمایان داشته باشد. به طور معمول هدف بهبود سلامت روانی کارمندان است، بنابراین آن‌ها احساس امنیت، ارزش و تجهیز می‌کنند تا کار خود را به شیوه‌ای موثر انجام دهند.

این امر به نوبه خود سطح استرس را کاهش و بهره‌وری کارکنان را افزایش می‌دهد. که می‌تواند به نتایج کسب‌وکار بهتر برای کارفرمایان کمک کند.

بسیاری از سازمان‌های بزرگ روان شناسان سازمانی در کارکنان دارند تا با مسائل روان‌شناختی در محل کار مقابله کنند.

این متخصصان از استراتژی‌های روانشناسی و تحقیق کارگران برای ارزیابی محیط‌های کاری، شناسایی مناطق نیازمند بهبود، و توسعه استراتژی‌هایی برای رسیدگی به این مسائل استفاده می‌کنند.

آن‌ها همچنین فرهنگ شرکت و الزامات شغلی را مطالعه می‌کنند تا به توسعه بهتر فرایندهای استخدام و آموزش کمک کنند.

روش‌های دیگری که روان‌شناسی محل کار در سازمان‌ها به کار می‌رود:

  1. مدیریت استرس در محل کار
  2. روان‌شناسی رنگ در محیط کار
  3. سختی روان‌شناختی در محیط کار
  4. ایمنی روانی در محل کار
  5. روان‌شناسی مثبت در محل کار

مدیریت استرس در محل کار

استرس در روان‌شناسی محل کار یک موضوع فرعی است که علاقه زیادی به کارکنان و سازمان‌ها دارد. استرس در محل کار تقریبا غیرقابل‌اجتناب است. چه افراد با رئیس سخت، شرایط کاری ضعیف، ضرب العجل های سخت، حجم کار بیش از حد و یا دست‌مزد ناکافی سر و کار داشته باشند. اما وقتی استرس کاری مزمن شود، می‌تواند برای سلامت جسمی و عاطفی مضر باشد.

سازمان‌ها به طور فزاینده‌ای به روان شناسان، متخصصان تغذیه و سایر کارشناسان روی می‌آورند. تا برنامه‌های سلامت محیط کار را اجرا کنند که هدف آن‌ها دستیابی به سلامت روانی بهتر کارمندان با ارائه وعده‌های غذایی سالم، کلاس‌های یوگا، فضاهای آرام و سایر ابزارها .برای درک بهتر سطوح استرس آن‌ها مانند تمرینات ارزیابی شناختی مبتنی بر EEG (‏بازی‌های مغزی)‏است.

روان‌شناسی رنگ در محیط کار

روان‌شناسی رنگ‌ها و این که چگونه رنگ‌های مختلف، حالات و احساسات مختلف را برمی‌انگیزند. یک ملاحظه مهم در روان‌شناسی محل کار است. طرح‌های رنگ داخلی در محیط کار می‌تواند تاثیر جدی بر خلق و خو و بهره‌وری کارگران و رفتار مشتریان داشته باشد.

به عنوان مثال، یک مطالعه اخیر در دانشگاه تگزاس نشان داد که دفاتر سفید، بژ و خاکستری باعث احساس ناراحتی و افسردگی می‌شوند. رنگ‌های سبز و آبی حس خوبی ایجاد می‌کنند که کارایی و تمرکز را بهبود می‌بخشد. زرد ممکن است قادر به الهام بخشیدن به نوآوری باشد و قرمز حس ناراحتی و نگرانی ایجاد می‌کند که ممکن است به بهره‌وری آسیب برساند.

سختی روان‌شناختی در محیط کار

آزار روانی هر رفتاری است که دشمن یا ناخواسته از یک فرد یا گروه در محل کار به فرد یا گروه دیگر است. این سو رفتار معمولا به شکل نظرات کلامی، حرکات و یا اقداماتی رخ می‌دهد. که بر شان فرد هدف و رفاه ذهنی او تاثیر می‌گذارد و منجر به محیط کاری خصمانه می‌شود.

کارفرمایان تعهد اخلاقی و قانونی بسیاری دارند تا اطمینان حاصل کنند که هیچ یک از کارکنان آن‌ها در معرض آزار و اذیت روانی ناخواسته در محیط کار نیستند. زیرا این امر بر توانایی کارگران برای انجام کارشان تاثیر منفی می‌گذارد. این شامل آزار جنسی، نظارت بیش از حد، انتقاد مداوم و یا مسدود کردن تبلیغات است.

ایمنی روانی در محل کار:

improve-workplace-safety

بنا به گفته استاد دانشکده تجارت هاروارد، امی ادموندسون، که این اصطلاح را ابداع کرد.: ایمنی روانی باوری است که فرد به خاطر صحبت کردن با ایده‌ها، سوالات، نگرانی‌ها یا اشتباه‌ات تنبیه یا تحقیر نخواهد شد. نشان‌داده شده‌است که این نوع محیط نوآوری را در محیط کار پرورش می‌دهد. زیرا اعضای تیم برای ریسک کردن احساس امنیت می‌کنند و بدون ترس از آزار روانی، تمسخر و یا حتی از دست دادن شغل خود در مقابل یکدیگر آسیب‌پذیر هستند.

این درباره ارائه بازخورد کاندید، اعتراف آشکار به اشتباه‌ است، و یادگیری از دیگر اعضای تیم است، به طوری که همه در حال بهبود هستند و در محل کار استرس کمتری دارند.

روان‌شناسی مثبت در محل کار:

روان‌شناسی مثبت در محل کار توجه را از جنبه‌های منفی محیط کار مانند خشونت، استرس، فرسودگی شغلی و عدم امنیت شغلی از طریق ترویج هدفمند روان‌شناسی مثبت و کار مثبت متمرکز می‌کند.

همین زمینه در حال ظهور روانشناسی مثبت به دنبال افزایش بهره‌وری در محل کار با اجرای سیاست‌ها و رفتارهای سازمانی است. که محیط کاری را که سرگرم‌کننده، ایمن و ارضا کننده برای کارگران است پرورش می‌دهد و مسائل روانشناختی در محل کار را کاهش می‌دهد.

و می‌تواند توسط روانشناسان کارکنان و تیم‌های منابع انسانی تسهیل شود که به طور خاص بر ایجاد این نوع محیط از طریق آموزش کارکنان و اقدامات حمایتی تمرکز می‌کنند.

برگرفته از سایت های :

Emotiv.com

To-co.com

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

13 − 1 =